torsdag 23. juli 2020

Reise i Finnmark, juli 2020, del 3

Torsdag 16. juli så jeg ut på et strålende vær i Karasjok. Før jeg gikk til frokost, tok jeg bilde av pynten på rommet. Dagen før kom løyve fra myndighetene om å lette litt mer på restriksjonene, det betydde blant annet at vi fikk gå langs buffeene å forsyne oss med både varm og kald mat. Det ble en god frokost.

Pynten på rommet mitt

Vi sjekket ut fra hotellet, og klokken 10.00 fortsatte reisen. Vi kjørte ut fra Karasjok, fortsatte i fint landskap, med fjell og vidder. I fjellsidene så jeg flekker med snø. Steinen vi så iblant langs strendene var fra Istida. Vi så bukta der det var en god plass å fiske kongekrabbe, dette var stedet sjåføren brukte å når han skulle skaffe seg krabbe. Så ble det et kort stopp på et sted de kalte Russenes. Her gikk jeg og flere ned til stranda og så på  sjøen.

Her er kongekrabbe
En fra gruppen i
Russenes

Kjøreturen gikk videre, jeg så mye skifer langs strendene, men fikk høre at den var for porøs til å kunne brukes. Et sted så vi en regnbue, den var flat, men fin, og gikk langs hele bukta. Nå så vi ut til neset der vi skulle kjøre gjennom en lang tunell som var 6 km lang.

Skifer
Der ute på neset
lå tunellen

Regnbuen

Vi nærmet oss Honningsvåg, da stoppet vi og spiste lunsj. Det ble servert nydelig seifilé med tilbehør. Så kjørte vi inn i byen. Vi så stranda de kalte den lokale Copacabana, samt fisk til tørk.

Fint landskap

Stranden
Fisk til tørk

Vi så Honningsvåg, men skulle ikke sjekke inn på hotellet før vi hadde vært på en utflukt. Honningsvåg er en liten by med ca. 2500 innbyggere, og ligger på Magerøya i Nordkapp kommune. Her er flyplass, og Hurtigruten har to daglige anløp.

Fra Honningsvåg
By i fint landskap

I byen ved havna passerte vi engnebuer, dit dro fiskerne og egnet fiskeredskapen sin. Men nå satte vi kurs mot Nordkapplatået. Vi gjorde et stopp der en eldre samekvinne hadde en suvenirbutikk. Jeg var inn, men kjøpte bare sameflagget som en magnet til å ha som minne. Vi kjørte i storslagent landskap.

Egnebu i Honningsvåg

Flott landskap

Suvenirbutikken
Samekvinnen

Vi kjørte videre, og snart så vi i Nordkapplatået som er en klippe på Magerøya her i Finnmark. Den er 307 meter høy. På siste biten dit, passerte vi rein som beitet.

Vi ser i Platået

Rein

Da bussen hadde parkert ved platået, skulle vi først se en utstilling i huset som ligger på platået. I kjelleren der så jeg utstillingen. Først av et fuglefjell med forskjellige typer fugler. Så en presentasjon av Francesco Negri, prest og vitenskapsmann som besøkte Nordkapp i 1664, den første turist på Nordkapp. Neste vi kom til var Johannes kapell. Jeg gikk inn, det var knøttlite, men stemningsfullt.
Til slutt ned i salen det ble vist en 20. min. lang film om området her. Den var både fin og interessant.

Fuglefjellet
Negri, første turist
på Nordkapp
Fra kapellet

Så gikk jeg ut og bort mot Globusen på Nordkapplatået. Det omtales som det nordligste punktet i Europa. Jeg gikk videre helt bort til globusen, og der ble det foto. Til slutt så jeg utover havet, et flott skue. Så tenkte jeg at nå har jeg vært her også.

Globusen
Jeg er på Nordkapp
Utsikt fra platået


Da jeg gikk mot bussen, så jeg i kunsten som var utstilt bortom huset der. Kunstverket var laget av 7 barn fra flere steder i verden som kom sammen på Nordkapp i juni 1988. I løpet av en uke laget de det som tilslutt ble dette kunstverket kalt: Barn av Jorden, et symbol på samarbeid, vennskap, håp og glede.

Fra kunstverket
Resten av kunstverket

Så startet turen tilbake til Honningsvåg i det storslagne landskapet. Om kvelden kunne man bli med ut til et sted og spise krabbe blant annet, men jeg stod over. Jeg ville heller slappe av på hotellet. Det var flere andre som gjorde også. Men jeg gikk en liten tur i nærheten og så blant annet den hvite kirken. Jeg så også krukker i bybildet, de var fulle med fargerike blomster. Jeg kjente regndråper rett før jeg svinget inn på hotellet og tok kveld. 

På hjemvei
Kirken
Blomster



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar