fredag 24. mai 2019

Turer til Thailand, del 1, mai 2019

Jeg skal fortelle om turene til Thailand som er et kongerike i Sørøst Asia. Landet har rundt 70 millioner innbyggere. Vi så og opplevde så mye at jeg må bare plukke ut litt. Første gang jeg var i Thailand var en rundreise i landet i 1999. Først fly til København der det store Thaiflyet stod, og nå dro jeg på min første virkelig lange flyreise. Vi landet i Bangkok, men ble kjørt ca. en time ut fra byen til Rose Garden hotell. Der skulle vi komme oss etter reisen, men ut på ettermiddagen ble det båttur på elven Maenam Nakhon Chaisi i en tidligere risbåt.

Kart over Thailand
 Ved Rose Garden

Tur med risbåt


Så til Bangkok der vi så en del av byen. Blant annet besøkte vi det kjente tempel- og palassområdet.  Før bodde kongene her, men senere konger har bodd nærmere byen.


Fra palassområdet

Vi skulle til Nord- Thailand og reiste ca. en time med fly til Chiang Rai. Der var vi på båttur på Kok- elven. Vi passerte flere samlinger med hytter, og vi la til ved en slik landsby. Det var underlig å se
hvordan de bodde.

Hytter langs bredden
Besøkte en landsby,
guiden til høyre

Neste dag var vi blant annet til grensen mot Burma, men stoppet ved en bru. Det var urolig i Burma, så dit skulle vi ikke. Vi kjørte til Det Gylne Triangel. Der stod vi på Thailandsiden, og til venstre så vi til Burma, til høyre så vi Laos. Vi spiste lunsj rett ovenfor Mekongelven.

På grensen til Burma
Det Gylne Triangel

Vi kjørte videre med buss til Chiang Mai som ligger ved elven Ping. Der besøkte vi tempelet Doi Suthep som lå på en høyde over byen. Den som ville kunne hilse på en munk som satt der, men i tempelet måtte man legge seg på kne i det man kom inn, og der måtte man krype. Da det var min tur, krøp jeg bort til munken. gav ham offergaven, han tok imot og jeg krøp tilbake. Det var en pussig opplevelse.

Fra tempelet
Chiang Mai sett
fra tempelåsen


I Chiang Mai var vi på Kanthoke middag, der ble vi underholdt av dansere fra lokale fjellstamme fra for eksempel Lissafolket, Lahofolket og Akkafolket. En artig opplevelse.

Middag i Chiang Mai
Dansere

Så fly tilbake til Bangkok, men vi ble kjørt til byen Kanchanaburi som ligger ved elven Kwai. Det var krigsfanger som bygde broen over Kwai under Andre verdenskrig. Broen over Kwai heter en film om da broen ble bygd. Vi var også på båttur på flåter som lignet hus. Vi la til et sted ved bredden, så gikk vi oppover i terrenget et stykke for å besøke folk i en hytte.

På broen over Kwai
På båttur

Siste dagene var vi i Hua Hin. Der ble det først rundtur i byen, vi ble også syklet et stykke. Resten var privat tid, det ble mye strandliv, men også private besøk i byen. Dette var min første store reise i Asia, og syntes Thailand var et eksotisk land.

På sykkeltur i Hua Hin
Strandliv

Mitt andre besøk i Thailand var da vi kom fra Vietnam i 2004. Vi landet grytidlig i Bangkok og skulle ikke reise hjem før ved midnatt. Vi kunne tilbringe dagen på et daghotell, men bestemte oss for å  dra inn til sentrum i byen. Vi hadde vært i byen før, men ikke et svensk par vi var blitt kjent med på reisen. Dermed slo vi lag og tok en taxi til sentrum, og var mesteparten av dagen der.

Fra palassområdet
Fint ved elven 
Pause på en kafé 
i Bangkok
Del 2 i morgen.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar