onsdag 15. mai 2019

Turer til USA, del 1, mai 2019

I opptellingen av land er jeg kommet til USA som er et stort land. USAs sambandsstater er en føderal republikk som ligger i Nord Amerika, og regnes som en supermakt. USA har 50 delstater. Det svært store området gjør at der er mange typer geografisk landskap, og har nesten alle typer klima. Der kan være ekstreme værtyper som tropiske orkaner, tornadoer, og snøstormer. Landets historie skal jeg ikke komme inn på, men nevne at nåværende president er Donald Trump. Samlet har landet rundt 326, 6 millioner innbyggere. Hovedstad er Washington DC.

USA

Min første reise til USA var i 1992, jeg har fortalt om den før, men i denne sammenhengen må jeg  nevne den igjen. Egentlig var reisen besøk hos familie, vi to damene som reiste hadde ektemenn som var sjømenn og søskenbarn, de hadde felles slekt i Staten Washington, dermed tok vi to med vår yngste og dro dit. Vi bodde i Ballard, Seattle i tre uker.

Huset i Ballard

Andreas het vår vert, han hadde flyttet til USA i  1920- årene, og hadde med kone og sønnen John. Nå hadde han Andreas stor familie med barn og barnebarn. Alle stilte opp og gjorde oppholdet vårt til et minne for livet. De byttet på og være sjåfører og tok oss med mange steder. Vi var inn til Seattle som er en stor by, og vi var opp i utkikkstårnet og så på utsikten.

Seattle en
millionby

Andreas var over 90 år, men kjørte fortsatt bil og tok oss med til sentrum av Ballard, og viste oss forskjellige ting i nærheten der. En søndag tok han oss med til sin lokale kirke, og der drakk vi kirkekaffe etter gudstjenesten.

I Ballard
Kirkekaffe

De tok oss med til flere steder som for eksempel til stedet der serien Twin Peaks ble spilt inn. Her spiste vi lunsj. På disse turene så vi mye av områdene i staten vi var i.

Twin Peaks
Lunsj

Flere av familien kom til Andreas på besøk så vi fikk hilse på dem, noen tok oss med ut på restaurant, andre bød oss hjem, og det ble holdt stort selskap så mange av familien kunne møtes. Alle var enestående gjestfrie, og gjorde oppholdet der til en opplevelse.

Vi var i familieselskap
Mange var til stede
På køkkenet
På besøk

Vi var på middagsbesøk

Vi laget god norsk bondekost hjemme til Andreas noen ganger, Marit var sjefskokk. Da kom det ofte flere og ville smake. Vi dro på turer alene også, som ut til Blake Island og så på  det indianerne hadde å by på der.

Bondekost, potetball
På Blake Island

Vi ble også skysset til en by som het Burlington, der besøkte vi min mors slektninger som bodde der. Vi ble godt mottatt og ble budt på lunsj. Så viste de oss hva familien drev med, samt tok oss med til farmen der fruen i huset hadde vokst opp. Fruens to søstrer med ektemenn var også til stede. Det ble en interessant dag der.

Lunsj hos min slektning
på min mors side

Vi ble også kjørt på en dagstur til Canada, men det kommer jeg tilbake med en annen gang. Men vi feiret 4. mai i nærheten av Seattle, men det regnet, likevel ble det grill, men vi spiste inne. Det var også i full gang med valgkamp for presidentvalget, vi fikk også se hvordan det foregikk.

Regn 4. juli

Men så kom avskjedsdagen. Vi tok avskjed med Andreas, men mange av familien fulgte oss til flyplassen. Det ble et uforglemmelig besøk i Seattle, og må føye til at flere av personene på bildene er dessverre gått bort, men jeg minnes dem med stor glede og takknemlighet.

Avskjed med Andreas
og Andrea med barna
Avskjed på flyplassen

Nå skulle vi siste uken i USA besøke tre byer, jeg bare nevner dem her. Den første var hovedstaden Washington DC. Der besøkte vi blant annet Det hvite hus, vi var også inn.  Neste byen var Orlando der vi besøkte Disney World og så mye der. Siste byen var New York der vi var et par dager før vi reiste hjem etter et fantastisk opp hold i USA.

I Washington DC
I Orlando, Disney
World
Fra New York

Tur nr. 2 i USA gikk til New York. Vi reiste i påsken 1998 da vi besøkte studenten  som bodde der. Da tok vi heis opp til toppen mot toppen av Twin Towers, gikk en trapp opp og så på utsikten, så en trappen ned, men spiste lunsj der før vi tok heisen ned igjen. Lite visste vi om tragedien som senere skulle skje akkurat der vi var da. Vi var også ut til Ellis Island og så Innvandringshistorie. På vei dit passerte vi frihetsgudinnen.

Tvillingtårnene
Utsikt fra tårnet til venstre

Gikk en trapp ned,
så lunsj

Passerte Frihetsgudinnen

Så til Ellis Island

Tredje besøket til USA var også til New York, det var påsken året etter, i 1999 besøkte vi studenten igjen, nå sammen med en kamerat av studenten. Da var vi også rundt og så en del av byen. Blant annet gikk vi til Manhattans sydligste hjørne og så utover Hudson River. Og vi besøkte Central Park for å nevne noe.