fredag 10. juli 2020

Om Jamaica, juli 2020

Jamaica er også en øystat jeg overså i opptegnelsen av stater jeg har vært innom. Det var på et cruise i Karibia i 2014, da noen av oss besøkte Jamaica som var en av havnene. Jamaica ligger i Det Karibiske hav sør for Cuba. Øya var en britisk koloni fra 1665 til 1962. Jamaica hører til De store Antiller. Landet omfatter også noen små ubebodde øyer. Hovedstaden er Kingston. Overhode er Dronning Elisabeth II, og blir representert ved en guvernør.

Her ligger Jamaica
Kart over øya

I november 2014 var noen av oss på cruise i Karibia, og nå lå vi i havn i Ocho Rios som ligger på nordkysten av Jamaica. Columbus var den første europeer som kom til øya. Men nå kom vi.  Onsdag 19. november satt vi ute og på cruiseskipet og spiste frokost med utsikt inn til land. Vi hadde ikke bestilt opplagt tur på stedet, så vi gikk på land for å se hva mulighetene var.

Utsikt inn til land

På land i Ocho Rios

Der var flere som tilbød tur, men vi valgte en som foreslo vi skulle først besøke et sted med en kjent foss, så en strand, og til slutt en tur i området båten lå, og den lille byen der. Den turen tok vi.

Hit skulle vi

Det var et fint område, og fossen var et syn. Vi gikk nedover lands fossen som rente ut i havet. Ned ved sjøen kunne vi vasse bort og få et skikkelig oversyn over det store vannfallet.

Fossen
 Den rant mot havet
Ved enden av fossen

Vi gikk tilbake langs fossen og kom til et område med mange blomster og idyller. På vei mot bussen kom vi forbi en gruppe som underholdt. Så kjørte vi videre mot en flott strand ved Det karibiske hav i området vi var på Jamaica.

Flere idyller
Fine blomster
Sammen med gruppen

På stranden
Så strandkafé

Til slutt en kjøretur i området, Jamaica hadde et grønt landskap, og i dalsidene var flere steder store, fine villaer eid av internasjonale kjendiser. jeg kan nevne Mick Jagger som eksempel. Vi stoppet et sted og så utover.

Utsikt mot havet

Mest kjendisvillaer
  er
Til slutt hadde vi privat tid i Orcho Rios og spaserte i gatene de. Bob Marley var fra Jamaica, og hans familie eide en suvenirbutikk der. Blant annet t- skjorter med bilde av den kjente artisten. Men nå ble vi kjørt tilbake til båten, og snart stimet skipet videre fra Jamaica.

I Orcho Rios

Vi seiler fra Jamaica

Da tror jeg at de fleste små stater er med. Jeg fører Jamaica opp som stat nr. 69. Men oppdager jeg andre, kommer jeg tilbake med det. Jeg lurte en stund på Cayman Islands, men FN har ikke godkjent dem som selvstyrt stat.