onsdag 5. juni 2019

Rundreise i Kina, del 2, juni 2019

Vi tok fly fra Xiang til Guilin. Landskapet der var helt spesielt med små, kuperte fjell som iblant lignet pyramider. Vi var på båttur på elva Le, fantastisk å stå ved rekken og se inn på den eventyrlige naturen.

Spesiell natur
Båttur

Langs bredden

Vi kjørte videre i Guilin, men stoppet og hilste på to karer som bar børene på sin spesielle måte. Vi overnattet på et  hotell der, og om kvelden var hele reisegruppen på restaurant. Da var det noen som valgte grillet slange. De fikk velge fra en kurv med slanger, den grønne utvalgte klippet de hodet av ved bordet, så ut i kjøkkenet med den for grilling. Vi satt ved to bord, jeg satt ikke ved orme bordet, men ved det andre og passet på å sitte med ryggen til, jeg orket ikke se at de gaflet i seg noe så ekkelt som slange.

Hilser på menn med bører
 Æsj og fysj

Neste morgen kjørte vi videre, men besøkte en familie som hadde eget hus, men innredningen var litt annerledes enn hos oss. Etter å ha kjørt et stykke derfra, stoppet vi for å se på rismarker.

Fra kjøkkenet
Fra finstuen
Stopp ved rismark

Senere ble det fly til Shanghai, der så vi den kjente havnepromenaden The New Bund. Her spaserte vi selvsagt. Shanghai er en fin by, de har også et Chinatown, her var blant annet en fin kinesisk hage.
I byen kjørte vi forbi vanlige leiligheter, de så små ut.

Havnepromenaden
Gate i Shanghai
Kinesisk hage

Leilighetsbygg
Kveld i Shanghai

Fra Shanghai fulgte vi tog til Hangzhou, det tok to timer. Mye å se fra togvinduet, blant annet passerte vi en elv. Denne byen var i 1250 verdens største by med 1 million innbyggere. Byen blir ofte kalt "Trehagebyen" for her er mange Platantre. Vi var på utflukt og besøkte blant annet en te- plantasje, og fikk prøve å plukke te.

Utsikt fra toget
Jeg plukker te

Neste dag var vi på utflukt og besøkte blant annet et perleoppdrett. En mann hentet inn en østers, en ung dame åpnet den og viste oss perler som lå inni. Vi besøkte også et tempel, før var her 1500 munker, nå bare 60. Jeg så noen av dem. Vi bodde kun på fine hotell, her i Hangzhou bodde vi på Continental.

Perleoppdrett
Munker

Fra Continental

Vi tok fly tilbake til Peking der reisen skulle avsluttes. Vi bodde på samme hotell som da vi kom. Siste kvelden ble det avskjedsmiddag, på menyen stod også Peking- and. Det ble en fin avslutning på turen.

Peking- and
Siste kvelden i
Peking

Den toukers reisen i Kina ble en stor opplevelse. Her har jeg kun tatt med litt av det vi så. Det ble en svært lærerik tur, og våre reisefeller satte en spiss på turen. Vi reiste hjem via Helsinki, slik vi gjorde på utreise. Kina blir oppført på listen min som land nr. 24.