onsdag 1. desember 2021

Om mandag 22. 11, avreisedag fra Amsterdam, 1.12-2021

Mandagen var avreisedag, men det var ut på ettermiddagen. Vi hadde to poster på programmet i Amsterdam. Etter å ha spist frokost på hotellet, gikk vi til museet Moco som åpnet i 2016. Her fokuserer de på å bringe moderne kunst til allmennheten. Museet har verker av blant andre Sansky, Hirst, Koons, Kusama, KWAS og flere. Museet syntes jeg lignet på et stort privathus. Etter vanlig rutine, gikk vi inn.

Museet

Her var mye moderne kunst, men jeg skal nevne bare noen få kunstverk. De to brødrene fra Iran, Icy & Sot, hadde laget bildet som viste hodet av en ung dame, der håret var fullt av fugler. Det het: Freedom. Et bilde var av et dollartegn på oransje bakgrunn, det var laget av Andy Warhol, amerikaneren som fort ble den ledende popkunstneren på 1960- tallet. Bansky er en engelsk bildekunstner som ofte lager satiriske kunstverk. Her tar jeg med bilde med tittelen: Smiling Copper 2002.

Freedom

Enkel tittel: Dollar

Bansky: Smiling Copper 2002

Kusama regnes som en av Japans viktigste nålevende kunstnere. Hun er kjent for sin kunst med prikker. Vi så også en installasjon av Studio Irma: Dimond Matrix. Det er hundrevis av lys som diamanter, de lyste opp som store bilder. Vi gikk inn i flere små oppdelte rom, det ble litt forvirrende for øynene, men helt spesielt å se. Vi så mye mer, men jeg tar ikke med mer her.

Kusama, og Studio Irma

Inne i et av "rommene"

Da vi kom ut fra museet, så vi på en statue utenfor. Så fant vi en kafé og spiste lunsj. Vi spaserte langs kanalene og så på folkelivet. Vi kom til en gate der det var pusset opp, vi så en gammel port, og et hus fra 1906. Nå gikk vi til hotellet, sjekket ut og satte bagasjen i et rom ved resepsjonen. Men vi hadde enda flere timer før vi skulle til flyplassen.

Ved statuen
Vi gikk fra Moco- museet

Spaserte langs kanaler
En gammel port

Var innom Damplass

Også krukker med planter

Siste post på programmet var besøk i det huset der den jødiske familien Frank gjemte seg under krigen. To av oss i reisegruppen gikk dit. En fra gruppen reiste dagen før, han skulle være bare to dager, og en av damene hadde sett museet før, hun dro på shopping. Vi gikk til huset som var bygget rundt der Anne Frank og familien gjemte seg. Her var det hun skrev dagboken sin.

Ved huset

Det var underlig å gå rundt i de trange rommene og tenke på for en spenning de levde i, og for en redsel de må ha følt. Om dagen måtte de være musestille så ingen hørte dem. Her skrev den unge piken Anne sin dagbok. Jeg leste den for mange år siden, men nå vil jeg lese den igjen, siden jeg nå har sett hvor hun og familien bodde. Vi så også den originale dagboken hennes som senere ble utgitt. Dessverre ble de angitt, og de ble hentet av nazistene i 1944 og sendt til dødsleire. Kun hennes far Otto Frank overlevde. Nazistene måtte være en gruppe som var mer enn idioter, og trodde de stod over andre raser. Et menneske er et menneske, mulighetene skiller dem. Måtte gud forby at slike lavtstående typer noen gang får makt. Besøket her gjorde et stort inntrykk.

Anne Frank før hun ble
 drept av nazistene

Vi gikk ut fra museet, det lå i fint område. Vi gikk langs kanalene passerte igjen Damplassen. Jeg visste det var mange som syklet i Amsterdam, men her var mange flere og mye mer sykler enn jeg trodde. Nå møtte vi henne som hadde shoppet, og vi måtte til hotellet og hente bagasjen.

Det var et pent område

Et spesielt bygg
På en av broene

Vi hentet bagasjen og bestilte taxi. Den kom raskt, og vi satte kursen mot flyplassen. Første område vi passerte sa sjåføren at i slike områder bodde de rike i byen. Så nærmet vi oss den store flyplassen Schiphol. Inne var pyntet med mye lys.

Her bodde de rike
Nesten framme

Pyntet med lys

Etter innsjekking og mens vi ventet på avgang, tok vi en forfriskning. Det ble avgang ca. 18. 30. Flyet var ikke helt fullt, så jeg fikk flytte til vindusplass. Så jeg hadde fin utsikt da vi lettet og fløy fra Amsterdam. Alt gikk greit og vi landet på Gardermoen. Vi hadde hatt en interessant langhelg i Amsterdam.