fredag 28. desember 2018

Julefeiring 2018, del 1

Først litt om dagene rett før jul. En av siste dagene før jul gikk jeg en tur til butikken, da møtte jeg en dame med to hunder. Hundene var nysgjerrige og ville hilse på, og jeg spurte om de var tvillinger. Det var de, men den ene var større enn den andre. Damen fortalte at de skulle egentlig bare ha den ene, men bestemte seg for begge så tvillingene fikk være sammen. Hundene het Freddy og Belman.

Søte hunder

Lørdag 22. desember snudde solen, men da var det overskyet. Det er bra at vi går mot lysere tider, men denne dagen var her overskyet. Men lille julaften som var søndag, skinte solen.

Solen hadde snudd
utsikt fra balkongsiden

Solskinn på lille julaften
sett fra verandaen

Denne kvelden samlet  vi oss på Kolsås der vi skulle feire julen, og la gavene under juletreet. Så spiste vi spekemat og pizza. Vi fikk også med oss Hovmesteren i TV.

Gavene på plass
 

Janis åpner en
førejulsgave

Bordet lille julaften
er klart

Det ble ingen sen kveld på lillejulaften, men litt spill ble det tid til, og prat både i kjøkkenkroken og i stuen. Men nå var alt klart til neste dag, selveste Julaften var dagen etter, på mandag.

I kjøkkenkroken

Julaften ble det feiring på Kolsås, tradisjonelt med julemiddag, så julegaveutdeling. Alle satt klar ved juletreet da gavene ble åpnet. Så en kort titt på hver gave, før neste ble delt ut. Jeg fikk flere gaver som var kommende opplevelser, de skal jeg fortelle om etter hvert. Jeg gleder meg til å starte på dem når tiden er inne. Janis fulgte med, hun var pyntet til jul. Det ble en hyggelig julekveld.

Janis i julehabitt
Vi venter på
middagen

Middagsbordet

Utdeling av gaver

Inni denne konvolutten ligger
en av mine opplevelser

1. juledag var tradisjonen middag hos meg, slik også i år. Mens jeg ordnet med tilberedelsene hentet jeg noe i stuen, og da så jeg himmelen fra den vinkelen. Maken til vakker himmel er det lenge siden jeg har sett. Fargene var dramatiske. Jeg tok to bilder, det var fantastisk.

Et himmelsk drama
Utrolig flott

Rundt klokken 17. 00 kom de gjestene som ikke hadde andre planer denne dagen. En stund senere samlet vi oss rundt bordet. Tradisjonen er fisk denne dagen, slik også i år, retten som kalles for Prinsefisk. Det er stekt fisk med god hvit saus og annet tilbehør. Til dessert er riskrem. Senere ble det kaffe og kaker. Alt på tradisjonelt vis.

Bordet er dekket

Pause før kaffen



Kaffe og kaker 

Del 2 i morgen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar