tirsdag 4. juni 2019

Rundreise i Kina, del 1, juni 2019

Rundreisen i Kina var fra 4. til 19. oktober i 2000. Da turen startet, mellomlandet vi i Helsinki, så videre til Kina, og besøkte først hovedstaden Peking. Kina er et stort land og det mest folkerike i verden med 1300 millioner innbyggere. Her skal jeg ta med bare litt av det vi så i Kina.

Kart over Kina

Vi bodde på Hua Du hotell. I tidligere tider var Kina et keiserrike, og vi var på tur til keiserens sommerpalass, som hadde et stort område både med en kunstig sjø og kopi av militære skip. Det var keiserens favoritt konkubine som ønsket det, hun fikk også bygd en lang overbygd gang slik at hun kunne spasere der og se på alt i regnvær. Vi spaserte der, og gangen var flott dekorert.

Fra den fine gangen

Neste morgen var vi oppe grytidlig, før frokost dro vi til en stor, vakker park kl. 06.00. Grunnen var  vi skulle se at mange kinesere starter dagen med gymnastikk, de trimmet alene eller i flokk. De var virkelig spreke, de brukte sverd, danset etter musikk, eller skyggebokset, for å nevne noe.

Her flere sammen

Vi besøkte Den Himmelske Freds Plass. Den er diger, like stor som 50 fotballbaner. Her så vi mange kjente bygg og minnesmerker, også mye fine blomster, og svært mange vakter.

En svært stor plass
Mange vakter
Blomster også

Vi dro for å se Himmelens tempel, hit kom keiseren hvert år for å ofre til himmelen. Det var keiserens jobb å se til at det rådet total harmoni mellom Himmelen og Jorden.

Det Himmelske tempel

Selvsagt besøke vi Den kinesiske mur, det er et must. Den ble påbegynt alt i 600 før Kr. Om lag 300 000 slaver arbeidet med den i 10 år. I dag er den over 6000 mil lang. Det var spesielt å gå på den berømte muren.

Fra den berømte muren
På Den kinesiske mur

Vi var også i den gamle bydelen i Peking, her bodde da fortsatt 10 000 personer. Flere eldre var frivillige vakter, de passet på hva som foregikk i deres område. Vaktene hadde røde armbind.. Vi var også ned til en underjordisk by. Vi gikk 10 meter nedover, den ble bygd i 1960- årene fordi de ventet en 3. verdenskrig. Nå var her blant annet en silkefabrikk.

Vakt i gamlebyen
10 m under jorden

Så dro vi med fly til Xiang, der bodde vi på Lee Garden hotell. Første kvelden skulle vi spise middag på en slags klubb, der ble det også oppvisning med tema fra Tangdynastiet. Vi bodde på fine hotell, andre bilder viser fra resepsjonen i de vi kommer fra middag. I hånden holder jeg programmet som handlet om oppvisningen vi så.

Oppvisning
Fra hotell Lee Garden

Neste morgen besøkte vi et silkeveveri, før vi kjørte til Hua Quings varme kilder. Her hadde Cho En Lai i sin tid hovedkvarter i et av husene ved de varme kildene. Det var grått vær og regnet denne dagen.

Utsikt mot de
varme kildene
Etter lunsjstopp dro vi videre for å se det som er blitt kalt "Verdens åttende under". Det lå ca. 30 km utenfor Xiang. Det er terrakottahæren som vokter over Quin Shi Huang Dis gravplass. Denne armeen ble tilfeldig oppdaget i 1974. Huang Di må ha startet på dette byggverket i starten på sin regjerings tid rundt 210 før Kr. han har brukt tusenvis av kunstnere og skulptører til dette enorme arbeidet. Soldatene er i normal størrelse, noen generaler er 1, 95 m høye. Hestene er i normal størrelse. Jeg hadde hørt om dette, men det var mer fantastisk enn jeg hadde tenkt.

Terrakottahæren

Hestene i normal
størrelse

Vi skulle reise videre med fly, men hadde god tid til å dra til et muslimsk område og se moskeen . Det regnet denne dagen også, men vi fikk sett det vi ville se.

På muslimsk område
På vei til flyplassen stoppet bussen så vi fikk sett bymuren i Xian. Muren er 12 m høy og 12 m brei. Vi spaserte på muren, men det regnet så vi gikk fort under tak før vi dro til en restaurant og spiste  lunsj. Etterpå rett til flyplassen.