lørdag 4. juli 2020

Vi har startet på juli 2020

Tiden raser av sted, jeg føler at bladene på kalenderne blir snudd i et sett. Nå har vi startet på andre sommermåned, og igjen snudde jeg bladene på kalenderne. Først studerte jeg den fine førerhunden, og på neste kalenderen var et fint sommermaleri. At en person kan male et slikt bilde med penselen i munnen, er helt utrolig. 

Førerhunden
Se på dette!

Jeg startet juli måned med en tur inn til Oslo for å se det nye Deichman biblioteket. Det var torsdag 2. juli og fint vær, men ikke så varmt som det hadde vært i det siste. Planen var først å shoppe litt, men det ble ingen handel. Jeg spaserte oppover Karl Johan, og så på de fine blomstene, nå var her enda mer enn sist jeg var her.

Bilde mot slottet
Masse blomster

Jeg fortsatte oppover mot Stortinget og videre mot domkirken. Nå møtte jeg en fra familien, for vi skulle se det nye biblioteket. Historien forteller at en forretningsmann som het Deichman, testamen terte hele sin private boksamling til offentlig bruk, og biblioteket ble åpnet i 1785. Deichmanske er Oslo kommunes folkebibliotek, og er det største i landet. I 2013 vedtok bystyret å bygge det nye hovedbiblioteket i Bjørvika like ved Operabygget og Munchmuseet. Det nye museet er et staselig bygg som viser sin prakt i vannspeilet foran.

Et staselig bygg

Deichmanske ble åpnet av kronprins Haakon 18. juni 2020. Før vi gikk inn, så vi på den spesielle, ganske ruvende kunstverket som stod på plassen foran biblioteket. Det er laget av Martin Puryear, og heter: Skapning fra Iddefjorden. Nå så vi også restauranten som hører til bygget.

Kunstverket

Uteserveringen

Vi kom inn og stod litt nede og så oppover den åpne løsningen. Det gikk rulletrapper oppover i de seks etasjene. Taket vi så over ved inngangen var spesielt. Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende.

Taket

Åpen løsning

Vi tok rulletrappene videre oppover i etasjene. Der var bøker i massevis, og her er lese- og studie plasser, scener, kinosal og verksteder for voksne og barn. Dette er det eneste søndagsåpne bibliotek i Oslo. Det spesielle barnehjørnet var artig å se.

Barnehjørnet


Vi så på den fine utsikten fra vinduene oppe i bygget. Jeg likte innredningen i det nye Deichman biblioteket, og tenkte at her har mange kloke hoder vært i sving for å tenke ut alle store og små detaljer som må stemme. Et sted var dekorasjonen åpne bøker som hang ned. Det nye Deichmanske bibliotek er enda et flott bygg i Bjørvika som Oslo kan smykke seg med. Det ble en vellykket ettermiddag i hovedstaden vår.

Utsikt fra biblioteket

Bøker som dekorasjon

I går som var fredag 3. juli satt jeg og så tv da jeg syntes jeg det ble så gulaktig skinn fra himmelen. Jeg så ut og det var ekstra gult, men da jeg kom til andre siden og gikk ut på verandaen, stod himmelen som i en storbrann. Det var utrolig, så jeg tok bilde.

Himmelen som i brann

Litt etter gikk jeg ut på balkongen, og da fikk jeg nesten hakeslepp. En regnbue stod som en bue over hele himmelen, og fargene var som et maleri. Jeg stod lenge og så på dette synet som nesten var overjordisk. Jeg har sett mange regnbuer, men så fullendt som fredag kveld, har jeg aldri sett før. Etter en stund var himmelen overskyet.

Regnbuen

Det var som et maleri

Jeg har aldri sett et så
flott himmelbilde før

     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar