lørdag 29. juni 2019

Turer til Polen, del 1, juni 2019

Polen ligger i Sentral- Europa, et land med rundt 38, 5 millioner innbyggere. Etter Andre verdenskrig ble Polen en kommunistisk stat, et "Østblokkland". I 1989 kvittet Polen seg med kommuniststyret, og nå er landet et demokrati. Religionen er katolsk. Hovedstaden er Warszawa.

Kart over Polen

Mitt første besøk i Polen var helt på slutten av 19170 -tallet, da hadde landet fortsatt kommunistisk styre. Jeg var med på en båttur og var blant annet i Gdynia. Vi lå for anker utenfor byen noen dager før vi fikk komme i havn. Mens vi lå i havn, var det hele tiden tre vakter. En ved baugen, en bak, pluss en midt på ved landgangen. Arbeiderne som kom om bord for å losse eller laste, måtte levere passerbevis, det ble samlet inn når de gikk på land. Ingen skulle få stikke til Vesten. Det ble lenge å vente ute på sjøen før vi kom inn, særlig for den yngste. Vi var en tur på land.

Lenge å vente
Vakt
I Gdynia

I 1985 ble jeg igjen med på båttur, da var vi også i flere havner, blant annet  til Stettin i Polen. Også denne gangen var vi på land, men tar med her kun bildet av kortet jeg kjøpte. Lite ante jeg om at vi skulle få familie i denne byen. I 1996 var vi en kjapp helgetur til Stettin, da besøkte vi blant annet en fin park.

Fra Stettin
I 1996, fra park i
Stettin

Fjerde turen til Polen var i juli 2000. Da vi kom, var der alt besøk, men de stod på farten å dra hjem, men det ble tid til å gå ut i Stettin og spise.

Ute på byen

Siden de fleste besøkene var for å var besøke familie, vil jeg kun ta med noen få bilder. Neste gang vi var på besøk, var sommeren 2002, da var hus under bygging.

På nybygd terrasse
Sommeren 2003 ble ferie i Stettin. Da var vi på kjøretur, og besøkte blant annet byen Kotobrzeg. Så kom flere fra familien på besøk, de hadde vært på kjøretur i Europa, og stoppet på hjemvei.

I Stettin
Var på tur
Kom mer besøk

I 2005 ble det noen dager i Stettin, etter et par dager i Berlin som ligger ganske nær. I Stettin besøkte vi blant annet det lokale markedet. I august 2006 fikk vi besøk av to fra Stettin, da de kjørte tilbake ble vi med. Vi var der noen dager før vi reiste hjem.

På lokalt marked 2005
Sebastian sommeren
2006

Høsten I 2006 ble stor feiring i Stettin. Mange både fra familie, pluss venner var på besøk. Første kvelden var det middag på restaurant. Lørdagen stor fest. Søndagen ble satt strek med båttur på kanalene i Stettin. I 2006 ble det altså to turer til Polen.

Fredags kveld
Lørdag feiring
Søndag båttur

Julen 2007 feiret familien i Stettin. Vi kom til julepyntet hus og hadde en fin jul. To av oss feiret også nyttårsaften der, og vi gikk til kirken og overvar en messe nyttårsaften. Elleve personer tok del framme ved alteret, deriblant fire prester. Interessant å overvære.

Ved juletreet

Fra messen nyttårsaften

I 2008 ble det konfirmasjon av Sebastian,  de har det på en annen måte katolikkene, men interessant å se og ta del i. Etter kirkebesøket ble det feiring med middag, og til kaffen kom flere gjester. Andre bildet under viser konfirmanten og en polsk gjest ved kaffebordet.