mandag 17. desember 2018

Oversikt og opptelling av reiser, nr 1, 2018

Nå vil jeg starte med oversyn over reiser og hvilke land jeg har besøkt, samt telle opp hvor mange ganger jeg var i de aktuelle landene. Noen land har jeg besøkt flere ganger, andre kun en gang. Da begynner jeg med den første turen til utlandet. Danmark var første landet jeg besøkte. Det var rett før 1970- tallet. I den tiden campet vi, foreldre og tre barn. På turen nedover kjørte vi over Valdresflya, der måtte vi ut for å se på landskapet.

På Valdresflya

Vi tok ferge til Danmark. Den gangen hadde vi et lite telt som vi bare sov i, all mat måtte ordnes med ute. Men vi var unge og så lyst på livet. Og vi var svært heldige med været på den turen, for det regnet en gang og da kjørte vi.

Vi telter i Danmark

Vi besøkte kjenninger i Randers, og de tilbød oss sommerhuset sitt, og vi nyttet sjansen, men var der kun et par netter. Vi kjørte videre og besøkte blant annet København, der besøkte vi Tivoli. På bildet under står vi sammen med to kjenninger i Randers.

I Randers


Besøkte Tivoli
i København
Før vi kjørte tilbake til Norge, campet vi på Hundested camping i Danmark. Solen skinte villig på hele turen, som nevnt regnet det en dag vi var underveis. Det ble en fin tur første gangen jeg besøkte Danmark. 

Vi camper i Danmark

I 1975 ble ny campingtur blant annet til Danmark, men da hadde vi ganske nytt telt, mye større enn det vi brukte først. Da var der egen kjøkkenavdeling. Nå var en liten attpåklatt kommet, han var kun 1,5 år, og jeg lurte på om han ville sove i teltet. Men det gikk fint, han sov som en stein alle netter.  På vei nedover stoppet vi på Dombås. Under ser vi tre av de fire barna.

På Dombås
Nyere og større telt
 


Minstemann i teltet

I Danmark tok vi igjen turen innom Randers og hilste på familien vi kjente. De tilbød sommerhuset sitt igjen, men vi lå der bare en natt. Jeg husker forskrekkelsen om morgenen i sommerhuset, da vi våknet var sengen til den minste tom. Vi lette gjennom hele huset, men ingen å se. Jeg gikk ut for å rope på Håvard. Da så jeg han satt og lekte i sandkassen, det ble mange lettelsens sukk.

Her satt han
  
Tredje tur til Danmark fulgte vi med på fraktebåt, flere av oss ble med på tur siden båten skulle til Danmark. Vi var blant annet innom Korsør.

I Korsør
   
 Vi hadde strålende vær, så det ble laget til sandkasse på dekk så den yngste kunne leke der, men selvsagt var vi i nærheten og passet på. På tilbaketur var vi innom Oslo, og besøkte da et eldre par fra familien, Ellen og Elias.

Fint på dekk
På besøk i Oslo

I juni 1983 var vi igjen på tur med fraktebåt, flere av mannskapet hadde med familie. Vi besøkte både Ålborg og København. To søskenbarn lekte sammen og var med på land.

I Ålborg
I København

I høstferien i 1985 var vi også med på båttur, men da var vi bare to. Siden båten ikke skulle til Norge i nærmeste uker, gikk vi to på land i København og tok danskebåten hjem. Og det ble litt av et styr, for det ble så store bølger at møblene for seilende fram og tilbake på gulvet, og ting raste ut fra hyllene. Men vi kom oss helskinnet til Norge.

I København

Sommeren 1989 ble jeg med familie på sommerhus i Danmark. Men før vi dro, var vi på Tusenfryd og der møtte vi folk fra Tjørvåg. I Danmark besøkte vi blant annet Fredriksborg. Vi var også og besøkte Skibby slott, rett ved var en idyll der endene ble matet. 

Fra Tusenfryd
Sal i Fredriksborg slott
Idyll ved Skibby

I 1991 ble det en langhelg i sommerhuset i Danmark. Da ble det et besøk til København. Under er jeg sammen med den da yngste i familien. Og andre bildet er fra da vi kom tilbake til Bærum der vi stoppet før vi reiste tilbake til Sunnmøre.

I København
Tilbake i Bærum

Nå ble det kjøpt fritidsbåt i familien, båten døpte jeg Platon. Tre somrer på rad var vi på tur med båten. To ganger til utlandet, men en sommer gikk vi Telemarkskanalen. Første turen gikk med Platon til Danmark i 1994. Vi besøkte familie ved Fredriksund, og besøkte blant annet Grenaa. Bare flott vær.

Solnedgang ved Fredriksund
Gjestehavna i Grenaa

Neste båttur med Platon til Danmark var i 1997. Vi besøkte blant annet Bogense. Da vi kom til stedet Hals, ble vi liggende værfast i fem dager. Været var fint, men det blåste kraftig. Da så vi det som var å se i det området. Rett ovenfor havna stod kjevebenet til en Blåhval som var skutt i Ishavet i 1868. Men endelig stilnet vinden og vi kom oss av sted.

I Bogense
Hvalkjeften i Hals

  Når jeg teller sammen blir det 9 ganger til Danmark, mulig jeg har glemt noe, men jeg lander på
 9. Av bilder har jeg bare tatt med noen få for å vise en smakebit fra turene. Jeg  har selvsagt landet mange ganger på Kastrup og byttet fly, men det regnes selvsagt ikke. Danmark er et koselig land å besøke, danskene er hyggelige folk.

Danmarks flagg  

Neste blogg onsdag. 













  
   
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar