torsdag 20. juni 2019

Turen til Sunnmøre, del 4, juni 2019

Søndag 16. juni var avreisedag. Vi spiste frokost og ryddet etter oss i gjestehuset. Jeg gikk ut på den lille verandaen og så at været hadde forandret seg, det var overskyet. På marken bortenfor beitet sauene. Noen beitet på marken nær nede ved huset også.

Utegangersauer

Nede ved huset

Vi tok med bagasjen og la i bilen, så pratet vi med Ranveig og Idar, og takket igjen for oppholdet. Nå var det tid å kjøre fra min barndoms dal. Klokken 10.35 var vi i gang. Først kjørte vi Eiksund tunellen til Volda, og tok fergen til Folkestad. Vi skulle kjøre en annen rute tilbake til Oslo.

Klar for avreise

Da vi kjørte mot Nordfjordeid, regnet det ganske hissig. Rett før vi kom til Bjørkedalen, tok jeg bilde av fjellsida der små elver rant nedover. Så til Sogn og Fjordane, vi kjørte gjennom Nordfjordeid. Videre tok vi ferge fra Lote til Gloppen kommune. På ferga kjøpte sjåføren og kartleseren hver sin av de berømte svelene. Jeg satt i baksetet og var kun observatør.

Fra fjellsida ved Bjørkedalen

Godt med svele

Flere steder langs ruten så jeg masse lupiner, særlig i rosa og lilla. Videre passerte vi Breimvatnet og Byrkjelo. Vi kjørte i flott natur.

Fra Breimvatnet
Ved Byrkjelo

I Jølster kommune så jeg masse geiter, ett sted klatret de i dalsida og beitet. Så ble det et kort stopp, for jeg ville ut og se Bøyabreen i Sogn. Blåaktig lå den nær toppen av dalsida.

Mange geiter
I dalsida
Foran Bøyabreen i Sogn
Jeg tok flere bilder da vi passerte Sogndal. Vi kjørte langs Sognefjorden som er den djupeste i Norge, men det er den lengste fjorden i verden.

Fra Sogndal
Langs Sognefjorden

Så tok vi ferge fra Sogndal, vi kjørte gjennom en tunell, og i enden av tunellen var fergekøen. Da vi skulle om bord, kjørte vi ut av tunellen og bort til fergekaia og videre om bord. Alle fergene tok kort tid. Fergen tok oss med til Lærdal.

I fergekø

Vi kjørte langs Lærdalselva som er en kjent lakseelv. Så kjørte vi oppover i høgda mot Hemsedal. Der så vi de berømte bakkene. Vi passerte en hel gjeng med unge karer som trente på rulleski.

Langs Lærdalselva
Kjent lakseelv
Opp mot høgda
Kjente skibakker,
men ingen snø

Vi passerte Gol, der tok jeg bilde av en kirke. Senere kjørte vi mot Hønefoss med full musikk med Vivaldis fire årstider. Jeg har video, men forbud mot å legge den ut. Vi kjørte videre mot Oslo i tåke og regn, været var like trist som da vi dro. Men vi hadde hatt en fin kjøretur til Sunnmøre og en fin kjøretur tilbake. Da vi besøkte min barndoms grønne dal, var vi velsignet med strålende sommervær, og fikk hilst på mange. Vi hadde et flott opphold.

Fra Gol


Bilde tatt fra balkongen,
tilbake til grått vær






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar