fredag 28. august 2015

August 2015 er snart over

Fikk meg en liten stuss da jeg så vi snart er ferdig med august, sommeren er på kalenderen snart over. Det er utrolig så fort tiden går. Jeg har mange fine bilder også fra august, som for eksempel da solen kom opp over Daytona Beach.

Soloppgang

Jeg kom på noen linjer fra et dikt av Arne Skjæråsen. Første vers lyder slik "August er det mykeste myke jeg kjenner, denne streng mellom sommer og høst, denne dugg av avskjed i mine hender". Diktet står i en bok jeg fikk av mine kolleger da jeg sluttet i yrket mitt. I boken blir diktet på flere vers fulgt av et bilde.

Vakkert bilde

Ingen i min aller nærmeste familie har bursdag i august, en har i juni og en i juli, mesteparten har høst og vinter. Kommer en til tantebarn og lenger ut i slekten er det sikkert flere som har bursdager om sommeren. Skal en kun ta med den nærmeste må det bli min yngste bror, Idar. Han har bursdag i august. Bildet under ser vi han til høgre på bildet, til venstre tror jeg vi ser kameraten Magnulf.

For noen år siden
 
Hva vet jeg om måneden august? Fint lite, bare at det er den åttende måneden og har 31 dager. Men jeg vet at den er kalt opp etter keiser Augustus, før den tid het måneden Sextilis.

Årets åttende måned

De som er født i august hører til stjernebildet Løven som vi finner på den nordlige halvkule, det er det siste stjernebildet som kommer fra øst før stjernehimmelen blir så lys at stjernene forsvinner. Dette stjernebildet har alltid hatt navnet Løven.

Løven

Jeg kjenner ingen som heter August. Det er et navn av latinsk opprinnelse, kortform for Augustus som betyr stor. I nyere tid var August et populært navn i Norge på slutten av 1800. I Sverige var August et helt vanlig navn på midten av 1800- tallet. Mest kjent er kanskje den svenske forfatteren August Strindberg.

August Strindberg
  
Som nevnt kjenner jeg ingen August, eller møtt noen med det navnet, enda det ble populært igjen ut på 1990- tallet. Det nærmeste jeg kommer er i juleheftene jeg leste som barn, der møtte jeg en som het August. Det var Nr. 91 Stomperud.

Han het August

I dag når jeg skriver dette er den 28. august. Av ting som har hendt på den datoen kan nevnes at Goethe ble født 28. august i 1749. Den kjente tyske forfatteren. Da jeg leste til litteratureksamen stod hans verk "Faust" på pensumlisten. Sjangeren er tragedie. Handlingen er om dr. Faust som vil utforske tilværelsens gåter.

Faust

Det andre eksempelet jeg vil nevne er Martin Luther King som holdt sin berømte tale i Washington da var der en stor marsj 28. august 1963. King talte til alle som var møtt fram. Talen er verdenskjent: "I have a dream." Det gjentar han mange ganger under talen.

King taler
    
I august begynner så smått tyttebærene å vise seg i skogen. Da er det bare å dra ut i marka og plukke. Men det kunne ikke falle meg inn, for jeg er redd for ulv. De lusker rundt i utmarka nær Oslo også. Derfor blir det helst tyttebærsylte på glass, det er tryggest. Da konstaterer jeg at vi har tre dager igjen av august. Slik tikker tiden av sted.

Tyttebær

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar