søndag 23. juni 2019

Reise i Sør- Afrika, del 1, juni 2019

Neste land jeg vil skrive om er Sør- Afrika som jeg besøkte fra 29. 9 til 12. 10-2002. Vi reiste via London, og videre med South African Airways. På slutten av flyturen ble en god del turbulens. Men vi landet trygt i Johannesburg.

Kart over Sør- Afrika

Johannesburg er en av Afrikas største byer med over 5 millioner innbyggere, og ligger i provinsen Gauteng. Byen ble grunnlagt i 1886 da australieren G. Harrison fant gull. I daglig tale blir byen kalt
"Joburg". Bussen kjørte en liten runde i sentrum før vi kjørte til forstedet Sandton der vi sjekket inn på Holliday Inn Garden Court Sandton. Senere spiste vi velkomstmiddag der.

Fra Johannesburg

Dagen etter besøkte vi noen områder i byen. Et sted ved et digert sykehus, stod vi på en stor gangbru og så utover på et bra boområde. Rett ved gikk vi bort til en muti, en apoteker som solgte alternativ medisin. Han hadde også ting mot vonde ånder, blant annet røkelse, men også en død hubro det var lurt å henge over inngangsdøra.

Bra område
Hubroen til salgs

Vi skulle besøke Soweto, et område jeg trodde kun var slum, men der tok jeg feil. Her var bra områder også. Vi besøkte et privat barnehjem, der det så ut for at alle hadde det bra. På en avdeling vi besøkte stilte barna opp og sang for oss.

Også slum
På barnehjemmet

I Soweto besøkte vi stedet der Nelson Mandela bodde før han ble fengslet. Et lite, men bra hus inne i en liten hage. I dette området, Orlando West, har også Desmont Tutu bodd. Dette var et ganske fint område. Etterpå spiste vi lunsj her i en tidligere ulovlig bar, på Wandies Place. Et spesielt sted der folk fra hele verden har festet sine visittkort på veggene. Her var buffé man kunne forsyne seg, og maten smakte godt.

Huset til Mandela
Lunsjstedet

Torsdag 1. oktober dro vi videre med buss i retning Pretoria. På veien besøkte vi et monument over boerkulturen. Vi kjørte nesten en time på høgplatået før vi kom dit. Inne var som å komme inn i en kirke. Nede rundt veggen var boernes historie hogd inn. Vi gikk rundt hele og guiden fortalte.

Voortrekker monumentet

Nesten 14 000 boere dro fra Østre Kapp provinsen. 6 grupper med hver sin leder dro nordover i 1838. De opplevde mye på veien, men kom fram mot Pretoria. Her skapte boerne sitt Sør- Afrika. Vi gikk opp på taket og så på omgivelsene, lang i det fjerne så vi i Pretoria.

Utsikt fra monumentet

Så kjørte vi nedover mot den fine byen Pretoria. Første boerpresident var Paal Kruger (1825- 1904). Vi besøkte huset han bodde i. Presidenten var en svært taktfull mann, og hadde 7 Bibler.

Pretoria en flott by
Boligen til president Kruger

Vi kjørte videre til Mpumalanga provinsen, og der sjekket vi inn på Hazyview Protea hotell. Der spiste vi god middag om kvelden. Men neste morgen skulle vi videre.

I området ved hotellet,
før vi dro

Vi fortsatte i Østre Transwaal. Da vi kom til Drakens-fjellene, ble det stopp, for vi skulle se noen fjell kalt The Ronda wels, grunnet formen på fjellene. Så videre til gullgraverbyen Pilgrims Rest. Her startet de å grave gull i 1870, en var heldig og fant en gullklump på 6 kg. I byen kunne være 1500 gullgravere samtidig. men i 1970 stengte de siste gruven. Vi ruslet rundt der et par timer, og spiste lunsj der.

Fra Drakens- fjellene

Gamle bygg i
gullgraverbyen

Nå kjørte vi mot Bongani reservatet der vi skulle være et par dager på safari. Ved porten inn til reservatet gikk vi av bussen, så over i jeeper som kjørte oss opp bakkene mot reservatet. Der skulle vi overnatte i hytter på området. Fra hytten hadde vi utsikt ned til dalen der vi så ville dyr som
vandret rundt, eller beitet. Bongani lå rett ved Krügerparken.

På vei oppover

Utkikk fra hytten

Ute på safari hadde vi en kar som satt på panseret og var utkikk. En annen hadde med våpen, man kan aldri vite blant ville dyr.

Utkikk
Så blant annet et nesehorn

Karen med våpen

Så tilbake til hyttene for pause, så møttes vi i hagen for å drikke te. Nå ble det kveldssafari, vi så løver som lå ved byttet, de var mette og døste. Så en lett drink ute i bushen, det var litt skummelt. Jeg tok nesten ingen bilder, for jeg brukte mest videokameraet.

Pause med te
Løvene døste
Drink i bushen

Etter safarien fortsatte turen videre, vi kjørte gjennom Swaziland, det har jeg fortalt om. Vi var innom en samling med hytter, men der var mest kvinner og barn, jeg så bare en ung gutt. De sa at mesteparten av mennene var døde av aids, om det var tilfelle vet jeg ikke.

Samling med hytter

Vi fortsatte til provinsen Kwa Zulu Natal, og der overnattet vi i Hluhluwe på Zulu Nyala Heritage hotell. Om kvelden spiste vi middag på hotellet, og satt fortsatt ved bordet da vi hørte leven utenfor. Vi gikk ut, der var en gjeng innfødte som ville danse for oss. De danset i vilden sky, ledet av en kar med plystre som han brukte flittig. Det var artig å se.

Danserne
Dette hotellet hadde et stort område med ville dyr, og vi skulle bruke dagen i området. Først kjøretur for å se på ville dyr, da kom vi svært nær et nesehorn. Etterpå dro vi blant annet til St Lucia et av Afrikas største og mest severdige marina naturreservat. Vi kjørte med båt på elva og kom svært nær flodhestene, samt de svære krokodillene som er noe av det styggeste kryp jeg ser.

Litt nær et nesehorn
Krokodille

Søndag 6. oktober kjørte vi videre og kom til Durban som har rundt 2,3 millioner innbyggere. Her besøkte vi en svært fin park. Så ble det rundtur med bussen, guiden ville ikke vi skulle gå i byen. Men vi skulle rett til flyplassen og ta fly fra Durban til Port Elisabeth, rundt en times flytur.

Fint i parken

Fra Durban

Vi overnattet i Port Elisabeth på Holiday Inn, vi bodde i 10. etasje og hadde fin utsikt. Neste dag
skulle vi videre, men først så vi byen, og dro opp på høyden ved byen, der var mye palmer og fin utsikt.