onsdag 1. juli 2020

Puerto Rico, juli 2020

Jeg har for ikke lenge siden sett på hvor mange land jeg har besøkt, og trodde jeg hadde tatt med alle. En i familien mente jeg hadde hoppet over tre stater. Jeg så på saken og oppdaget det var rett. Dermed skal jeg ta dem med når det passer. Først om Puerto Rico. Det er en øygruppe i Karibia, hovedstaden er San Juan. Puerto Rico er en selvstyrt stat, innlemmet i et territorium eid av USA, men var først  amerikansk koloni i 1898. Det har vært flere folkeavstemninger om å bli en stat i USA, men landet er fortsatt en egen stat, og utøvende makt ligger hos senatet og representantenes hus. Høyesterett er den dømmende makt.

Kart over Puerto Rico

Vi var på cruise i Karibia i februar 2010, og hadde besøkt St. Thomas og St. Martin. Tredje havn var i Puerto Rico. Skipet la til kai i hovedstaden San Juan. Vi gikk på land i strålende vær, og vi spaserte opp i strøket. Først til gamlebyen med en fantastisk fin bebyggelse med lave hus i duse farger.

Fra et strøk

Fine hus

Vi fortsatte opp til en høyde, der traff vi først på en stilig port. På flaten oppe på høyden krydde det av fugler. Her oppe var flott utsikt ned mot havet.

Masse fugler
Flott utsikt

Vi spaserte tilbake nedover de pittoreske gatene, og maken til idyllisk bebyggelse. Jeg må føye hoved staden San Juan til en av de mest idylliske jeg har sett. Jeg likte bebyggelsen svært godt.

Duse farger på bygningene


Utsikt nedover en gate

Etter en pause på en utekafé, gikk vi opp til en borg som lå der, Castillo San Felipe del Morro. Dette er det største fortet spanjolene bygde i den nye verden. Columbus kom til Puerto Rico på sin andre reise til den nye verden, da bodde her Taino indianere. Men nå var det tid å gå om bord igjen.

Fortet oppe på
San Cristóbal Hill

Det var avreise fra Puerto Rico, da tok jeg først bilde fra havna, og fra utseilingen. Så var det bare å konsentrere seg om livet på cruisebåten. De to siste bildene er fra midnattsbuffeen. Skipet stimet videre.

Fra havna
Vi seiler ut fra San Juan
og drar fra Puerto Rico

Bufféene ved midnatt
var fint pyntet
Morsomt også

Da føyer jeg Puerto Rico opp på listen over stater jeg har besøkt, og det blir nr. 66.  Under ser vi flagget til Poerto Rico.




 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar