mandag 13. oktober 2014

Elvecruise på Rhinen høsten- 14, del 7

Da jeg kikket ut lugarvinduet lørdag morgen, så jeg en flott morgensol. Vi hadde gått fra Düsseldorf kvelden før kl. 23.30. Mens jeg spiste frokost passerte vi en sluse i Nederland, og da jeg kom på soldekk startet vi på den andre slusen.

Morgensol

Andre slusen

 Kun en liten fritidsbåt var sammen med oss i slusen og ventet på at slusen ble fylt med vann. Mens jeg stod på dekk og ventet, kom et par fugleflokker i plog over den blå himmelen, slike fugleflokker på vei bort fra vinteren i Europa, så jeg mange av på turen. Så gikk båten ut fra slusen.

Mot varmere strøk?

Ut fra slusen

På kanalbreddene i Nederland gikk livet sin vante gang. Små garder nær kanalen, og jeg så i buskap som beitet i ro og mak innover på engene. Nederland er et av de geografisk mest lavtliggende og tettest befolket land i verden.

Idylliske gårder

Buskap beitet
 
 
Flere steder stod større og mindre typer trær som et skjold mot kanalen. Der det var mulighet for det, var folk ute og løp eller spaserte langs kanalen. Et idyllisk landskap å passere gjennom.

Trær langs kanalen

 Fint landskap

 Etter vi hadde spist en god lunsj, ankom vi Amsterdam, her var ringen sluttet på kanalturen. Men programmet var ikke over. Kl. 14. 00 skulle vi på rundtur i byen med buss. Utsikten fra båten var blant annet til The Eye, filmmuseet.

Desserten til lunsj

  Filmmuseet

Lokalguiden var kommet helt fra Rotterdam for å vise oss Amsterdam fra bussen, han snakket norsk.
Han opplyste at havneområdet er ikke vann fra havet, men fra Rhinen. Vi passerte et sted der pendlere parkerte syklene sine, det var flere etasjer og minst 2500 trø- sykler.

Mange sykler

  Guiden fortalte at krokene øverst på de høge, smale husene var for å få heist opp møbler for eksempel. Han påpekte også de avrunda hjørnene på hus.

Kroker øverst

Spesielle hjørner

Vi kjørte over bruer som gikk over fine kanaler. Kanalsystemet ble bygd på slutten av 1500- og begynnelsen på 1600- tallet. Det er et komplisert nettverk i den historiske gamlebyen.

Fine kanaler

Vi stoppet ved et diamant- hus, her fikk vi se diamantsliping, se forskjellige diamanttyper, og fikk gjerne handle i utsalget. Den som ønsket kunne få bruke en bra slump med penger.

Gassan Diamant- hus

  Diamantsliping

Dyre ting

Etter dette besøket hadde vi en time til privattid, og ble satt av bussen rett ved blomstermarkedet, nær en idyllisk kanal. På blomstermarkedet var stort utvalg med blomster og blomsterløker. Jeg kjøpte med meg tulipanløker til balkongkassa.

Idyllisk kanal
 
Fra blomstermarkedet

Mye å tilby

Enda mer

Kom forbi en ostebutikk som så malerisk ut. Nederland er kjent for sine oster, spesielt Edamer- og Gaudaost. Da tiden var inne skulle vi møtes ved et tårn.

Ostebutikk

Møteplassen

Amsterdam er en fin by, men kan tenke meg en liten helgetur dit for å få spasere mer rundt i byen. Men nå måtte vi tilbake til båten, og etter hvert ble det vår siste middag på denne kanalturen. Men dagen var ikke over med dette, for om kvelden skulle vi besøke The Red Light District, på godt norsk bordellstrøket. Der var stappa med folk.   

Bordellstrøket

Der stod kvinner i vinduene og bød på varene omtrent som det var en pakke med gjær, men strengt forbudt å ta bilder av dem, det gjorde jeg heller ikke, tok bare av strøket, og er noen kommet med så er det snikreklame. Det var så mange turister at det nesten var trengsel.

Trengsel i gatene

   Plutselig åpnet himmelens sluser seg, og nå ble det fullt firsprang tilbake til båten. De fleste ble våte. Jeg ble gjennomvåt, kald og fikk en skikkelig omgang med hoste og forverret forkjølelse da jeg kom hjem. Men nå fikk både jeg, og sikkert mange av de andre turistene på reise- CVen at nå har jeg også vært i bordellstrøket i Amsterdam.

Kan stryke av lista

Søndag morgen etter frokost på båten, ble vi hentet med buss og kjørt til flyplassen. En svært fin og interessant kanaltur på Rhinen var over. En tur jeg gjerne anbefaler til voksne. På Schipol som er en av de viktigste flyplassene i Europa, gikk alt ette planen, og flyturen til Gardermoen gikk greit. Turen ble mer vellykket enn jeg trodde på forhånd. 

Klar for avreise




  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar