lørdag 25. mai 2019

Turer til Thailand, del 2, mai 2019

Som nevnt er Thailand et kongedømme. Maha Vajilralongkorn er ganske nyst blitt kronet til konge i Thailand. Han er 66 år og har vært gift 3 ganger og har 7 barn. Han har levd et ganske hivens liv i Europa, men nå ble han endelig kronet. Han giftet seg for fjerde gang rett før han ble kronet. Bruden var den 40 år gamle flyvertinnen Suthida.

Kongen til høgre
på bildet

Mitt tredje besøk i Thailand var på vei til Australia i 2005, da overnattet vi i Bangkok og var der en dag før vi dro videre. Da var vi både på båttur på elven, og vi så ellers en del av byen.

Utsikt fra hotellrommet

Fra turen på elven

Siste turen til Thailand var i februar 2009. Da reiste flere fra familien. Vi planla turen med et reise byrå i Ulsteinvik som hadde gode kontakter i Bangkok, og ordnet med vårt ønske for turen. Vi skulle på flere av plassene vi hadde vært før, men skulle denne gangen ikke til Nord- Thailand. Det var bestilt guide og minibuss som skulle ta seg av transporten. Jeg skal bare ta med litt fra turen. Vi startet først i Bangkok. På bildet under har vi nettopp ankommet hotellet, og det ble raskt en tur i bassenget.

Bad i solnedgang

Bangkok er største byen i Thailand og er hovedstad. Byen ligger på begge sider av elven Chao Phraya. Bangkok har over 8 millioner innbyggere, med nærområdene over 10 millioner. Neste dag besøkte vi både området ved The Grand Palace, der vå blide, flinke guide viste oss rundt og forklarte. Senere ble det båttur på elven, og så avslapning på hotellet. Det lå rett ved elven, så vi kunne sitte og slappe av og se på trafikken på elven.

Guiden forklarer

Fra Grand Palace
Båttur på elven

Vi sjekket ut fra hotellet og guiden stod tidlig klar med minibussen utenfor. Vi kjørte i retning River Kwai. Underveis stoppet vi på The World War II Museum, etter å ha sett det, gikk vi til kirkegården der 6000 krigsfanger er gravlagt. Jeg leste på noen av minneplatene, og ble forundret over hvor unge mange var.

Fra gravplassen

Så videre til River Kwai der vi spaserte på brua. Det var svært varmt den dagen, jeg så en person som fikk et illebefinnende, men vi passet på å ta pause i skyggen på en kafé i nærheten for få noe kaldt å drikke. Etterpå fulgte vi et stykke med toget kalt The Death Railway.

Toget
Bilde tatt ut vinduet

Vi sjekket inn på River Kwai Village som ligger helt nede ved elven. her skulle vi bo kun en natt. Etter lunsj ble det båttur på elven. Middag spiste vi på hotellet.

Hotellet
På båttur

Neste morgen ble det frokost i eksotiske omgivelser før vi sjekket ut. Første besøket gikk til det som blir kalt for "Helveteskløften". Vi syntes det var varmt med 30 pluss, men krigsfangene måtte grave ut her som jernbanelinjen skulle gå, ofte arbeidet de i en varme på opp til 40 grader. Det var japanerne som bygde denne jernbanelinjen, og de behandlet fælt krigsfangene. Ved bygging av brua over River Kwa for eksempel døde rundt 13 000 allierte fanger. Brua ble bombet to ganger under krigen, men ble reparert og er fortsatt i bruk. I nærheten var et museum som viste bilder fra den tiden, det var grusomme ting som foregikk. Vi besøkte minneplaten over døde krigsfanger. Besøket gjorde inntrykk, men vi smiler på bildet fordi fotografen sa noe morsomt for å lette på stemningen.

Frokost i eksotiske
omgivelser
Ved minneplaten

Men nå ble det en mer hyggelig opplevelse, vi skulle ride på elefant i skogen. Vi var to på hver elefant, samt føreren av elefanten. Litt skummelt å komme så høyt opp, men det var ikke første gangen jeg var på tokt med elefant. Alt gikk fint, og da rideturen var over, kunne man få mate elefanter.

Elefantene foran oss

Hedda er fører

Dina mater elefant

Vi var også på flåtetur på elven her, og det var fint å få en liten bris i varmen. Det var en avslappende opplevelse, vi hadde vært på flere båtturer, men nå var det flåter.

På flåtetur
 Koselig på flåtene

Så kjørte vi med minibussen og guiden fra området ved River Kwai og til Hua Hin. Der skulle vi bo siste dagene i Thailand. En av deltagerne var bursdag i Hua Hin, da var vi på byen og feiret.

På hotellet, klar
for byen
Det ble feiring

Hua Hin er en populær strandby, før var den kun en liten fiskerlandsby. Men for oss ble det mye avslapning og badeliv. Hotellet hadde gode bademuligheter og et flott hageanlegg. Vi hadde fine dager i Hua Hin, og en opplevelsesrik tur i Thailand.

Badeliv
Mer badeliv
I ett av bassengene

Middag på hotellet
Flotte blomster i
hotellhagen

Da er jeg kommet til at jeg har vært i Thailand 4 ganger. Jeg synes Thailand er et fint og eksotisk land å reise i, eller bare slappe av med sol og badeliv.  Thailand fører jeg opp som land nr. 22 jeg har besøkt.