torsdag 16. mai 2019

Turer til USA, del 2, mai 2019

Fjerde turen til USA var noen dager i Miami før vi dro på cruise i Karibia i februar 2010. Vi bodde i South Beach. Vi så oss om i området, og var på rundtur i Miami først med buss, så på båttur. En dag var vi en tur til Key West.

Fra området vi bodde
på South Beach
Besøk i Key West
Busstur i Miami

Båttur ved byen

Vi var også på den store stranden der vi bodde. Så var det tid for cruise, og vi dro til Fort Lauderdale og gikk om bord i cruisebåten. Etter en uke kom vi tilbake, men dro da rett til flyplassen for avreise hjem.

Noen fra reisegruppen
på stranden

Vi drar på cruise fra
Fort Lauderdale

Tur nr. 5 var en kjøretur i California sommeren 2012. Da var vi mange fra familien som var i reisegruppen. Vi startet turen med noen dager i San Fransisco, der vi så mye av byen og i distriktet rundt. Vi var blant annet tur til vindistriktet Napa Valley, og noen av oss var ut til Alcatraz.

Pussige gater
På vinsmaking
Andreas på shopping i
hippiestrøket

Så ble leiebilene hentet, de var bestilt før vi reiste, vi var tre biler som kjørte samme ruten i Big Sur. Det fører for langt her å ta med alle stopp, derfor nevner jeg kun  noen av dem. Første på bilturen var Monterey. Interessant å gå på de gamle bryggene i Connery Row, og der stod en byste av forfatteren John Steinbeck som bodde i nærheten og la handlingen av hit i flere av sine bøker.

John Steinbeck
Kjørte ruten i Big Sur

I Los Angeles bodde vi på hotell Roosevelt i Hollywood. Her ble det blant annet rundtur i strøket, og besøk på Venice Beach. I tiden da Marilyn Monroe slo igjennom, bodde hun på dette hotellet, og de første bildene er tatt i bassengområdet her.

Berømt skilt
På Venice Beach
Fra bassengområdet ved
hotell Roosevelt
Sebastian i Universal
Studios

Siste stopp var Las Vegas. Der vil jeg spesielt nevne helikopterturen til Grand Canyon som moen av oss var på. Det ble en uforglemmelig opplevelse.

Grand Canyon
I Las Vegas

Sjette tur til USA ble en ukestur til New York i juni 2014. Vi var fem fra familien som reiste, og guide var studenten som hadde bodd der i 6 år, dermed kjente han byen godt, og vi fikk sett masse. De fleste av oss hadde vært i byen før, men New York er stor og vi besøkte mange bydeler. Her kommer kun noen smakebiter.

Therese i Central Park ved
minnesmerket over John Lennon

Vi besøkte Minnettårnet over
ofrene fra 7. 11-terroren
Middag i Greenwich Village

På taket av Rocefeller Center
så vi da solen gikk ned over New York

Tur nr. 6 i USA var da tre av oss dro til Karibia på cruise i november 2014. Først noen dager i Miami og bodde på South Beach. Der spaserte vi på Ocean Drive som er den mest kjente gaten der.

Første kvelden på
Ocean Drive
I Lummus Park

Bildet under av utsikten over Mexicogulfen og til Miami by, er tatt fra uteserveringen på Mandarin hotell der vi satt og så på solnedgangen.

Så reiste vi på cruise ut
fra Miami

Etter en uke i Karibia kom vi tilbake til Miami, og nå ble vi noen dager der før vi reiste hjem. Vi så mye på disse dagene også. Denne gangen bodde vi på et annet hotell lenger oppe i strøket på South Beach. Vi kjøpte to dagers billetter på Hop on- buss og fartet omkring. En dag besøkte vi en kjent eiendom eid av en kakse, nå museum. Et flott sted, og båtplassen så ut som i Venezia.

Båtplassen
Et flott sted

Vi tok pauser iblant

Så spaserte vi til
stedet vi ser under

Igjen så vi mye av Miami, og vi gikk langs Miamielven helt til der den renner ut i bukten. Så var dette besøket også over, og vi reiste hjem til Norge.