mandag 13. mai 2019

Helgetur til Zürich, del 7, mai 2019

Det var mandag morgen 6. mai og avreisedag. Vi skulle ikke dra før ut på ettermiddagen, men måtte sjekke ut fra hotellet. Etter frokost hentet vi koffertene og sjekket ut, men fikk sette bagasjen på et rom ved resepsjonen. Vi hadde program helt til vi skulle dra til flyplassen. Vi gikk det korte stykket til trikkestoppet, og tok trikken et godt stykke oppover i åsen. Det var fint vær og sol denne dagen.

Trikken

Vi gikk av trikken og spaserte opp til Fluntern Gravlund, vi hadde fått greie på at forfatteren James Joyce var gravlagt der. Da vi kom fram, så vi først på et kart og fant ut hvor det var, og gikk siste stykket dit. Det første vi så var en statue av forfatteren.

Statuen

James Joyce var født i Irland  i 1882. Han var forfatter og 16. juni 1904 møtte han Nora Bamacle som han senere giftet seg med. Denne dagen han møtte Nora skrev han inn i litteraturhistorien ved å legge handlingen i boken Ulysses til denne ene dagen. Det ble en bok som banet veien for den moderne romanen. Men han og Nora dro fra Irland og bodde i utlandet. De bodde også i Zürich der han døde i 1941 bare 58 år gammel. Nå stod vi ved graven hans. Jeg hadde lest Ulysses, og syntes det var ganske tungt stoff. Vi gikk ut fra gravlunden som var svært fin med trær, grønne plener og masse blomster.

Graven til forfatteren
Fin gravlund

Vi spaserte tilbake til trikkestoppet og passerte da et skilt der det stod FIFA. I ettertid har jeg fått greie på at i området ligger FIFA World Football Museum. Men nå var det ikke lagt inn i planene. På vei tilbake til sentrum kjørte vi forbi universitetsområdet.

Skiltet
Fra universitetsområdet
Fin bygning

I byen spaserte vi til Limmatparken som er et fint område med store trær. Trærne må være svært gamle, for de var høye og hadde solide stammer.

Blomstrende trær
 Gamle trær
Fin statue
Dekorative

Vi spaserte helt ned til vannet der en foss blir dannet av vannet som kommer fra Lake Zürich og etter hvert renner ut i elven Rhinen. Her stod også en plakat som viste hvilken fisker som va i sjøen.

Fossen
En liten pause
Fisketypene
Vi gikk tilbake mot bygget som ser ut som et gammelt slott, men det er Nasjonalmuseet. Vi gikk inn på plassen ved museet, men var ikke inn. Bygget er fra 1898 og er i fransk renessansestil med elementer av middelalderstil. Her inne kan man se Svits sin historie.

Flotte trær

Svære stammer
Først så vi tårnet
Etterpå gikk vi inn på plassen
til Nasjonalmuseet

Nå skulle vi på båttur og gikk mot kaien vi skulle møte. Da gikk vi først ned trappen til en undergang. Der var plakater av byen på en vegg, og på gulvet et sted var en firkantet, blå fontene. Der under gateplan var også flere butikker. Så trapp opp på andre siden og vi gikk i retning kaien.

Bilder i undergrunnen
Blå fontene

Vi ventet en liten stund, så kom båten. Det hadde dannet seg en kø som skulle med på båttur, men vi var av de første som gikk om bord i den lave, lange båten. Vi skulle gå under broer, derfor var båten lav. Det ble en flott båttur der vi så inn på breddene til byen.

Båten klar
Utsikt til bybildet

Fint område

Vi dro helt ut på Zürichsjøen der vi hadde utmerket utsikt til Alpene, så snudde vi og dro tilbake, nå nær den andre siden og hadde fin utsikt til åsene ved byen. Båten hadde noen stopp underveis der folk kom på og gikk av, men vi fulgte tilbake til stedet vi gikk om bord. En fin opplevelse å se byen fra sjøen.
Utsikt til Alpene
På andre siden
Fontene
Om bord
Utsikt

Så var turen over på Zürichsjøen og vi gikk på land. Nå måtte bagasjen hentes på hotellet, så tok vi trikk til flyplassen, det tok ca. 20 minutter. Da vi nærmet oss flyplassen så jeg flere høybygg. Så var det bare å gå inn i terminalbygget og videre til innsjekking.

Høybygg
Framme på flyplassen

Vi spiste sen lunsj på flyplassen. Ca. kl. 16.50 lettet vi og kurset mot Oslo. Vi hadde fint flyvær og jeg så ned på deler av Danmark da vi fløy over. Etter to timer landet vi på Gardermoen. Der skiltes vi, for vi skulle ta forskjellige tog. Jeg tok flytoget til Sandvika og taxi siste stykket.

Vi har lettet fra Zürich
Passerer Danmark
Nærmer oss Gardermoen

Det ble en innholdsrik tur til Zürich. Jeg hadde aldri trodd vi skulle rekke over så mye i løpet av denne helgeturen. Turen til Liechtenstein og Heidiland var en dagstur med opplevelser, men jeg lærte mye av det også. Resten av tiden i Zürich ble godt utnyttet. Det var meldt regn de dagene vi var der, men det ble bare litt yr et par ganger. Zürich var en fin by jeg kan anbefale. Nå har jeg vært to ganger til Sveits. Første gangen var under en rundreise i Frankrike i 1997, da var vi bare en kort tur innom Geneve. Med dette besøket i Zürich kan jeg notere to ganger i Sveits, og føre det opp som land nr. 20.