onsdag 22. juli 2020

Tur i Finnmark, juli 2020, del 2

Onsdag 15. juli ble det først en god frokost på hotellet. Vi ble servert varmmat fra buffé, men andre ting fikk vi ta selv. Så sjekket vi ut fra hotellet, bussen stod klar, og kl. 08.10 fortsatte turen i nydelig vær. Plutselig krysset en liten rein over veien. De små kalvene må være tøffe fra starten, kun en time etter den er født, må den følge etter moren sin. Og farer lurer, over dem lurer ofte ørner som sirkler på himmelen og kikker etter bytte.

Ruth ved frokosten

Vi kjørte mellom annet langs Munkfjorden, i fint landskap. Vi passerte Neiden. Da vi kom til Neidenelva, ble det stopp, og vi så Skoltefossen. Vi gikk på brua og så Neidenelva fosse videre, jeg så et par laksefiskere som stod og ventet på napp.

Kjører langs fjorden

Passerer Neiden
Stopp ved fossen

Fint ved elva
Vi skimter en fisker

Vi kjørte videre langs variert, flott landskap. reiner passerte på og ved veien, sjåføren måtte iblant bremse ned for å passere dyrene. Det ble også et par stopp grunnet veiarbeid. Vi kjørte over brua til Tanaelva, vi så de smale Tanabåtene lå oppe på elvekanten. Det ble et kort stopp i Tana.

Variert landskap

Smale elvebåter, ned
til venstre
Kort stopp i Tana

Vi kjørte over Isfjordfjellet, og da så jeg snøflekker her og der. Nå spilte sjåføren joik til oss, og fortalte at en joik har ikke begynnelse eller slutt. Det er en ære å få tildelt en personlig joik. Men en som lager en joik, må aldri framføre den om seg selv, man joiker alltid om andre.

Fra Isfjordfjellet

Vi kom til Friarfjord, og nå ble det piknik ute i det grønne i Adamsfoss. Her hadde vi som satt litt oppe på en høyde, utsikt ned til en strand. Til venstre en fra gruppen.

Lunsj ute
 Utsikt
Fint i området

Så kjørte vi langs Porsangerfjorden i storslagen natur, etter hvert passerte vi Porsanger militærleir. På himmelen så jeg mørke, truende skyer, men det kom kun litt regn på frontruten. Vi nærmet oss Karasjok.

Langs fjorden
Fra militærleiren

Vi kjørte inn til Karasjok, her skulle vi først besøke Sápni som er en samisk kulturpark. Her får man innblikk i samenes kultur, historie og mytologi. Først kom vi inn i et rom der det hang bilder av samer, og en ung dame fortalte om samenes klær og om hverdagslivet. Så ble vi vist film om deres liv med reinen og livet på vidda. Så åpnet en dør seg, og vi gikk inn i et rom og tok plass. Jeg oppfattet det som vi gikk inn i deres myteverden og tro. Jeg syntes det var en opplevelse.

Bilder på veggene
Klesdrakt til hverdag
og til fest
Til slutt om tro
og myter

Så ut i parken der en som het Eira til etternavn viste oss forskjellig som samene brukte. Som telt og gammer for eksempel, samt et hus med forskjellig innbo. En innhengning med rein var der også.
Huset i bakgrunnen på bildet under, kunne man gå inn og få omvisning av en samepike, jeg var inn.

Eira forteller
Samepiken
Telt var der
Gamme
Rein

Nå var det tid å sjekke inn på hotell Scandic i Karasjok. Etter en pause, skulle vi spise samlet middag i restaurant Gammen som lå en kort spasertur fra hotellet. Vi kom inn i et spesielt lokale der vi satt benket som i en "hestesko". Vi fikk blant annet en god kjøttsuppe kokt på reinsdyrkjøtt. Den smakte meget godt. Mens vi spiste holdt vi brettet på fanget. Det var en spesiell og morsom kveld.

Hotellet

Inne i Gammen

Fra middagen i Gammen

Men vi hadde mer på programmet. Etter middagen gikk vi samlet med guiden en tur i Karasjok.
Jeg så en spesiell statue jeg foreviget. Vi gikk over brua, og Tanaelva lå der blikkstille i den fine sommerkvelden. Vi så også en fin kirke, og en bauta med innskrift fra en tysk nonne. Hun skriver en unnskyldning til folket her for tyskernes herjinger under Andre verdenskrig.

Statuen
Over Tanaelva
Kirken
Bautaen

Så spaserte vi tilbake, men la veien om Sametinget. Egentlig skulle vi inn og se inne også, men grunnet korona, var der ikke omvisning for tiden. Men vi ville se bygget, og det var virkelig spesielt. Vi gikk rundt hele bygget og så det fra flere kanter. Sametinget er en folkevalgt forsamling for samer i Norge. Etter dette besøket gikk vi til hotellet. Dagens program var over, en svært interessant dag.