torsdag 9. mai 2019

Helgebesøk i Zürich, del 3, mai 2019

Værmeldingene før vi dro på denne turen var regn alle tre dagene, men da jeg så ut denne lørdag morgen var været bra. Kl. 09.00 satt vi klar i frokostrommet.

Fra frokostrommet

Denne dagen skulle vi på utflukt, men det var ikke før kl. 11.00, og billettene var kjøpt i går, så alt var klart. Nå hadde vi tid til en spasertur på Bahnhof strasse, en hovedgate uten biltrafikk, kun trikker fikk kjøre der. Vi stoppet og kikket inn vinduet til en sjokoladebutikk, der var mye godt. Sveits er også kjent for sine klokker, det måtte vi også ha bilder av.

Hovedgate med trikker

Sjokolade
Klokker
Mer klokker

Jeg så flere små, spesielle fontener i byen. På denne stod den var fra Paris 1870, men innviet i 1882. Et sted hadde vi utsikt opp til universitetsområdet som lå litt oppover fra sentrum. Men nå måtte vi gå i retning togstasjonen.

Spesiell fontene

Utsikt mot universitetsområdet

Utenfor togstasjonen stod en statue av en kar som stod oppe på en sokkel. Det var Albert Escher (1819- 1882). Han var en sveitsisk politiker, forretningsleder og jernbaneoperatør, og hadde mange politiske stillinger. Ingen hadde så stor innflytelse på utviklingen både av den politiske og økono miske utviklingen i Sveits som han.

Statuen

Vi gikk gjennom stasjonen der så vi en pussig figur som hang ned fra taket. Så gikk vi over brua til en sideelv til Limmat. Ved elven var flere fine, blomstrende trær. Så til holdeplassen der bussen skulle stå. Vi fant den, på siden av bussen stod Heidiland.

Pussig figur

Sideelva
Blomstrende trær

Som nevnt var flybilletten til Zürich bursdagsgave, og denne utflukten vi skulle på nå var julegave. Opplegget for utflukten var først en runde i Zürich, så videre i Sveits, deretter Liechtenstein, så videre i Sveits i Heidiland, så retur til Zürich. Det var en del turister med i bussen. Oppe i universitetsom rådet var fin utsikt nedover mot sentrum.

Fin utsikt

Universitetsområdet har flere staselige bygninger. Universitetet ble startet her i 1833, og var det første som ble opprettet av en stat, ikke av en monark eller kirke. I dag er universitetsbygg spredt over hele byen. Alfred Einstein studerte her, og underviste her, han var professor ved universitetet. Einstein startet sin karriere her tidlig på 1900- tallet, og her pønsket han ut det som senere ble hans livsverk. Han traff sin første kone her og bodde flere år i Zürich.

Staselige bygg

Fra universitetsområdet

Nede i byen passerte vi et marked som ble holdt på lørdager. Så kjørte vi ut fra Zürich og videre i Sveits som er en forbundsrepublikk i Europa. Her tales flere språk. Sveits har rundt 8, 3 millioner innbyggere. Landet strekker seg fra sør for Alpene, og har et variert landskap. Sveits har over 100 fjelltopper som er over 4000 meter. Høyeste fjellet er Matterhorn som er 4478 m. Sin nåværende grense fikk Sveits på Wienerkongressen i 1815 etter Napoleonskrigene. Etter en svært kort borger krig 1847/1848 fikk Sveits en forfatning som ble den ordningen de har i dag. Sveits er inndelt i 26 kanton, delstater.

Glimt fra markedet

Nå kjørte vi langs "Sølvsiden" av Zürichsjøen, her er svært dyre hus, men vi så bort til "Gullsiden", der er enormt dyre hus. Guiden fortalte at der hadde Tina Turner kjøpt et hus, prislappen var rundt 250 millioner kr. Så kjørte vi over eneste brua over sjøen, men vi så i gangbrua.

Utsikt til sjøen
Festlig hus
Vi så gangbrua

Nå skulle vi besøke en kjent, liten by som heter Rapperswill. Byen har ca. 7500 innbyggere, og skal være grunnlagt på 1200- tallet. I 2003 ble VM for orienteringsløp lagt hit. Guiden viste vei opp gaten der vi først så et hus med et solur, og flere av bygningene hadde dekorasjoner på veggene. En festlig, liten by, vi gikk mote en trapp, på plassen nedenfor var en fin fontene.

Solur
Dekorert vegg

Festlig by
Ved fontenen

Vi gikk opp den lange trappen mot en borg, så gikk vi til et utkikkssted og så utover byen. Rett nedenfor muren så jeg ned på en liten vingård. En flott utsikt. Guiden fortalte at en gang for mange år siden frøs sjøen kraftig til, så mye at biler kunne kjøre på den. Folk kom langveisfra for å se. Det ble arrangert konserter og dansetilstelninger ute på isen som var  flere meter tykk. Det hadde ikke skjedd iden.

Vingården

Fint å se utover
Vi gikk ned en annen smal trapp, så spaserte vi til kafeen guiden anbefalte som lunsjsted. På veien passerte vi det eldste huset på stedet. Guiden fortalte det i flere av de små landsbyene var slike hus.
På kafeen Rosenstader valgte vi gullerotsuppe, den smakte godt med brød til

Eldste huset
.   Rådhuset
Fra kafeen

Turen fortsatte på den sveitsiske landsbygda. I bakgrunnen så vi Alpene med snø på toppen, og også nysnø nedover dalsidene. Guiden sa det hadde snødd om natten. Vi kjørte i grønne daler, og passerte marker der kuer beitet.

Alpene i bakgrunnen

Grønne enger og
kuer som beiter

Men nå nærmet vi oss Liechtenstein. Det er et eget selvstendig land, dermed må jeg ta besøket der i en egen blogg. Jeg var spent på hvordan det lille landet så ut.

Vi nærmer oss
Liechtenstein

I morgen om Liechtenstein.