mandag 6. oktober 2014

Elvecruise på Rhinen høsten 2014. del 1

I siste liten bestilte jeg et elvecruise på Rhinen. Første planen var tur på Donau, men der var fullt. Dermed slo jeg til og møtte på Gardermoen søndag 28. september. Der stor det blå flyet og ventet til fastsatt tid.

KLM- flyet er klar

Flyet lettet 14.15 og det ble en fin flytur. I Amsterdam ventet guiden fra Apollo i ankomsthallen og tok imot. Vi gikk ut og ventet til alle hadde fått bagasjen og var klar.

Fra flyplassen i Amsterdam

 Vi var en hel gjeng som skulle på elvecruise, og ble kjørt til båten som lå klar. Først så jeg bare baugen på båten. Nå sjekket alle inn og fikk sine lugarnøkler. Jeg likte lugaren, badet var lite, men helt ok.

Litt av skipet


Fin lugar

Båten jeg hadde sjekket inn på heter Gerard Schmitter, egentlig skulle den hete Birgitte Bardot, men da båten var nesten ferdig døde eieren, dermed ble båten oppkalt etter Gerard Schmitter. En fin båt, bildet under er tatt fra en brosjyre og viser båten på tokt.

Gerard Schmitter

Før middag ble vi buden på en velkomstdrink i loungen, og nå ble mannskapet presentert. Først og fremst kapteinen, offiserer og ikke minst kokken, så kom de andre etter hvert.

Velkomstdrink

 Besetningen presenteres


 I spisesalen le alle måltider servert, og vi som satt sammen hadde vårt faste bord hele cruiset. Jeg satt sammen med to damer og tre menn. De var en vennegjeng som reiste sammen på turer. Til middag fikk vi servert flere retter, på bildet under ser vi desserten denne første dagen.

Desserten

Men kvelden var ikke over med dette. Etter middagen kunne de som ville bli med på kanaltur i Amsterdam. Det var fint vær og jeg ble med.

På kanaltur

  Det var en strålende fin aften og fint å se hovedstaden i Nederland fra kanalene, men ikke så lett å få skikkelige bilder i mørket.

En kjent bru

Vi så de opplyste åpningene på kanalene, et sted så vi flere etter hverandre. Kanalturen ble en fin avslutning på kvelden.

Kanalåpninger

 Jeg opplevde mye på denne turen derfor tar jeg dag for dag. Neste kommer i morgen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar