tirsdag 11. juni 2019

Godt igang med juni 2019

Vi er godt i gang med første sommermåned juni. Da vi startet på første dagen i juni måned, var været grått. Jeg bladde om til juni i kalenderne. Søndagen kom med pust av sommer, for da gled det over den blå himmelen av de som liker den sporten. Onsdag fikk jeg besøk til middag, men Dina måtte raskt trekke inn i stua, for hun måtte lese til norsk muntlig.

Været 1. juni
Kalenderen klar
Sommertegn
Dina må lese

Torsdag ble det litt av et vær, meldingene var klar. Det blir torden og nedbør, kanskje sterk vind noen steder også. Jeg fulgte med på skyene, og hørte tordenen buldre langt borte, men den nærmet seg. Jeg slo av data og holdt meg unna vinduene. Tordenen kom nærmere og plutselig et brak rett over her. Men så dro det lenger vekk og jeg sukket lettet. Men så kom det tilbake og holdt på i flere timer. Jeg har ikke sett og hørt maken. Innimellom styrtet regnet ned. Det var ikke ett og ett lyn, men en klynge samtidig, og tordenen var som eksplosjoner. Til slutt lå jeg i sofaen lengst fra vinduet, og tok et pledd over hodet. Til slutt holdt det opp, og dro videre. Måleren hadde vist 24 pluss, men etter tordenværet falt den til 14 pluss på kun noen timer. 

Først lyse skyer
Så truende mørke skyer
Fredag morgen tåke
og pluss 15

Lørdag som var pinseaften var pent vær, og da spaserte jeg til familie som bor ganske nær. Der ble det middag og senere kaffe. Til middag var kjøtt på rotgrønnsaker bakt i ovnen. Alltid hyggelig å møtes og slå av en prat. Et tema var selvsagt det fæle tordenværet som hadde skremt de fleste av oss.

Vertinnen
Middag

Kaffe og kake

Søndag var 1. pinsedag. Pinsen er en kristen høytid, og er kirkens 3. største fest etter jul og påske. Pinse feires alltid 50 dager etter 1. påskedag, datoen er derfor bevegelig. Ordet pinse kommer fra gresk pentekosté som betyr femtiende. Dette er ting man lærer om i barneskolen. Under er en tegning som viser det som hevdes å ha skjedd.

En spesiell hending

I går som var mandag andre pinsedag gikk jeg en trimtur, for været var sol og fint. Jeg passerte Bryn kirke som lå fint omgitt av grønn sommernatur. Da jeg passerte muren som innrammer kirkeområdet, måtte jeg beundre de små, hvite blomstene som dekker muren, men nå svermet det av sommerfugler. De var lyst brune med litt svart pynt, og de var mange. 

Ser i Bryn kirke
Hvite blomster,
og sommerfugler


De var ganske store


 Jeg gikk videre og så da bort til skibakken, hele vinteren var her opplyst og snø, nå var det sommer, og jeg håper den blir fin. I veikanten vokste nypeblomster, store, røde og lekre.

Sommer i skibakken
Nypeblomster

Så passerte jeg Bryn barneskole og rundet over gangbroen og gikk tilbake. Det var mye folk ute i det fine pinseværet. Mange gikk tur og enda flere var på sykkeltur. Jeg passerte mange fine hager med blomster, andre hadde mer velstriglede prydtrær. Det ble en fin trimrunde.

Fine hager

Grønne prydtrær

  
  
     


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar