lørdag 8. juni 2019

Reise i Romania, juni 2019

Først må jeg klare opp i en feil. Jeg har talt Island to ganger, da blir det feil at siste landet jeg skrev om, Kina, ble nr. 24 på listen. Nå er det ordnet, Kina er nr. 23. Da går vi videre til turen i Romania i mai 2015. Turen ble kalt: Transilvanias perler.

Kart over Romania

Lørdag 23. mai reiste vi fra Gardermoen til Wien. Der stod flyet vi skulle bli med til Romania, vi landet i Bucuresti der rundturen startet. Bucuresti ligger på slettelandet sydøst i Romania ved elven Dâmbovita. Hovedstaden har rundt 2 millioner innbyggere. Hotellet vi bodde på lå sentralt, men her skulle vi bare bo en natt.

Fra nærheten
av hotellet

Dagen etter skulle vi se det enorme palasset som Chauchesku fikk bygd i 1984, palasset hadde 1100 rom. Eik, alm og kirsebærtre ble brukt i trearbeider som dører, trappene var i marmor. Det ble brukt 3500 tonn med krystall til lysekroner, den største veide 5 tonn og hadde 1000 lyspærer. Noen av gardinene ble vevd av nonner, da ble det også vevd inn gulltråder. Man hører jo at mannen var klin koko.

Foran palasset

Vi gikk til flere saler og jeg var svært forundret over det jeg så. Ute på balkongen så vi på plassen foran og gaten som førte videre derfra. For å få plass til alt dette, måtte fire historiske områder rives, ca. 9000 hus, samt 27 kirker og synagoger. 30- 40 000 personer måtte flytte. Jeg stod på balkongen, så utover og trodde nesten ikke at det gikk an.

Utsikt fra balkongen

Reisen fortsatte nordover mot det transilvanske høylandet med noen stopp underveis. Vi besøkte Cosia kloster som ble oppført i 1386. Byggherren var den valakiske kongen Mircea cel Baltran. Han var bestefar til Vlad III som ble beskylt for å være Dracula. Vi besøkte også klosterkirken.

Fra klosteret

Vi kjørte videre i naturskjønt landskap og passerte flere byer. Transilvania lå under ungarske konger på 1000- tallet, området ble eget fyrstedømme på 1500- tallet, men ble videre habsburgsk kron land på 1800- tallet. Etter Første verdenskrig kom Transilvania under Romania. Nå kom vi til Sibiu, og tok inn på Golden Tulip Ana Tower. Middag spiste vi samlet i 10. etasje på hotellet. Her var fin utsikt til byen.

Utsikt fra 10. etasje

Sibiu har om lag 150 000 innbyggere, og skal være en av de fremste kulturelle byene i Romania. Sibiu ble i 2007 utnevnt til Europeisk Kulturhovedstad. Vi besøkte flere kirker, og var på byvandring.

På Stortorget
Fra Sibiu

Tredje kirken vi besøkte var ortodoks. Da vi stod og beundret Ikonostasen, åpnet en dør seg plutselig og der stod en prest. Så fikk vi se inn i rommet et øyeblikk. Dette er bare for Treenigheten, sa han og lukket straks døren.

Plutselig ble døren åpnet
En rask titt, så lukket
presten døren

Det var en malerisk gamleby i Sibiu. Byen ble grunnlagt av tyske innflyttere på 1000- tallet. Sibiu hadde første skole, første apotek, og første sykehus i Romania. Nå har byen tre teater, et filhar monisk orkester, flere museer, og her holdes festivaler.

Malerisk gamleby

Om kvelden var vi på middag i en landsby som het Sibiel. Vi kjørte ut på landsbygda, svinget inn på en sidevei, da vi nærmet oss stedet vi skulle spise, kom to ryttere og møtte oss. Det ble en morsom opplevelse.

Rytterne

Tirsdag 26. mai spiste vi frokost på hotellet før vi sjekket ut og dro videre. Vi fortsatte nordover og passerte gjennom flere landsbyer. Det ble et besøk i byen Medias, som var en fin by.

Frokost med utsikt
i Sibiu
Kjørte gjennom
landsbyer
I byen Medias
Gatebilde fra Medias
Så kjørte vi ut fra
Medias

Neste overnatting var i byen Sighisoara. Her var en malerisk gamleby, og her stod huset som Valid III ble født, han levde mellom 1431-1476. Han ble kalt Drakula, men man tror kallenavnet kommer fordi faren var medlem av Drakeordenen.

Malerisk gamleby
Drakula født her

Neste dag ble det byvandring i Sighisoara. Vi var opp i et tårn, derfra var utsikten flott. Etterpå ble det utflukt med buss. Vi kjørte til landsbyen Viscri. Der ble det først vinsmaking, så lunsj. Vi ble motatt av sjefen på gården vi besøkte.

Utsikt fra tårnet

Så utflukt. Vi er kommet
til landsbyen
Vinsmaking
Etter lunsj ble vi kjørt med hest og kjerre gjennom landsbyen og til en kirke vi skulle besøke. Det var en av saksernes befestede kirker. Kirken ble bygd på 1400- tallet. Interessant å se kirken, men det ble litt av et liv på kjøreturen.

Karen som kjørte heste
skyssen der jeg satt
Kirken

Dagen etter kjørte vi til Brasov. Her besøkte vi det historiske museet som ligger i et praktfullt bygg, det var tidligere Rådhus. Det ligger på Stortorvet i byen. Vi besøkte det som blir kalt Den svarte kirken, inne var fin innredning, på vegger var hengt opp fine vevde tepper. Stortorget i Brasov var før i tiden den store markedsplassen der folk drev handel.

Tidligere Rådhus, nå museum
Fra kirken

Fra Stortorget
i Brasov
Neste dag ble det utflukt først til festningen i Rasnov. Den ble bygd som forsvarsverk for landsbyene i omegnen. Her oppe var god utsikt til området. Etterpå kjørte vi til slottet i Bran. Vi kjørte på svingete veier opp i høyden. Der lå slottet, populært kalt Drakulaslottet. Etter Romanias samling på 1920- tallet ble slottet kongelig residens. men etter kommunismen ble kongefamilien landsforvist.

Utsikt fra borgen
Slottet i Bran

Lørdag 30. mai var avreisedag, men først besøkte vi slottet i Sinaia, Peles slottet. Det ligger i en dal kalt for Karpatenes perle. Dette er sommerslottet som kong Carol I (1866- 1914) fikk bygd her. Vi var inn, og der var mange fine rom. Men så var det tid for hjemreise. Flyet fra Bucuresti lettet 18. 50, og vi byttet fly i Wien slik som da vi kom.

Peles- slottet i Sinaia
Vi drar fra Bucuresti

Reisen i Romania ble en interessant tur, vi så og opplevde mye, her er bare tatt med et kort oversyn. Jeg syntes naturen i området vi besøkte var variert og fin. Maten i Romania likte jeg godt, og hørte om spennende historie. Jeg setter Romania opp på listen på den korrekte plassen som er land nr. 24.