søndag 12. oktober 2014

Elvecruise høsten- 14, del 6

Vi var nå på vei til Düsseldorf dit vi skulle komme om lag i lunsjtid. Det var mye å følge med på fra soldekk og fra lugarvinduet. Først frokost, så på dekk og følge med. Lekterne var alltid i fart på kanalen. De fleste hadde med en privatbil, oftest stod den bak rorhuset.

Lekterne i fin driv

Bilen stod bak

Noen roere var i full trening på morgenkvisten. Det måtte være litt av noen friskuser. Om de var bare amatører eller kanskje på et mer mesterskapsnivå er ikke godt å si.

Roere i trening

På tilbaketur passerte vi Köln, og vi passerte under broer. Et lite stykke fra Köln gikk vi langs et enormt stort fabrikkanlegg.

Vi passerte Köln

Båten gikk under flere broer

Et digert fabrikkanlegg

Et sted la en liten ferge akkurat fra land, og da ble jeg obs på en flokk svaner som slappet av på kanalen ved det lille fergeleiet.

Fergen går fra land

Så kom svanene til syne

På land var også full aktivitet. Flere løp morgentur, andre spaserte langs kanalen, noen luftet hundene. Flere steder stod fiskere med fiskestenger.

Også fiskere langs bredden

Vi kom til Düsseldorf rett etter vi hadde spist lunsj kl. 12.00. Da skulle vi spasere en tur i byen sammen med Judit og en lokal, tysk guide. Düsseldorf har om lag 600 000 innbyggere. Vi gikk på land og var klar.

Vi venter på lokalguiden

En eldre kar kom trippende med en slags spaserstokk i ene hånden. Først viste han vei gjennom et lite grøntområde som han fortalte hadde vært en skog, men for tre mnd. siden hadde det vært en sterk storm som hadde revet ned mange av trærne. Nå var det mer en park.

Nå bare et grøntområde

Vi stoppet opp og så skulpturen av en naken dame som lå på et tak. Den var laget av hitlertidens arkitekt til en utstilling  knyttet til helse og trim i 1926. Men kvinnen ble etter hvert glemt, og ligger avslappet på taket.

Kvinnen på taket

Under Andre verdenskrig ble byen bombet nesten totalt i ruiner, men ble fort bygd opp igjen. I dag er Düsseldorf en rik by. Vi så en rytterstatue som var på tale å ødelegge, men rytteren er von Papen, og han var sjef før Hitler og nazitiden.

von Papen

Vi spaserte videre i Düsseldorf og kom til statuen av Heinrich Heine som døde på første del av 1800- tallet. Han var jøde, og den tyske guiden sa at Heine hadde skrevet noe av det vakreste og mest poetiske som er skrevet om Düsseldorf. Guiden siterte noen linjer fra diktet. Han sa også at Heine var nr. to etter Goethe.

H. Heine

Neste vi så var egentlig en halv statue. Nå en soldat, i starten var de to. I nazitiden ble den gjemt vekk, fordi denne soldaten hadde mongolske trekk. Noe sånt ville ikke Hitler se for sine øyne, nå skulle det kun være ariske trekk.

Halve statuen

Vi så møbler som stod igjen noen plasser, de var blitt stående igjen etter en utstilling. Lokalguiden slengte seg oppi et slags liggemøbel.

Lokalguiden

Da vi kom til et flott bygg, fikk vi høre det var en kunstskole, den var meget anerkjent. En dag hadde vaskekonen funnet noe hun trodde var noe griseri som var falt ned og gjorde seg flid med at her skulle det være rent. Da kunstneren skulle legge siste hånd på kunstverket, var alt borte. Ideen, timers arbeid og kanskje et stort kunstverk var tapt.

Fin kunstskole

Vi kom til den første gaten i byen, her var vi innom et øl- hus, men hadde ikke tid til å sette oss ned.

Første gaten i byen

Øl- hus

Vi gikk videre i kunstgaten som den het fordi her var flere museum. Vårt neste besøk var i St. Andreas kirken. Arkitekten hadde det synet at det viktigste skulle være høgest og fremst. Det minst viktige bak, dermed stod statuen av arkitekten lengst bak.

Taket viktig

Framme ved alteret viktig

Bakerst arkitekten, minst viktig

Nå krysset vi Heine boulevard og kom til et fint strøk ved kanalen. Vi passerte hotellet som nazistene tok som sitt hovedkvarter, og det første huset i jugendstil. Rundturen ble avsluttet i Keiserens alle. Her lå på ene sidene butikkene med bare dyre merker, på andre siden lå banker.

Heine boulevard

Fint ved elven

Hotellet nazistene tok

Første huset i jugendstil

Keiserens alle

Etter denne runden la jeg lag med en dame som også skulle rett om bord. Det var strålende vær og folk satt ute og koset seg i sola. Nå skulle vi slappe av om bord før middag.

Folk koset seg

Denne kvelden som var den nest siste, skulle det være gallamiddag, for neste kveld skulle vi være i Amsterdam. Det var først aperitif i Loungen. På bildet under ser vi vår eminente guide fra Apollo, Judit.

I Loungen

Nå stod kapteinen og de andre av mannskapet og takket for seg. Alle hadde gjort en god jobb, ikke minst kokken.

De takker for seg

Kl. 19.30 startet middagen, og vi gikk til matsalen som denne kvelden var ekstra stemningsfull med levende lys, og servitørene stod klare.

Stemningsfullt

Servitørene var klare

Først kom forretten, en nydelig andepate. Så hovedretten som het: Quail fillets in Madeira gravy.

Forrett

Hovedrett

Maten var nydelig og vi fikk servert både hvitvin og rødvin etter som vi ønsket. Vi var som nevnt  seks faste gjester rundt samme bord ved alle måltider hver dag. På bildet under sammen med de to andre damene.

Ved middagsbordet

Middagen fortsatte med to retter til. Tredje rett var: Grandmas puff pastry tart With Reblochon. Til slutt desserten gjengitt på tysk: Norwegisches Omelette mit Grand Marinert flambiert. Alt smakte herlig. Som vanlig avsluttet måltidet med kaffe.

Tredje rett

Til slutt

Det ble et flott punktum på dagen.