søndag 2. desember 2018

Hjemreisen fra Kenya, del 14

Søndag morgen 18. november var vi klar til hjemreise. Vi hadde sjekket ut fra hotellet kvelden før, nå hadde vi bare å levere nøkkelkortene og takke for oss. Vi var fornøyde med oppholdet på Hotell Mövenpick. Vi kjørte fra hotellet klokken 05.15.

Klar å dra

Det store flyet fra Kenya Airways lettet  ca. til oppsatt skjema fra Jomo Kenyatta internasjonale flyplass i Nairobi. Klokken var ca. 08.20. Jeg så flyplassen i det vi lettet, men så ble det et tett skydekke i starten, dermed var det ingen utsikt. Da vi kom opp i marsjfart, fikk vi servert et lett måltid.

Utsikt da vi lettet
 
 Men så skydekke

Etter hvert hadde jeg god utsikt hele veien. Jeg fulgte med flyplanen på skjermen, og så dermed hvor vi befant oss i løpet av flyturen. Jeg så ned på Nilen som snodde seg langt nedenfor oss, og så da at vi var i områdene ved Khartoum.

Nå god utsikt
Kartet på skjermen

Senere fløy vi over tett med rundinger på bakken, og lurte på hva det var. Da fikk jeg høre det var kunstig vanning i ørkenen, de prøvde sikkert å dyrke noe.

Rundingene

Damene foran meg satt og så på film, to forskjellige filmer. Senere fikk vi servert et måltid til. Da vi kom et stykke til, så jeg ned på en sirkel med regnbuens farger. Noe sånt hadde jeg aldri sett før.

Sirkelen
Damene så på film

Da vi var i traktene ved Praha, så jeg tydelig landskapet, været var med andre ord fint, men over Tyskland fikk vi litt turbulens, ikke mye, men for meg mer enn nok.

Jeg så landskapet
Vi var her et sted
 

Vi var kommet til Nederland, og landet i Amsterdam. På vei nedover til Kenya hadde vi byttet fly i Paris, men nå skulle vi reise hjem fra Amsterdam. Jeg så tydelig landskapet før vi landet.

God utsikt

Vi nærmer oss landing

Da vi var trygt på bakken, gikk vi ut av flyet og inn på terminalen. Der tok jeg bildet av flyet fra  Kenya Airways. Jeg hadde vært skeptisk på vei nedover, men flyturene både fram og tilbake gikk helt greit. Staben på flyet til Nairobi, og staben som hadde ansvaret på denne tilbaketuren kunne sitt fag. De var dyktige og vi fikk god service. Ingen ting å klage på.

Air Kenya Airways

Inne på flyplassen i Amsterdam var pyntet til jul med juletre og annen julepynt. Paret med tresko som stod der viste også tydelig hvor vi var.

Pyntet til jul
Treskoene

Så var det tid å gå om bord i KLM- flyet som skulle ta oss med siste stykket til Oslo. Vi fikk med oss solnedgangen før vi landet på Gardermoen. Der stod Stephen klar med bil og hentet oss som skulle ut til Bærum. Reisen hjem hadde tatt hele søndagen, det er en lang reise, men alt hadde gått fint. Vi var kommet hjem fra en eventyrreise i Afrika. Nairobi var base for mange opplevelser i Kenya, men det mest fantastiske synes jeg var safarien i Masai Mara. 

Nesten hjemme
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar