onsdag 12. juni 2019

Om reisen i Irland, notert juni 2019

Jeg dro på en gruppereise til Irland fredag 5. juli 2013. I Dublin ble vi mottatt av den svenske guiden, og vi startet turen med en gang. Vi kjørte til Claddagh som er et av de eldste fiskeværene i Irland. Der spiste vi lunsj, og spaserte i de idylliske omgivelsene. Derfra kjørte vi til Galaway der vi var innom byen før vi kjørte til hotellet litt utenfor byen.

Kart over Irland
Idyllisk område

I Galaway

Neste morgen tok vi ferge ut til den største av Aranøyene, Inishmore, turen tok 40 minutter. Der stod klar to minibusser som kjørte oss rundt. Sjåføren fortalte om det vi så. Her var vi også opp på et platå på åsen der det stod et stort, avlangt steinalter, klippene rundt stupte rett i Atlanterhavet. Hva alteret var brukt til visste de ikke, bare gjettet. Så tilbake til Kilronan der vi kom på land, her spiste vi nå privat lunsj.

Alteret på Inishmore
Klippene stupte
i Atlanterhavet
 I Kilronan

Neste dag fortsatte vi videre gjennom Galway og sørover langs Galway Bay, og gjennom området The Burren, der det ble stopp. Så videre til Cliffs of Moher, de var flotte å se. Klippene stuper 200 m ned i Atlanterhavet.

Flott å se

Vi kjørte videre, og neste besøk var i Bunratty Castles Folkelivspark. Her fikk vi blant annet se gamle irske hus, og hvordan forskjellige lag av folket hadde bodd. På bildet ser vi en pub fra 1850.  Så kjørte vi til Limerick som er Irlands tredje største by med rundt 100 000 innbyggere. Her overnattet vi. Om kvelden var vi til middag på Bunratty Castle, et slott i grevskapet Clare her på vestkysten.

Pub til venstre i huset,
privaten i til høgre

Fra Bunratty Castle
Velkomstmusikk

Neste dag kjørte vi sørover mot grevskapet Killarney, og vi fortsatte til Dinglehalvøya. Vi stoppet i Tralee og besøkte en park. Her så vi statuen av et ungt par som det knyttet seg en legende til. To ung dommer forelsket seg, men han var like rik som hun var fattig. Da ble det i den tiden problemer. Han ble beskyldt for en forbrytelse han ikke hadde gjort, og rømte til India. Da han endelig våget seg hjem, var piken død. Da reiste han til Amerika, og giftet seg for å prøve å glemme piken. Men det hjalp ikke, han var svært ulykkelig og ble skilt. Han reiste til bake til Tralee der han døde. Da ble han gravlagt sammen med piken. Endelig fikk de være sammen.

Det ulykkelige paret

Turen gikk videre til byen Dingle, en søt liten by, og her spiste vi lunsj. Vi kjørte videre og rundet odden på Dinglehalvøya og passerte Irlands vestligste punkt.

Fra byen Dingle
Fint ved kysten
Neste morgen skulle vi på utflukt og kjøre på den største halvøya. Den ligger her i sørvest og heter Iveragh. Tredje stoppet på turen var hos en bonde som viste hvordan hundene samlet sauene på hans signal fra en fløyte. Det ble også besøk i Waterville. Her var statue av filmkomikeren Chaplin. Han kom hit på ferie i 1959, senere sammen med familien sin i flere år.

Hundene lystret ordre

I Waterville

Vi kurset  østover og stoppet i en fin, liten by. Så videre opp i høyden før vi kjørte ned i lavlandet igjen. Den turen vi hadde kjørt ble kalt for Ring of Kerry. Da vi kom ned fra høyden så vi det ærverdige  Mucross House. Vi var kommet tilbake til Killarney. Her besøkte vi blant annet en fin park.

Søt liten by

Muckross House

Fra parken

Neste dag kjørte vi videre østover til Kilkenny, det er den eneste byen som ikke ligger ved kysten. Her skulle vi overnatte. Vi besøkte byens katedral, St. Canice. Her er blitt holdt gudstjenester i over 800 år. Inne var fine glassmalerier. Jeg syntes Kilkenny var en fin by med masse blomster. Byen har fått utmerkelse for å være Irlands fineste innenlands- by.

Fra katedralen

Fin by

Masse blomster

Neste dag kjørte vi mot Dublin som er Irlands største by og hovedstad, og har om lag 500 000 innbyggere. Det er en fin by, særlig ved kanalen. Om kvelden var vi på irsk aften, her ble vi underholdt av sangere og dansere. Fredag 12. juli var hjemreise fra Irland.

Fint ved kanalen
Irsk aften

Fra Dublin

Her har jeg tatt med bare en del av det jeg så i Irland. Vi kjørte i grønt, fint landskap, og besøkte flere steder på strekningene enn jeg har tatt med her. Det var en spennende rundtur. Jeg fører Irland opp som land nr. 25 på listen.

Flagget til Irland

Neste blogg kommer mandag 17. juni.