lørdag 11. oktober 2014

Elvecruise høsten- 14, del 5

Torsdag morgen var vi på vei videre, og jeg så ut i en skoddeheim på Rhinen, men etter frokost lettet det litt. Rhinen som er den viktigste elven i Europa.

Skodde på toppene

Jeg lurte på hvor mye vi fikk sett av Lorelei- klippen som er et skiferberg på 132 meter. Vi nærmet oss etter hvert. I alle små byer og tettbebyggelse tronet alltid en kirke

Alltid en kirke

Tåken lettet gradvis og endelig kom vi til den berømte klippen, og vi passerte, men toppen så vi ikke.

Venter på Lorelei

Lorelei i tåke

Rhinen er den største elven i Vest- Europa og er 1230 km lang, og kommer fra de sveitsiske Alper.
Noen steder var elven ganske smal som på bildet under.

Iblant er elven smal

Tåken lettet etter hvert og vi fikk sett mye av landskapet vi passerte med slott på toppene og andre steder grønne daler, det ble tetter ev dem da vi nærmet oss Rüdesheim.

Fint landskap

Slott på hver nut

Vinmarker

Vi spiste lunsj før vi kom til Rüdesheim. Forretten var salat. På spørsmål om hva hovedretten var fikk jeg høre: stuffed rabbit. Jeg takket nei, kaniner står ikke på min matseddel. Da kom de med kotelett av svin. til slutt ost, og aller sist Ile flottante. Det ble god lunsj til tross for haren.

Forretten

Vi la til I Rüdesheim som er en kjent gammel vinby, og er en by so turister gjerne besøker. Kl. 13.30 var det avgang med et lite tog gjennom byen, opp til vinmarkene og ned igjen til byen. Men synes det var rart at de ikke gjorde et fotostopp i høyden så vi fikk tatt bilder nedover den fine dalen og den sjarmerende lille byen.

Her ventet vi på toget

Etter turen med del lille toget, spaserte vi til en vinkjeller. Der fikk vi orientering av en vinkjenner og smake tre sorter hvitviner. Vi fikk utdelt små glass som vi fikk som suvenir, samt en salt klingre. Den var så salt at jeg klarte kun et par biter.

I vinkjelleren

Glasset ble suvenir

Neste besøk var i et fantastisk museum. Vi fikk se hva de hadde på Museet for mekanisk musikk. Vi så blant annet et Harmonium som spilte Lorelei, gamle grammofoner med tut, og hørte en plate fra 1956 der Doris Day sang. Et piano som spilte En Sommernattdrøm, Pianisten hadde spilt rett inn på rullen som ble lagt i pianoet. En dansk guide var omviser på museet.

Harmonien

Grammofon met tut

Mekanisk piano

Jeg må også nevne innretningen der både piano og fioliner spilte sammen mekanisk, samt alle dokkene som spilte. Det var selvsagt bare rikfolk som hadde råd til slike leketøy på slutten av 1800, og starten på 1900- tallet.

Piano og fioliner

Dokkemusikk

Etter dette spennende besøket fikk vi privat tid til å rusle rundt i den pittoreske byen og se oss om, og kanskje handle litt. Nå var været strålende.

I Rüdesheim

Så tilbake til båten. Kl. 16. 45 var avgang, og nå snudde båten og gikk samme rute tilbake. Det var fint for nå fikk vi sett landskapet i flott solskinn.

Vakkert landskap

Vinmarker

Fint landskap

Ikke minst fikk vi se den berømte klippen i solskinn og med flaggene på toppen. Alt i middelalderen eksisterte sagnet om den vakre sirenen Lorelei som lokket mange elveskippere i ulykken.

Klippen i solskinn
Flaggene på toppen

Etter middag la vi til på et sted som het Boppard, der skulle vi ligge over natten. Den som ville fikk bli med på kveldsvandring. Dette var også en fin liten by. Fine gamle hus.