lørdag 25. juli 2020

Reise i Finnmark juli 2020, del 5

Det var lørdag morgen 18. juli, og jeg kikket ut vinduet på hotellrommet i Hammerfest, det var opplett vær. Klokken 08.00 møtte jeg til frokost. Jeg valgte et bord og tok plass, der lå flere menyer. Jeg valgte kontinental frokost, rett etter kom en servitør med den. Jeg hentet kaffe og juice, man kunne også hente frukt. Her ble det gjort på denne måten. Det ble en god frokost. Tilbake på rommet tok jeg bilde av utsikten. Det var helt stille på sjøen, men overskyet.

Utsikten

Dagens program var først et museumsbesøk. Det lå ganske nær hotellet, så vi spaserte dit. Klokken 10.00 startet omvisningen i Gjenreisingsmuseet for Finnmark og Nord- Troms. I museet fortelles det om tvangsevakuering, huleboere og om gjenreisingen. Vi hørte om tvangsevakueringen av rundt 75 000 mennesker fra Finnmark og Nord- Trom i 1944- 1945. Men rundt 25 000 stakk til fjells, mange bodde i huler. Alt som brennes kunne, satte tyskerne fyr på. Den brente jords taktikk. Vi så mange bilder i museet.

Finnmark brenner
Dette hadde folket igjen
Noen bodde i huler
Så kom freden i Norge,
her feires blant ruiner

Alle som ble tvangsevakuert ble for det meste ført med båt til Tromsø, og videre sørover derfra. De som rømte til fjells, trodde ikke de skulle bli værende hele vinteren. De trodde allierte styrker skulle komme med en gang. De måtte klare seg så godt de kunne. Noen bodde i telt, under båter eller i torvgammer. Etter hvert ble det bygd brakker, ofte måtte hele familier klare seg på ett rom uten vann og elektrisitet. Før tyskerne trakk seg tilbake, sprengte de alle telegrafstolpene over hele Finnmarks- vidda. Folk måtte klare seg så godt de kunne.

Fra Finnmark

Her jobbes det
Og her

Her måtte bygges

Nå ble et storstilt arbeid satt i gang for å bygge opp igjen Finnmark og Nord Troms. Nå ble også penger fra den amerikanske Marshallhjelpen brukt. Boligmangelen etter krigen gjorde at en konkurranse ble satt i gang, der kunne arkitekter komme med ideer om hustyper som kunne oppføres hurtig. Husene skulle være enkle og fungere for familier, samt de skulle bevare norsk bygge- tradi- sjon.

Hus ble bygd
Også fargeglade hus

De fleste nordmenn bodde langs kysten, men også sjøsamer og kvener bodde i området. Kvener er personer av kvensk- finsk opprinnelse og bodde i området, pluss flyttsamer. Det har bodd mennesker i Finnmark i over 10 000 år. De første menneskene kom trolig langs de isfrie kyststripene i sørvest, eller fra kysten ved Kola. På museet var også utstilling av svært gamle ting som en slipt skiferkniv. I  Hammerfest er funnet graver som kan dateres tilbake til Steinalderen. Byen har en lang historie med pomorhandel, ishavsfangst, fiske og fiskeindustri. Hammerfest fikk byrettigheter i 1789. Til tross for orkaner og bybranner har byen gang på gang reist seg igjen.

Gammelt funn

I et annet rom i museet stod et piano, over hang bilder av komponisten Ole Olsen (1850- 1927). Jeg mener han var et vidunderbarn, for han komponerte sin første melodi bare 5 år gammel. Pluss at han vikarierte for sin far som var organist i Hammerfest kirke, da var Ole 6 år og var vikar for faren til han var 9 år. Jeg gjentar at dette måtte være et vidunderbarn, et musikkgeni. Til slutt gikk jeg opp i fjerde etasje og så på utsikten.

Ole Olsen på veggen
over pianoet
Utsikt fra museet

Nå var programmet over, så jeg slo lag med Ruth og gikk en tur i byen. Plutselig kom 6-7 reiner spaserende på fortauet, og de gikk videre over gaten. Det var artig å se.

Reiner på bytur
Det kom flere

I bybildet var mye blomster. Et sted var en sykkel blomsterkrukke, et annet sted krukker i rad fylte med Hortensia. Vi stoppet og studerte den katolske kirken i byen.

Sykkelen
Røde hortensia
Den katolske kirken

Vi kom til statuen av Henrik Lindstøm (1866- 1939), han var en norsk kokk og polfarer. Lindstrøm var kokk om bord på Otto Sverdrups Fram- ekspedisjon i 1898- 1902. Senere ble han med Roald Amundsen på oppdagelsen av Nordvestpassasjen med Gjøa i 1903- 1905, samt den store Fram- ekspedisjonen i 1910- 1912.

Henrik Lindstrøm
I Hammerfest

Vi gikk tilbake mot hotellet som lå rett ved torget, nå var det mye folk samlet, for det var Hammer- festdagene. Der var mange boder de solgte ting, og tillaget uteservering med langbord og benker. Rett bortenfor laget og solgte de forskjellig mat. Vi bestemte oss for å spise lunsj her, og jeg kjøpte klippfiskkaker som smakte nydelig, til dette potetstrimler. Mange barn på torget hadde fått ansikts- maling.

Lunsj klippfiskkaker
Stas med ansiktsmaling

Et par samer satt og solgte ting, og foran dem på torget lå to plansjer med det samiske alfabetet. Men nå ble det pause på hotellet. Så til samlet middag på hotellet, og avslapning der resten av kvelden. Til slutt tok jeg bilde av midnattssola, før jeg tok kveld. Men det var et høylytt bråk fra torget, så det gikk en stund før jeg sovnet.