tirsdag 7. oktober 2014

Elvecruise på Rhinen, del 2

Tidlig mandag morgen kom vi til Kinderdijk som ligger ca. 15 km øst for Rotterdam. På soldekk så jeg solen var på vei opp. Det tegnet til å bli en fin dag.

Morgensol

Her skulle vi på utflukt, men først gikk jeg til matsalen til vårt tildelte faste bord. Der forsynte en seg fra buffeen som hadde det som forventes til en frokost.

Frokostbordet klart

Kinderdijk er kjent for alle vindmøllene. De er så mange og står så tett at stedet er kommet på UNESCOs verdensarvliste. Vi skulle spasere dit sammen med vår faste guide Judit, samt en lokalguide. Mens jeg stod på land og ventet på at alt var klar, tok jeg bilde av båten.

Båten ved land

Vi spaserte til stedet som har 19 vindmøller, og stoppet opp for å se utover. Før ble området ofte oversvømt, men innbyggerne visste hvordan de skulle demme opp og deretter pumpe vatnet vekk.

Mange vindmøller

De store dikene hjelper fortsatt med å pumpe vannet, men de bruker moderne pumper. Blir det store regnperioder må også de gamle brukes. Vi spaserte langs området.

Vindmøller

Vi skulle besøke en vindmølle fra 1838, og måtte da over diket til lavere grunn, da stod vi en meter under havnivået. Det var interessant å se inn i vindmøllen for å se hvordan møllerfamilien hadde bodd. Det bor folk i vindmøller fortsatt.

Vindmøllen vi besøkte

Lokalguiden fortalte om livet i og ved vindmøllene, men alt er ikke råd å gjengi korrekt. Jeg satte meg ned og så på det fantastiske området.

Fascinerende område

Da vi gikk fra vindmøllen vi besøkte, stod mølleren og staket i kanalen. Nederland er også kjent for sine tresko, ved møllen stod et digert par.

Mølleren

Ikke tvil om hvor vi er

Vi spaserte over en bru til andre siden av elven til et pumpehus som var brukt til å pumpe vatn fra kanalen og ut i elva. Først ble vi vist en film som viste historien. Det ble sagt at det var feil å bruke navnet Holland, det ville være det samme som om vi i Norge kalte vårt land for Finnmark for eksempel. Holland er kun navnet på to provinser, derfor skal en bruke navnet Nederland.

Pumpehuset

På slutten av besøket hadde vi privat tid. Da ble det besøk i de små utsalgene og se på utvalget de kunne tilby. Så ruslet vi tilbake til båten.

Bebyggelse ved området

Vi gikk fra Kinderdijk og kurset mot Rotterdam. Vi skulle gå gjennom havnen dersom tidevannet var på vår side, og det var det. På vei dit var det grønt og fint langs kanalen.

Vi seiler fra Kinderdijk

Vi nærmer oss Rotterdam

Rotterdam ligger på begge sider av elva Maas og deler byen i to, Nord- og Sør- Rotterdam. Byen er den nest største i Nederland.

Vi seiler gjennom byen

Rotterdam er den største havnen i Europa, samt den nest travleste i verden. Nå gikk vi til lunsj og så på seilingen gjennom byen mens vi spiste. På menyen stod først forrett, så stekt fisk med tilbehør,videre ost, til slutt en slags lys pudding med bær.

Desserten til lunsj

Under hele lunsjen seilte vi gjennom Rotterdam, men byen er stor så da jeg kom på soldekk var vi enda ikke kommet gjennom det hele.

Fortsatt Rotterdam

Stor by

Etter lunsj startet det å regne, så da passet det fint å møte Judit som hadde en samling med oss i den lille, rosa baren kl. 16.00. Da fortalte hun om Holland der hun nå bodde. Judit var fra Ungarn, men hadde også bodd nesten et år i Norge, så hun snakket godt norsk. Den rosa baren lå nær gangen vi ser på bildet under.

I gangen

Middagstiden nærmet seg, det ble tid til en kort pause etter møtet. Menyen til middag var: Tomat- og mozarella- salat, hovedrett Roasted hveal, dessert Suzette crepe (altså pannekaker med sorbet). Så kunne en ta imot en liten, søt kopp med kaffe hvis en ønsket det. Igjen et nydelig måltid.

Forretten

Desserten

Om kvelden kom vi til Nijmegen, og bordkameratene mine gikk på land, men jeg foretrakk å bli om bord. Jeg gikk en tur innom loungen og hørte på musikken som ble servert av et ungarsk par. Han spilte en slags keyboard, hun sang og spilte på en type trommer med hendene. Jeg lurte på om hun ikke ble sår i hendene sine.