søndag 2. desember 2018

Reisen til Kenya, del 13

Lørdag 17. november var vår siste dag av oppholdet i Nairobi. Denne morgenen var det litt skyet. Etter frokost hadde vi bare ett besøk på timeplanen, vi skulle besøke et elefantbarnehjem. Der var samlet elefantunger de hadde funnet ute i bushen, moren hadde enten dødd av sykdom, eller var blitt skutt av illegale jegere. De små elefantene får vokse opp på dette stedet, og blir passet på, samt matet og stelt av voktere. Et par timer på dagen får publikum komme inn og stå ved gjerder og se på de små elefantene, er man heldig kommer de så nær at man kan klappe dem.

Det var grått vær
i Nairobi

Som vanlig bestilte vi bil i resepsjonen og ble kjørt til elefantbarnehjemmet. Jeg liker å studere rundkjøringene på de forskjellige steder, ikke alle var så fine her i Nairobi. En var bra, for der pyntet en fontene opp rett ved.

Rundkjøring ved fontene
En så slik ut

Da vi kom fram og stod ved gjerdet, var elefantene alt kommet ut. Der var store unger, men noen var ganske små. Nå stod de først i flokk før de kom lenger ned på plassen.

Elefantene

Så begynte de og gå nedover mot et lite vann og de nærmet seg gjerdene. Det var artig å se på dem, et par tre voktere var der og passet på.

De kom nærmere
Ved vannet

De fikk melk av store tåteflasker, det så ut som om de små elefantene koset seg med å bli matet med det. Iza var heldig og fikk klappet en av elefantungene.

De får melk

Dette liker de

Iza nådde i en
av elefantene

Der stod en stor bøtte med vann de drakk av, men en av de større elefantungene prøvde å velte den, da den ikke fikk det til, snudde han seg og sparket til den med ene bakfoten, akkurat som et ulydig barn. Det var morsomt å se på.

Bøtten ble veltet

Morsomt å se på
elefantungene

Men nå skulle elefantene tilbake til stedet sitt, så vokterne dro av sted med dem i samlet flokk. Jeg syntes det var fint å se at elefantungene ble tatt vare på.

Besøket var over

Vi ba sjåføren vår om å stoppe ved et kjøpesenter på vei tilbake til hotellet. Det gjorde han, og der var pyntet til jul. Men de fleste varene var like dyre som hjemme i Norge.

Senteret

Pyntet til jul
Klare å dra

På vei tilbake til hotellet passerte vi bra områder, men jammen var der søppel også. Men nær byen var flotte områder også, det hadde jeg sett fra småflyet da vi nærmet oss Nairobi og landet.

Fine områder
 Bra områder
Men også søppel

På hotellet tok vi en sen lunsj ved bassengområdet, men satt inne. Da åpnet plutselig himmelens sluser seg og regnet fosset ned. Vi hadde vært heldige med været i Kenya, vi hadde kun to regnskurer. En da vi satt inne et sted og spiste en av våre første lunsjer, den andre nå da vi spiste vår siste lunsj på turen.

Lunsj
Regnet fosser ned

Siste middagen på turen ville vi spise på hotellet, i restauranten som gikk rundt på toppen. Vi møttes der tidlig på kvelden, for neste morgen skulle vi tidlig av sted. I restauranten hang bjeller som viste at hotellselskapet stammet fra Sveits. Det ble en hyggelig avslutning på oppholdet i Kenya. Vi spiste vår middag mens vi så ut på lysene av Nairobi.