onsdag 8. oktober 2014

Elvecruise på Rhinen, del 3

Da jeg kikket ut lugarvinduet tirsdag morgen, så jeg vi lå sentralt i Nijmegen. Byen har ca. 160 000 innbyggere. Nijmegen er en av de eldste byene i Nederland.

Utsikt fra lugaren

I 1944 ble byen ved en feil bombet av de allierte og mange omkom. Byen de skulle bombe het Kleve. Nijmegen fikk også store skader fordi den lå nær fronten. Etter frokost skulle vi på utflukt, og jeg stod på land og ventet.

Fin utsikt fra land

Vi kjørte et godt stykke før vi kom til nasjonalparken de Hoge Veluwe. Dette er Nederlands største naturpark i areal, og her lå museet vi skulle besøke, Kröller- Müller- museet. Rett utenfor inngangen stod dette kunstverket.

Kunstverk

Helen Müller (1869- 1939) var en av de første europeiske kvinner som skaffet seg en stor samling kunst. Hun var fra en rik tysk familie, og giftet seg med en rik nederlender. I 1935 donerte hun hele sin kunstsamling til den Nederlandske stat. Jeg passerte typen under på vei til maleriene.

Litt av en type

I museet var også skulpturer, men jeg var mest interessert i maleriene, og vil nevne tre. I starten kom jeg til flere malerier av en maler jeg ikke kjente til, men likte den spesielle måten han brukte fargene. Paul Signac (1863- 1935) var en fransk maler som for det meste malte utendørsbilder, særlig havnemotiver. Det jeg likte best het: Entree du port de Marseille.

Havnemotiv

Helen Müller var en av de første som anerkjente geniet Vincent van Gogh. Hun samlet over 90 av hans malerier. Og van Gogh er mesteren. Han elsket kunst, men startet først å male da han snart var 30 år. Her vil jeg ta med to av hans malerier. Først et fra 1888: De zaeer.

Såmannen

Flere av Vincent van Gogh (1863- 1890) sine malerier har oppnådd de høgeste priser i kunstens verden. Et av bildene ble for eksempel solgt for 800 millioner kroner. Bildet under er fra 1890 og heter: Boomstammen in het gras.

Flott bilde

Museet hadde mye strålende kunst å vise fram. På vei ut passerte jeg det som blir vist på bildet under, men jeg tok meg ikke tid til å undersøke hva det het eller betydde.

I utgangen

Utenfor museet var en skulpturpark. Den ville jeg rusle rundt i og se på noen av kunsten der. Parken hadde grønne plener og store trær, et rolig sted å spasere.

Fin park

Jeg stoppet opp blant annet ved skulpturen som het: Dansers. Den er laget av den belgiske skulptøren Oscar Jespers. Hva det andre kunstverket jeg tok bilde av het fikk jeg ikke tak i.

Danseren

Uten navn

Det nærmet seg avgang med bussen, dermed måtte jeg ruslet mot møtestedet. Men tok et bilde til i parken, og huket et par ukjente turister som straks ville ta bilde av meg sammen med karen med det pussige oppsynet som står ved veien til museet. Det er et verk av Oswald Venclubach. Det hadde stått utstilt på verdensutstillingen i Brüssel i 1958, senere ble den skaffet til denne samlingen.

Bilde fra parken

Sammen med: Monsieur Jackues

På tilbakeveien kjørte vi gjennom byen Arnhem som er kjent for slaget i 1944 som de allierte tapte. Tyskerne tvang da de 95 000 innbyggerne til å forlate byen. Da de etter krigen kom tilbake, var hele byen ødelagt og plyndret. Om dette slaget i 1944 er både skrevet bok, og det er laget film.

Bilde fra dagens Arnhem

I 1945 en ruinhaug

Om bord på båten ble det straks lunsj, denne dagen var hovedretten Sauerkraut. Det viste at vi nærmet oss den tyske grensen. Jeg stod på soldekk da vi kom til Tyskland ca. kl. 15.00. På noen av moene ved kanalen så jeg store flokker med kyr, og hele tiden møtte vi lektere, eller vi passerte flere som var fullastet.

Mange lektere

Lekterne var lange

Det gikk mot kveld og sola var på vei ned. Jeg stod bak på båten og tok bilde, sola ble stadig rødere og jeg tok et bilde til litt senere.

Utsikt bak på båten

Sola snart klar å gå ned

Middagen var som vanlig meget god. Menyen var denne dagen: Lakserull til forrett, så and med tilbehør, desserten var ostekake, måltidet ble avrundet med kaffe.

Forretten

Denne kvelden var det underholdning av mannskapet, dermed satt jeg klar i loungen sammen med de fleste andre passasjerene for å se forestillingen.  Det var mange typer innslag, men mest latter vakte innslaget med en av damene som fikk med seg to mannlige passasjerer i en sketsj. Det ble en artig avslutning på dagen.