mandag 27. juli 2020

Tur til Finnmark juli 2020, siste del

Mandag 20. juli var avreisedag, men ikke før ut på ettermiddagen. Det var grått vær i Alta. Jeg spiste frokost sammen med flere av dem jeg kjente best fra gruppen. Så tilbake til rommet og pakke det meste, utsjekking fra rommet var klokken 12.00. Jeg tok bilde av pynten på rommet, der hang bilde av en midnattssol. Dagen fram til avreise var privat. Ruth og jeg slo lag og gikk til Alta kirke, Nord
lyskadedralen ble vigslet i 2013. På folkemunne kalt "Ubåten". Grunnen er formen på kirken.

Bilde på hotellrommet

Nordlyskatedralen

Utenfor kirken stod en byste av Kristian Birkeland som levde fra 1867 til 1917. Han var fysiker og løste nordlysets gåte. Inne i kirken og ned en trapp, var en avdeling som handlet om nordlys.

Ved bysten av
fysikeren

Det var en spesiell innredning i kirken. Framme i koret var en stor Kristusstatue i bronse. På tårn foten var 12 små figurer av apostlene. I tårnrommet  var Jacobs stige mot himmelen. En uvanlig, men fin kirke. Til høyre på bildet av koret, ser vi litt av den blå døpefonten, jeg hadde bilde av den, men det forsvant på et eller annet vis.

Framme i koret,
til høyre døpefonten

Apostlene

Himmelstigen

Vi gikk ned en trapp og i rommet der handlet det om nordlys. Her kunne man lese om fenomenet, samt se både bilder, og på andre måter se nordlys.

Nordlys

Utrolig fint

Vi gikk ut av kirken og mot gågaten i området, og passerte en krukke med masse blomster, samt hvite blomster på marken. Benkene var spesielle, de lignet på båter.

Kirken fra en
annen vinkel

Flotte blomster

Hvite markblomster
Ruth i gågaten

Spesielle benker
I Alta

Det ble lunsj på en kafé, og laksen jeg fikk servert i Finnmark er den beste jeg har smakt. Den jeg nå fikk på smørbrødet var nydelig, det var ikke gravlaks, det smakte heller ikke røykelaks, hvilke type det var vet jeg ikke, men kjempegod var den. Vi spaserte videre i byen.

Laksen var ypperlig

Lekeplass i bakgrunnen

Statue i gågaten

Så tilbake til hotellet, det nærmet seg avreise til flyplassen. På vei til flyplassen tok jeg bilder også ved havna, der hadde Kongeskipet ligget et par dager. Kongen bruker som regel å fiske laks her i området. Men de dro herfra rett før vi kom til Alta.

To fra gruppen på vei
tilbake til hotellet

På vei til flyplassen

Kongeskipet var
om lag her

På flyterminalen tok vi på maskene før vi gikk om bord i flyet, og klokken 18.40 var vi i luften. Etter knapt to timer landet vi på Gardermoen, etter en fin flytur. Reisen i Finnmark var over. Turen hadde gått i storslagen natur, og mye interessant hadde jeg sett på turen, og sett reinsdyr, til og med møtte dem i gatene. Været var vi også heldige med. Det var spennende å feriere i vårt vakre Norge.