søndag 26. juli 2020

Reise i Finnmark juli 2020, del 6

Søndag morgen 19. juli så jeg ut på et folketomt torg, bare en stor måse vraltet omkring. Været var skyet, men bare så vidt liv i sjøen. Etter frokost sjekket jeg ut fra hotellet, og da jeg gikk til bussen regnet det. Klokken 10.05 kjørte vi ut fra Hammerfest, noe av det første jeg så var et par reiner på vei opp en dalside. Nå regnet det på bussrutene, men vi satt i bussen., det kunne bare regne.

To reiner
Fjell i bakgrunnen

Sjåføren kjørte sakte forbi en bukt, og fortalte at der brukte de å la reinen svømme over når de skulle på sommerbeite. Kalvingen er senere, men de minste reinene blir fraktet over med båt. Når sommer beietet er over, svømmer de tilbake over denne bukten. Sommer og vinter har samene tildelt områder hvor deres reinflokk kan beite.

Her svømmer de over

Landskap i regn

Vi passerte et hytteområde der særlig folk fra Hammerfest hadde sine hytter. Sjåføren mente her var rundt 1000 hytter. Vi kurset mot Alta, men skulle ha en pause i Skaidi, der vi var da vi kom. Jeg tok en kopp kaffe.

Vi nærmer oss Skaidi

Pause her

 Vi kjørte videre langs Repperfjordelva som er her i Kvalsund kommune, det er en god lakseelv. Vi kjørte en god stund langs elva. Jeg så en god del ødelagt skog, guiden opplyste at det var små løvorm som ødela skogen.

Videre etter pausen

Langs elva

Ødelagt skog

Vi fortsatte langs Altaelva. Jeg så mange hytter, også sommerboplasser for samer. Vi nærmet oss Alta.


Videre langs Altaelva
Hytter

Boplasser

Altafjorden

Vi kjørte inn til Alta som er Nord- Norges største by. Nå ble vi først kjørt til Alta museum. Først gikk vi inn på kafeen på museumsbygget og spiste lunsj, så ut på baksiden og så på utsikten.

Først så jeg dette
Så mot museet
Pynt utenfor inngangen

 Så ut på baksiden av kafeen og så på utsikten. Videre kom vi til et gjenreisingshus, slike ble bygd rett etter freden i 1945 og fram til 1950- tallet, i vente på bygging av vanlige våningshus.

Utsikt

Gjenreisingshus,
Olufstunet

Jeg slo lag med Ruth, og vi gikk sammen og så på det Alta museum er kjent for. Det er Verdenssenter for bergkunst, innskrevet i UNESCOs verdensarvliste i 1985. Her er rundt 6000 bilder, og er Nord Europas største samling av helleristninger.

Her startet vi

Mange reinsdyr

Disse helleristningene skal være laget fra ca. 5000 år før Kr. og fram til Kr. fødsel.  Det er underlig å tenke på at de er så gamle. Vi gikk videre i fin natur, og så blomster og moltebær.

Svært gamle tegninger
Fin natur
Bær

Vi gikk videre i terreng, men også på "veier" laget av treverk. Neste helleristninger litt oppe i terrenget, for der var også berg med helleristninger. Her var også mye fine blomster.

Eldgamle tegninger

Fine blomster
Blåklokker

Vi gikk et stykke til, der var også lyst berg met tegninger. Men nå snudde vi og gikk tilbake for å  være tidsnok til bussen.

Helleristninger med
skygger
Fin utsikt

Vi tok plass i bussen, og nå kjørte sjåføren oss en ekstra runde og viste oss Alta Skifer og forklarte. Til slutt så vi Alta kirke fra 1858, men var ikke inn. Alta var annerledes enn jeg forestilte meg. Alta består av tre distrikt eller tettsteder og fikk bystatus i år 2000. Ett område er Bukta, ett er Elvebakken, samt Bossekop som er det vestligste området. Alta ble brent ned av tyskerne høsten 1944, alt unntatt
Alta kirke.

Sjåføren forklarer
Kirken

Nå kjørte vi til Scandic Hotell og sjekket inn for en natt. Så en pause på hotellet før samlet middag kl. 19.00, på hotellet. Så en prat i resepsjonen før en rolig kveld her på hotellet.

To fra reisegruppen







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar