søndag 12. mai 2019

Helgetur til Zürich, del 6

Søndag morgen ble det igjen en god frokost. Hotellet skal ha ære av å ha god frokost, en del å velge i, og så fort det minket på fatene, var de der og fylte på, det gjorde også med juice, kaffekanne fikk man på bordet. Frokostrommet var inndelt i flere avdelinger og veggene var festlig dekorert.

Fra frokostrommet

Denne dagen skulle vi på museum, og på vei dit kom vi forbi Rechberggarten og gikk inn for å se hagen. Der var mange fine blomster. Så gikk vi til Kunsthaus.

Fine blomster
Kunsthaus

Vi gikk inn i museet, der var flere saler og godt organisert, og malier av mange kjente kunstnere, samt skulpturer. Jeg må bare velge ut noen få. Her var også av malere jeg ikke kjente, men jeg likte maleriene.

Rembrandt: Apostelen Simon,
1606
Albert Welti, 1899
(Her likte jeg utsikten bak paret)

Claude Monet, malt
1920- 26
Picasso
Skulptur laget av Rodin,
Sittende kvinne, 1882
Fine saler
I rommet med
Installasjon av Barlow, 2010

Vår norske maler Munch var beæret med en hel sal med malerier, det viser hvor berømt Munch er.

Silvia III malt av Gertsch, 2004
Renoir, bildet malt i 1901
Det ble et skifte i malerkunsten, det ser vi på bildet under som er malt av Tschumi i 1948, det heter: Turbulent Birds.

Til slutt så vi en installasjon laget av Susann Walder i 1997, den het: Millenium.

Etter kunstbesøket gikk vi i gamlebyen og jeg beundret igjen et dekorert hus, og de smale gatene. Vi kom til en kafé som het Cabaret Voltaire. Her møttes kunstnere i tiden rundt 1916 og diskuterte. Det var her Dadaismen startet.

Dekorerte hus
Kafeen ligger ved en smal gate

Kafeen hadde nettopp åpnet så vi fant fort et bord. Her var det altså de diskuterte Dadaismen som startet her i Zürich og i New York samtidig rundt 1915, derfra spredte den seg videre. Det var en kulturell bevegelse som påvirket både kunstnere og forfattere, og startet som en samfunnskritisk aksjon mot det etablerte. I kunsten kom den mellom kubismen og Surrealismen. Den tyske forfatteren Hugo Ball var en av stifterne. Artig å besøke denne kafeen.

Inne i kafeen
Vi satt en liten stund
i det kjente lokalet

Da vi kom ut og bortover en gate, så vi noe foregikk og gikk dit. Det var fire unge damer som danset. Ikke vanlig dans og ikke musikk. De gjorde noen utslag med hender og føtter, samt kom med noen pussige lyder iblant. Dette var noe som lignet på dadaisme som også brukte dans og film som  skulle sjokkere publikum og provosere politiet. Avantgarde er også et begrep brukt om eksperimentell kunst. Utover 1970- tallet ble det assosiert med kunstnere som brukte sin egen kropp i utøving av sin kunst. Jeg kom på Yoko Ono som hadde et kunstinnslag der en flue spaserte på hennes nakne kropp.
Takke meg til Linedans, tenkte jeg, der man tar et godt tak i beltet og danser i vei.

Avantgarde opptreden?

Så gikk vi mot St Peterskirken, det var den siste av de fire kjente kirkene jeg skulle se i Zürich. På veien så vi blant annet utsikt til kirken med Twin Towers. Så kom vi til St Peterskirken. Kirker har stått på denne plassen siden 700- tallet, men dagens barokkirke ble innviet i 1706. Klokketårnet er et landemerke. Urskiven på klokken er i diameter 8, 7 meter og er verdens største.

Utsikt
St Peterskirken med
den store klokken

Byens første borgermester er gravlagt ved kirken, og i denne kirken ble første oversettelse i Sveits av Bibelen her i denne kirken. I Sveits er tre offisielle språk, tysk, fransk og italiensk, men alle lag i den tysktalende befolkningen snakker forskjellige lokale dialekter som vanlig talemål. Nå kom jeg inn i et stort, fint kirkerom, men der alteret bruker å være stod prekestolen. Her var ikke kirkebenker, men stoler.

Fint kirkerom
Prekestolen

Klokken 17.00 skulle her være konsert i kirken, den ville jeg på, men det var en stund til det, så vi gikk en tur. Vi kom forbi en stor fontene på Münsterhof som var første torget i byen. Fontenen ble satt opp da torget ble pusset opp i 2016.

Fontenen

Vi stoppet også opp ved et elegant bygg, det var største banken i Sveits, Credit Suisse. Banken som i 2017 håndterte verdier for 1, 376 trillioner sveitsiske franc. Prøv å regne det om til norske kroner. Trillioner er ikke et ord som ofte blir brukt, man kan bli svimmel av mindre.

Banken

Men nå måtte vi ha lunsj, det ble en sen lunsjpause, men det smakte med salat på Zunfthaus Zimmer leuten. Da vi etterpå kom ut, hørte vi et liv og leven og så et tog med mennesker som gikk i tog med fargerike ballonger og lo, det var kun latter å høre. Vi kom til at det måtte være latterterapi. I etterkant på toget kom en kar og slo på stortromme, da ble det foto.

Lunsj
Tog med folk som lo
 Karen med trommen,
se hva som står på den

Men nå var det tid for konsert i St Peterskirken, vi gikk dit, men bare jeg skulle på konsert. Jeg gikk inn og tok plass, der var en del publikum. Klokken 17. 00 startet konserten. Musikerne stod framme i koret. På programmet stod: CAZ Camerata Academica Zürich. Dirigent var István- Zsolt Nagy. Først spilte de musikk av Mozart, så Vivaldi. I tredje innslaget var dirigenten solist på fløyte, flott å høre på. Konserten ble avsluttet med musikk av F. Mendelssohn- Bartholdy. En fin konsert å overvære. Selvsagt ingen foto, men jeg tok ett da de tok imot applausen.

På konsert i
St Peterskirken

Musikerne

Nå var det blitt sen ettermiddag, men vi bestemte oss for en tidlig middag, den spiste vi på en bodega vi hadde vært før, og nå ble det Tapas. Dette var siste kvelden på helgeturen i Zürich. Mye hadde vi sett og opplevd denne dagen også.