mandag 24. juni 2019

Reise i Sør- Afrika, del 2, juni 2019

Vi kjørte videre fra Port Elisabeth. Etter hvert kjørte vi over store kløfter og juv, og med bru over. Et sted kjørte vi til side ved en bru for å ta pause, da gikk flere av oss en tur på brua og så utover.

Store juv
Bru over juv

Neste stopp var i Wilderness der vi sjekket inn på Wilderness Beach hotell. Dagen etter dro vi på heldagsutflukt i området. Vi skulle først besøke en grotte. Dette området med grotter ligger i Lille Karoo, ved Oudtshorn. Congogrotten ble tilfeldig oppdaget av en farmer i 1780. Vi gikk langt innover og så flere "saler", svært imponerende. Grotten var bebodd for rundt 5000- 10 000 år siden, det viser hulemalerier.

Inne i grotten

Vi kjørte videre i frodig område, vi kjørte i det som blir kalt The Garden Route, for landskapet var flott og er kalt Afrikas vakreste. Vi kom til et område med mange strutsefarmer. Før bodde her flere av de som ble kalt "strutsebaroner", det var den gang det var in blant rike damer å bruke strutsefjør. De tjente seg rike på eksport av strutsefjør. Vi stoppet og fikk sett et hus vi passerte.

Vakkert landskap

Huset til en tidligere
strutsebaron

Vi besøkte en strutsefarm og ble vist rundt. Strutsene er svære, de kan bli 60 år gamle. De kan legge 16 egg, og ruger dem på ca. 42 dager. På gården var også rugemaskiner. En struts har alltid 1, 5 kg stein i magen. Vi spiste lunsj i privathuset på strutsefarmen.

Strutsene er store

Vi kjørte tilbake til Wilderness i det fine landskapet. Hotellet lå rett ved Det indiske hav, og der gikk vi en tur da solen gikk ned. Vi skulle overnatte på dette hotellet en natt til.

Vakkert landskap
Ved Det indiske hav

Vi kjørte videre til Mossel Bay, her sluttet The Garden Route. Dette var en gang et lokalt fiskerleie, men folkeveksten steg voldsomt fordi det bl funnet olje og gass ved kysten.

Mossel Bay

Det ble et fast stoppested for portugisiske sjøfolk til og fra det fjerne Østen. Her var en spesiell postkasse man kunne poste brev som sjøfolk på hjemvei kunne ta med. Nå postet jeg et kort til meg selv, kun for å få stempelet. Da jeg om hjem, var det ikke lenge før kortet kom.

Poststempelet

Vi kjørte innover i landet og gjorde et stopp i Swellendam. Der besøkte vi den gamle dommerboligen som nå var museum. Dommerne i den tiden var alltid europeiske.

Dommerboligen

Så kom vi til Cape Town som var siste stopp på turen. Her bodde vi på Holiday Inn Waterfront. Først dro vi med taubane opp til Table Mountain. Der fikk vi champagne og tok gruppebilde. Her oppe var flott utsikt over Cape Town. Byen har rundt 4 millioner innbyggere. Her skulle vi være et par dager.

På Table Mountain
Flott utsikt

Neste morgen var torsdag 10. oktober. Første besøk gikk med buss til stedet vi skulle ta båt ut til en øy der masse seler brukte å samle seg. Det blåste kraftig denne dagen, så det var ganske krappe bølger, så båten slingret en del. Vi to var sjøvant, så det var bare å holde seg godt fast, men det var verre for noen japanerne som var med. De var tydelig ikke vant med dette, og hadde merkelige dansetrinn da de prøvde å holde seg på føttene. En ung japansk dame mistet brillene sine på sjøen. Men vi kom både til øya og tilbake i god behold. På øya var masse sel både på land og i sjøen.

Øya med masse sel

Så kjørte vi til Kapp det gode håp. Jeg tok bilde  på avstand, og bildet da vi kom helt fram til skiltet. Men da var vi en hel gjeng som skulle være med på bildet. Dette er ikke sørligste odden i Afrika, men er den mest kjente.

Kapp det gode håp

Så til stedet vi spiste lunsj. Etterpå besøkte vi en pingvinkoloni. Nå var her rundt 800 pingviner, men de økte etter hvert. Disse pingvinene var mye mindre her enn de jeg hadde sett andre steder.

Strand med pingviner

Tilbake i Cape Town tok vi en privat tur i byen. Waterfront er den eldste delen av Cape Towns havn, Victoria og Alfred Basin.

Cape Town
Fra Waterfront

Siste dagen i Cape Town var vi først på rundtur i byen. Vi så blant annet parlamentet og bygget der de tar imot offisielle gjester. Så kjørte vi ca. en time ut fra byen og til vindistriktet Paarl. Her besøkte vi en vingård. Først ble vi vist rundt, så vinsmaking. Vingården lå i et fint landskap.
Her mottas offisielle
besøk i Cape Town

Vinsmaking
Fint ved vingården

På ettermiddag skulle jeg og noen få til på helikoptertur og se Cape Town fra luften. Det ble en flott tur,  jeg så også ned til Robben Island der Nelson Mandela satt fengslet i mange år. Mandela ble til slutt Sør- Afrikas president fra 1994 til 1999. Nobels Fredspris fikk han i 1993.
Det ble en spennende helikoptertur.

Klar å dra
Robben Island
Cape Town sett
fra luften

Vi reiste hjem dagen etter. Vi hadde hatt en fantastisk tur i Sør- Afrika, her har jeg tatt med ruten vi kjørte, men ikke fortalt om alle stedene vi besøkte, for vi opplevde mye på denne turen. Nå fører jeg opp Sør- Afrika som land nr. 26 jeg har besøkt.