fredag 17. mai 2019

Turer til USA, del 3, mai 2019

Sjuende turen til USA ble en kjøretur i Sør- Statene sommeren 2015. Vi var flere fra familien som var med. 23. juli ankom vi New Orleans og var der noen dager. Vi var rundt og så på byen, og vi var på båttur på Mississippielven.

Fra Jackson Square
 Ute på livet
Gjengen på båttur

Middag lørdag kveld før vi drar fra New Orleans

Søndag morgen startet kjøreturen først mot Vicksburg, der overnattet vi på en tidligere plantasje. Da vi kjørte videre, besøkte vi den Nasjonale Militær parken. Her foregikk de siste slagene i borger krigen som varte fra (1861- 1865). Parken var så stor at vi kjørte med bil, og stoppet her og der for å se på utstilte ting og leste på plakater.

Overnattet her
I Parken

Neste by var Memphis her var vi på baseballkamp. Her besøkte vi også hjemmet til Elvis Presley.
Og vi slappet av på en uteservering med god utsikt til Beale Street, en kjent gate i byen. Vi så Sun Studios åpnet i 1950, her mange av de store kjente stjernene startet, ofte kalt "Rockens vugge".

På baseballkamp
Vi besøker Graceland

På museet
Ved Sun Studios
Utsikt til Bale Street

Så videre til Nashville der noen av oss var på John Cash museum Han var også en kjent stjerne. Ellers så vi på byen og var selvsagt på linedans. Her var det Hedda som kunne trinnene best.

Fra Johnny Cash museum
I Nashville
Hedda danser linedans

Vi kjørte videre til Gatlinburg og overnattet, så videre til Savannah. På veien dit kjørte vi opp i høyden der vi hadde utsikt til Smokey Mountains.

Smokey Mountains

Så videre til Daytona Beach, og videre til siste stoppested Orlando. Der besøkte vi Disney World, men her ble det også avslapning og bading før hjemtur. Vi reiste hjem fra Orlando.

Fra opptoget i Disney World

Patrik og en kjæledegge
 i Orlando

Siste turen så langt til USA var en kjøretur i Texas sommeren 2018. Denne gangen startet vi med noen dager i Dallas. Her kan jeg nevne at vi så fedrift i Forth Worth, og var på Rodeo. Vi så også stedet der Kennedy ble skutt i byen Dallas.

Kvegdrift

Ved vinduet i biblioteket morderen
stod da han skjøt Kennedy
Kennedy

Så ble leiebilene hentet og turen startet. Først kjørte vi til Amarillo for å se The Cadillac Ranch. Dette er egentlig et kunstverk fra 1974. Vi ser gamle biler som står etter hverandre i en rekke med snuten i jorden. Der ligger mange spraybokser ved bilene, folk har fått det for seg at de skal spraye på bilene. Jeg bare plukket opp en og holdt den for bildets skyld. Gjennom byen her går Rute 66.

Fra Amarillo

Neste morgen kjørte vi mot Fredericksburg. Men vi stoppet i starten på kjøreturen i Palo Duro Canyon State Park for å se på landskapet. Dette er det nest største canyon i USA. Så til Fredericksburg som var en liten, men idyllisk by.

Fra Parken

Idyllisk by

Så kjørte vi til Austin, før vi kom dit, besøkte vi president Lyndon B, Johnsens ransj som var svær. Vi så huset han bodde i når han var her, samt flyet han brukte. Så kjørte vi inn til byen og sjekket inn på hotell. Da tiden var inne, gikk vi til Congress Avenue bridge, for der bor 1,5 million flaggermus under broen, og ved solnedgang flyr de på dagens tur. Det ble litt av et skue. Dagen etter spasere vi på den idylliske Boardwalk ved Lady Bird sjøen, kalt opp etter fruen til presidenten med ransjen.

Masse kuer på presidentens ransj

Flaggermus i hopetall
Utsikt til Austin

Så kjørte vi til San Antoneo. Der er en idyllisk River Valk, for San Antonioelven løper langs bykjernen og River Valken. Her er mange idyller.

Idyller i San Antonio

Neste by var Huston, her så vi også mye, men her må kortes ned. Da vi kjørte fra Huston, besøkte vi Space Centeret. Der fik vi sett masse.

Huston skyline
Romferge på flyet,
fra Space Center

Siste stoppet på turen var i Galveston som ligger ved Mexicogolfen. her ble turen avsluttet. Vi kjørte til Dallas og leverte leiebilen, så tok vi fly derfra og hjem 8. august etter en flott tur. Her har jeg hoppet over flere stopp. Vi opplevde mye på turen og så mye av staten Texas.

Fin utsikt ved hotellet
i Galveston

Vasser i Mexicogolfen

Da har jeg kommet til at jeg har vært 8 ganger i USA så langt. Alle turene har vert spennende og fulle av opplevelser. Pluss det er lærerikt å reise. Jeg avslutter med det amerikanske flagget. USA blir ført opp som land nr. 21.