lørdag 22. desember 2018

Rett før jul 2018

I morgen starter innledningen på julehøytiden i alle fall her i Norge. Selve navnet jul stammer blant annet fra navnet på den gamle hedenske midtvintersfesten Jól. Kong Håkon den gode påbød på 900- tallet at landet skulle feire jul 25. desember samtidig som den kristne høytiden ble feiret over hele Europa. Den var til minne om Jesus Kristus fødsel. Slik det framstilles på maleriet under. Det er malt av Albrecht Dürers i 1503.

Maleri fra 1503

Håkon den gode prøvde å stoppe det hedenske ritualet av midtvinters- dagen. Håkon Haraldsson ble født ca. i 918 i Håkonshella. Sagaen forteller at hans mor Tora var om bord i skipet til Sigurd Håkonsson Ladejarl da barnet varslet sin ankomst. Skipet la straks til lands ved Håkonshella, og Håkon ble født.

Tegning av den
voksne kong Håkon
 
10 år gammel ble Håkon sendt til England for å vokse opp hos kong Adalstein, og ble derfor kalt Håkon Haraldsson Adelsteinfostre. Håkon ble opplært i statsmannskunst, militær ledelse og politisk strategi. Håkons regjeringstid var ca. fra 933 til l961 da han døde. Det var altså Håkon den gode som prøvde å få nordmennene til å feire kristen jul.

Tegning fra
kongens liv

 Etter hvert kom mange symbol som viste at det var jul. Mange går til kirken i julen, og av dagens symboler må juletreet nevnes. Det blir pyntet vanligvis med mye lys og glitrende kuler. Norge bruker å gi et juletre som gave til engelskmennene hvert år. Det er som takk for britenes hjelp til Norge under krigen. Årets juletre ble nå torsdag tent på Trafalgar Square i London av vår prinsesse Astrid. Treet er 27 meter høyt og sies å være 80 år gammelt. Dessverre har jeg ikke bilder av treet.

Vanlig juletre

Et annet symbol som særlig barna liker i julen er julenissen. Men ellers er det symbol på gaver og som pynter opp i butikkvinduene og som pynt i mange hjem.

Julenissen

En annen skikk som jeg synes er koselig, er julebrev. Jeg synes det er kjekt med julehilsener. Jeg er tante til en som heter Ann Margreth, hun og mannen Ottar har sendt julebrev flere juler, der forteller de om hva de og de tre barna har drevet med siste året. Slik blir jeg oppdatert og er svært glad for å høre hvordan det går med familien. Nedenfor ser vi bilde av hovedpersonene, de var på årets julebrev. 

Ann Margreth og Ottar

Julekort synes jeg også er koselig, men nå sendes hilsninger oftest på data. Men under viser jeg julekortet jeg fikk fra Sunnmøre fra min yngste bror og fruen. I sommer var de og barna på tur til Island, på kortet var bilder fra den turen. Det synes jeg er hyggelig. Jeg har også fått andre julekort som jeg setter pris på.

Julekortet

Nå er jeg klar for julefeiring, og tar derfor noen dager fri fra bloggen. Jeg ønsker alle som leser dette en riktig GOD JUL!

Hilsen til alle
Neste blogg fredag 28. desember.
 
     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar