fredag 21. desember 2018

Turer til Sverige, del 2, desember 2018

Sommeren 1986 ble det også tur med båten som igjen hadde oppdrag på Gotland, Sveriges største øy. På bildet har båten lagt til kai i Visby.

Utsikt mot byen

På denne turen var vi også til den svenske øya Øland. Der var vi på tur, og så blant annet et historisk museum og hørte om en del av øyas historie.

På Øland


Nå gikk det flere år før vi besøkte Sverige, men nå var familien eier av en fritidsbåt vi kunne dra på lengre turer med, fra før hadde vi bare en snekke og en robåt. Vi foreldrene var på flere turer med den, og sommeren 1994 gikk turen til flere havner i Sverige. Blant annet var vi i Marstrand der vi besøkte festningen, og vi spaserte i den fine parken i byen.

Fra festningen
Spasertur i parken

Vi var i Marstrand som er den mest kjente seilerbyen i Norden. Her lå svært mange seilbåter, men også andre småbåter. Vi gikk oppover til en ås, der lå Carlsten festning. Der var vi med på omvisning, og festningen hadde en interessant historie.

Fra Marstrand

Ved Carlsten festning

Sommeren 1997 var vi igjen på småbåttur, også til Sverige. Vi bodde ved en fjord på Sunnmøre, vi gikk ut fjorden, passerte under Herøybrua, så et lite stykke til og vi kunne starte på Stadthavet. Hvis noen har sett tv- serien: Heimebane, handlingen er for det meste i Ulsteinvik. I serien ser vi ofte utsikt utover mot en bru, det er Herøybrua. Vi bodde ved fjorden et lite stykke å kjøre utover mot denne brua. Men nå startet vi turen med båten utover mot storhavet.

Vi har passert under
Herøybrua
  Før vi kom til Sverige lå vi i havn i Åsgårdstrand, vi gikk på land og besøkte huset som hadde tilhørt vår verdensberømte maler Edvard Munch. Huset hans er nå museum, og det var interessant å se både huset og hagen. Huset ligger oppe på en ås, i hagen står en byste av maleren. Nede ved havnen var det han malte det kjente bildet: Pikene på broen.

På verandaen
til Munchs hus

I Sverige gikk vi Sotenkanalen og der var stor trafikk med småbåter. En av havnene vi var innom i Sverige var Falkenberg. Da vi kom tilbake til Norge, var vi innom Bergen. Der lå mange fiskebåter, de hadde nettopp vært med på demonstrasjon mot kutt i fiskekvotene.

Fra Sotenkanalen
Fra Falkenberg
Fiskebåter i Bergen

Nå gikk det også flere år før vi var i Sverige igjen. I 2010 skulle vi på busstur til Russland, og turen skulle starte i Malmø. I det vi skulle dra, tok jeg bilde fra verandaen på huset vi bodde i på Sunnmøre, det lå fint til med utsikt til fjorden, og denne ettermiddagen på avreisedagen var fint vær.

Avreisedag

Vi reiste til Malmø der vi skulle overnatte. Nå gikk vi tur og så på byen, men stoppet ved en utendørsscene og hørte en stund på artisten. I Malmø var en festival på gang.

Fra Malmø
Festival i byen

Vi hadde en interessant tur i Russland, blant annet til den staselige hovedstaden Moskva, og den vakre byen St Petersburg. Da turen var over, skulle vi igjen avslutte i Malmø og overnatte. Neste morgen ventet vi på bussen som skulle kjøre oss til Oslo, men det gikk så lenge at vi trodde vi var glemt. Endelig kom bussen, og det var en toetasjes buss, og vi kom oss til Norge.

Bussen i Malmø

Nå hadde jeg flyttet til Bærum for noen år siden, for jeg var blitt enke. Min mann dro på sin siste tur alene. Påsken 2014 skulle flere fra familien tilbringe påsken på en hytte i Trysil. Den første kvelden skulle holdes selskap for Hedda som hadde hatt bursdag for noen dager siden. 

Hedda på hytta i Trysil

Neste morgen var været grått med lette snøbyger. Da bestemte noen av oss å kjøre en tur til Sverige, for til grensen var herfra bare rundt en time. Vi kjørte til Sälen som er en kommune i Dalarna. Men været var ikke så bra der heller, så vi ble ikke lenge. Neste dag var strålende vintervær, og det var det resten av oppholdet.  

I Sälen
Resten av påsken
strålende vær

Neste tur til Sverige var i februar 2015. Da var jeg med på en helgetur til Stockholm, det var en tur jeg fikk i gave. Det var kjekt å se igjen den svenske hovedstaden etter så mange år siden sist, og vi så mye av Stockholm. Bildet under er tatt på Sødermalm som blir kalt den svenske Günerløkka.

På Sødermalm

Vi var på flere museum, på Vasamuseet,  og på Strindbergmuseet der vå så hvor den berømte dramaforfatteren hadde bodd. Vi var inne i Rådhuset i Stockholm og fikk en guidet omvisning. Rådhuset var mye flottere innredet enn jeg hadde vært klar over. På bildet under står jeg ved kanalen, rett ved ligger Rådhuset. Utsikten er til Gamla Stan.

En av salene
i Rådhuset
Ved kanalen
Fra Strindbergmuseet

Siste turen til Sverige var i mars 2016. Det var også en gave, en helgetur til Gøteborg. Da fikk jeg sett mye mer av byen enn jeg hadde sett før. Første bildet under er fra gågaten, Kungsgatan. Et sted kom vi forbi den lengste pølsekøen jeg har sett, de måtte selge verdens beste pølser.

I Gøteborg
Verdens beste pølser?

Vi var også i Haga som er eldste bydelen i Gøteborg. Her er bygninger helt fra 1800- tallet. Vi spaserte i hovedgaten, og vi kom forbi en spesiell butikk. Pause tok vi på en koselig kafe, den het: Hjemme hos. Turen til Gøteborg var også svært interessant.

I Haga
Spesiell butikk

På kafé i Haga

   En gang jeg var med på Harryhandel til Sverige, kun for å ha en tur, men jeg har ingen bilder fra turen, og husker den så vidt, jeg regner ikke den med her. Jeg har kommet til at jeg har besøkt Sverige rundt 15 ganger. De har mye fint å by på i Sverige også. I denne serien om land skal jeg fortsette over nyttår. Før det vil jeg ha et par blogger kun med julestoff.

Det svenske flagget

Lørdag en kort blogg om jula.
  
  

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar