fredag 23. november 2018

Reisen til Kenya, november 2018, del 4

Vi var tidlig oppe mandag 12. november, og det ble tidlig frokost, så sjekket vi ut fra hotellet. Men her skulle bagasjen stå, for vi kom tilbake hit etter safarien. Nå hadde vi pakket kun det vi trengte, jeg hadde med en stor bag til dette formålet. Safarien hadde vi bestilt i god tid før vi dro. Vi hadde bestilt med Hibiscus Reiser. Nå tok de over, og guiden hentet oss med en solid bil, han var også sjåfør, og skulle være sammen med oss under hele oppholdet i Masai Mara. Vi hadde bestemt oss for å kjøre den lange veien til Masai Mara, men tilbake skulle vi ta fly. Vi kjørte ut fra Nairobi og guiden fortalte. Mye folk var på vei til arbeid.

Guiden kjører
og forteller

På 1800- tallet var området her ved Nairobi bare sump rundt en senkning. Første europeeren som kom hit var sersjant Ellis fra The Royal Engineers i Storbritannia. I mai 1896 hadde han fått bygd en handelsplass for karavanene som vandret mellom kysten og innlandet. Vi kjørte gjennom landsbyer og så folk på vei til arbeid, noen ventet på bussen.

Vi passerer en landsby

Enkle hus
 Fra busstopp

Vi kjørte opp i høyden og der stoppet vi og så på utsikten. Et fint landskap skuet vi utover. Nedenfor i skråningen så vi et par små dyr som jeg har glemt navnet på. Her på plassen var også kart over Afrika, og her var kafé hvis man ønsket noe.

Fin utsikt
Ekle dyr
Kart
Godt med pause

Vi kjørte videre, nå nedoverbakke. Da passerte vi en bitteliten kirke. Vi fortsatte forbi landsbyer, ute på markene passerte vi kveg med gjeter. Det kunne være flokker med kyr, sauer eller geiter.I de små landsbyene gikk livet sin vante gang.

Bitte liten kirke
Litt større by

Eseltransport

Kjøreturen fortsatte, turen tok flere timer. Vi passerte variert landskap iblant så vi trær, også blomstrende Jakarandatrær.  Men nå skulle vi ta et stopp igjen ved en kafé, dermed kunne den som ønsket kjøpe seg noe å spise. Først fikk vi kontroll, de ville se papirene til sjåføren. Ved kafeen så jeg en mann som matet en fugleflokk, flere av fuglene var blå og fine.

Klynge med trær
Lang vei å kjøre

Jakarandatrær

Kontroll
Fuglene
Iza på kafeen

Vi tok plass i bilen igjen, det var fortsatt et stykke igjen å kjøre. Men nå tok guiden av til venstre fra hovedveien, han sa at hvis vi hadde fortsatt rett fram, hadde vi havnet i Tanzania. Men vi skulle altså til Masai Mara. Nå nærmet vi oss Masai Mara som er en nasjonalpark her i Kenya, og er kjent for sitt rike dyreliv. Parken er oppkalt etter elven Mara. Her bor også masaiene, nomadefolket som gjeter dyrene sine i utkanten av parken.

Nesten framme
Vi ser masaier

Før vi kjørte gjennom porten til Nasjonalparken Masai Mara, gikk guiden inn og i et bygg og viste at papirene var i orden. Så kjørte vi inn i parken og straks så vi dyr, både sebra og sjiraffer og andre typer.

Porten

Sjiraffer

Sebraer
Vi er framme

Så var vi framme der vi skulle bo ute i villmarken. Vi sjekket inn på Mara Game Camp, her skulle vi bo i to netter. Jeg skulle bo alene i hytte nr. 6. Først spiste vi lunsj. Etter å ha spist, gikk vi til våre hytter og inspiserte. Jeg låste opp hytte nr. 6, jeg likte den, og kikket ut på terrassen.

Først lunsj

Fra min hytte

Utsikt mot terrassen

Etter en liten pause skulle vi på vår første safari. Det skal jeg fortelle om i morgen.