fredag 24. juli 2020

Reise i Finnmark juli 2020, del 4

Fredag morgen kikket jeg ut på fint vær i Honningsvåg. Jeg studerte bildene som pyntet opp på rommet og tok foto, så gikk jeg til frokost. Det ble en god frokost med utsikt til havnen.

Bildene på rommet
 God frokost

Vi skulle ikke dra før klokken 10.00, så jeg hadde tid til å rusle en liten morgentur i nabolaget til hotellet som lå helt nede ved sjøen. Først tok jeg bilde fra bryggen, der så jeg flere båter i havn. Så en liten runde opp i nærmeste gatene.

Utsikt bra bryggen ved hotellet

Litt ovenfor hotellet
Utsikt fra en annen gate

Men nå måtte jeg tilbake til hotellet og gjøre klar for avreise. Så utsjekking, levere kofferten til sjåføren, og ta plass i bussen. Turen fortsatte og vi kjørte ut fra Honningsvåg og videre i det varierte landskapet. Vi kjørte gjennom en tunell, etter det så jeg en stor ørn på himmelen, men ikke råd å få tatt bilder av den fra bussen. Sjåføren stoppet et sted ved en fjord, der så vi noen hoder som dukket opp iblant, muligens kobb. Men det var ikke godt å få skikkelige bilder, for de var svært raske. Men landskapet var både flott og idyllisk.

Turen fortsetter

Variert landskap
Også bergsider

Vi stoppet i Skaidi som er en bygd i Hammerfest kommune. Skaidi betyr : Der elvene møtes.  Stedet er et trafikk- knutepunkt, for her tar Riksvei 94 til Hammerfest av fra Riksvei 6. Her kunne man spise privat lunsj, men jeg kjøpte kun en is og en kjekspakke. Frokosten hadde vært solid. Her i Skaidi var under Andre verdenskrig flere fangeleirer for russiske krigsfanger. De hadde det sikkert fælt. Men jeg gikk en liten tur der jeg så bobiler stå parkert ved små hytter, her så ut for å være et fast camping området. Jeg så i mye skog oppover langs elva som rant lystig ved bredden.

Fra Skaidi

Vi kjørte videre, og her var hytteområder. Det er ikke rart, for naturen her var vakker. Denne dagen kjørte vi langs den mektige Porsangerfjorden og Olderfjorden.

Flott natur

Her en strand

Idyll

Målet denne dagen var Hammerfest, og vi kjørte over brua over Kvalsundet til Kvaløya. Nå så vi bort til oljeanlegg og båter, og så reinsdyr som beitet i området.

Kjører over brua

Oljeanlegg

Reiner i området

I Hammerfest kom en lokal guide om bord i bussen og skulle vise oss byen. Først dro vi for å se Struves meredianbue som var astronomen Von Struves prosjekt for å bestemme jordens form og størrelse. Arbeidet besto i å måle masse vinkler for å beregne posisjoner og observasjoner mot stjernene. Målingen pågikk i 40 år. 34 av de opprinnelige målepunktene er i dag på UNESCOs verdensarvliste. Jeg syntes det var svært interessant å høre om. På vei tilbake til bussen møtte vi rein.

Vi hadde passert kirken
Ved meredianen
Møtte rein

Nå kjørte vi opp til et platå der vi hadde utmerket utsikt til Hammerfest som er en by og kommune i Finnmark. Hammerfest  er ansett som verdens nordligste by, den har vel 8000 innbyggere. Til tross for at byen ligger nord for polarsirkelen, har byen en isfri havn.

Fin by Hammerfest
Flott utsikt
I Hammerfest

Da vi kom ned fra utkikkspunktet, takket lokalguiden for seg, og vi kjørte til et museum. Det første vi så der var en utstoppet isbjørn og andre arktiske dyr. Her fikk vi høre om tiden da alt var på topp med fiske og fangst. Der hang bilder, og jeg tok bilde av tiden da havnen var fylt med båter.

På museum
Havna stappfull

Jeg tok bilde av en pomorskip. Det var fra den tiden de drev pomorhandel. Russiske kjøpmenn drev denne handelen over store deler av kysten langs Nord Norge. Denne handelen pågikk fra 1700- tallet og to hundreår framover, og hadde et stort omfang. De drev byttehandel med fisk og korn- produkter. Russernes interesse for skinnvarer fikk stor betydning for samene. Mot slutten av 1700- tallet ble handelen legalisert.

Et Pomorskip

Nå dro vi til Thon Hotell her i Hammerfest og sjekket inn for to netter. Etterpå var det tid å gå en tur i byen før middag. Først så jeg på en statue rett på plassen ved hotellet. Den het: Mor og barn. Fontenen er en gave fra Charles Ulrich Bay. Han var amerikansk ambassadør for USA i Norge fra 1946 til 1955. Han gav den til minne om sin mor Marie som kom fra Hammerfest. Hun ble gift med Charles far etter de hadde giftet seg og utvandret til Amerika. Statuen er laget av Ørnulf Bast, og det er kunstnerens kone og barn som var modeller.

Mor og barn
En svær måse
rett ved

Jeg traff Rut fra gruppen og vi gikk en tur sammen. På torget var en god del folk og boder med salg. En dame delte ut is, og den smakte godt. Så var det tid å gjøre seg klar for middag klokken 19.00. Vi spiste sammen på hotellet. Nok en interessant dag på reisen var snart over.