fredag 14. august 2015

Reise i Sørstatene, USA 2015, del 4

Vi våknet i Memphis tirsdag morgen 28. juli. Memphis som har vært en fattig by siden 1970- tallet, for da dro middelklassen. Men dette er antakelig den byen i verden som har betydd mest for utviklingen innenfor musikk de siste hundrede årene. Memphis ligger på østbredden av elven Mississippi. Etter frokost stod noe spesielt på programmet, vi alle skulle besøke Graceland, der Elvis hadde bodd. Vi kjørte med våre leiebiler til parkeringsplassen. Der skulle vi møtes ved inngangen.

Ved inngangen

Alle hadde vi spesielle billetter som var blitt bestilt i god tid før vi dro, dermed var vi VIP- gjester. Vi fikk utdelt hodetelefoner og et databrett som vi fulgte med på når vi gikk rundt på eiendommen. Først kjørte en liten buss oss inn på eiendommen, siste biten spaserte vi. Der lå hjemmet til Elvis, han kjøpte det da han var 22 år.

Hjemmet til Elvis

Elvis Presley ble født i Memphis, Tennessee i 1935. Elvis karriere var på topp fra hans gjennombrudd i 1956 og helt til han døde i 1977. Han ble King of the rock and roll. Nå var vi inne i hjemmet hans.

Salongen

Tv- stuen

Biljardrommet

Vi fikk ikke se soverommet eller badet der Elvis ble funnet bevisstløs og døde i 1977. Men mange av rommene der Elvis hadde sitt privatliv, her bodde også foreldrene som han var sterkt knyttet til, samt en av bestemødrene. Senere også hans kone Pricilla som han møtte under militærtjenesten i Vest- Tyskland. De fikk datteren Lisa Marie. Senere ble de skilt.

Fra et oppholdsrom

Så ble vi ført til stedet alle platene hans var samlet, men først så vi en modell av huset han vokste opp. Foreldrene var unge og fattige, men de fikk spart sammen til en gitar. Elvis fikk etter hvert jobb som lastebilsjåfør. Men så kom gjennombruddet, Elvis Presley ble verdenskjent. Han ble The King.

Fattige oppvekstår i lite hus

Elvis solgte over to milliarder plater, det ble blant annet massevis av gullplater, også fra Norge, alle var utstilt i utstillingsrommene. Elvis spilte også i flere filmer. Kostymer han hadde opptrådt i var utstilt, jeg kjente noen igjen fra konserter overført i tv. Samt mange bilder av Elvis var utstilt.

Sammen med the King og gitaren

Masse plater

Kostymer

Vi var også ut på baksiden av huset og så nedover eiendommen der han blant annet hadde stall med hester. Han likte å ri iblant.

På baksiden av huset

Jeg har alltid likt Elvis, men ikke vært noen vanvittig fan, men må tilstå at da vi kom ut i hagen og stod ved graven til Elvis samtidig som jeg hørte han i hodetelefonen sang en av sine rolige vakre låter hadde jeg en klump i halsen, jeg så flere som hadde tårer i øynene. Her ligger han gravlagt mellom sine to foreldre, hans lille tvillingbror er også minnet her.

Ved graven til Elvis

Ettertanke i hagen til Elvis

Nå skulle vi se samlingen av biler som Elvis eide. Det var mange, samt flere andre typer kjøretøyer. Jeg tar med bare to biler.

Elvis eide mange biler

Her er en til

Til slutt skulle vi se flyene til Elvis Presley. Han hadde et lite fly, samt et mye større som var kalt opp etter datteren. Da jeg gikk opp flytrappen tenkte jeg at her har Elvis gått. Inne var romslig med flere rom, jeg tar med bare to.

Det lille flyet

Det store

Salongen

Soverommet til Elvis

Så var besøket på Graceland over. Vi hadde tatt et gruppebilde som minne. Jeg kjøpte ikke plater av Elvis, for jeg har flere CD-er. Nå kommer jeg til å tenke på dette besøket når jeg lytter til Elvis.

Gruppebilde som minne

På parkeringsplassen tok vi plass i bilen og kjørte til Sun Studios i Memphis. Sun Studios åpnet i 1950 og hevder å være Rockens vugge.

Ved Sun Studios

Rockens vugge

Her har Elvis Presley, Johnny Cash, og Jerry Lee Lewis blant andre spilt inn plater. Senere ble et nytt studio også bygd. Et par av oss gikk inn, og jeg tenkte at her har mange kjente sangere gått inn samme døren. Nå er her også platebutikk og museum.

Inne i Sun Studios

Senere på dagen gikk vi til Beale Street, det er en gate i downtown. Det er bluesklubber, restauranter og barer langs gaten. Noen var alt på plass og vinket til oss, de satt fint til på en uteservering med god utsikt til gaten. Denne dagen var det utstilling av gamle biler langs begge fortauene. Etter å ha studert bilene gikk vi andre også inn.

Utstilling av biler

Flere biler

Vi hadde god utsikt til gaten, mens vi lyttet til live orkester som spilte inne. Kvelden var varm, en slapp å tenke på jakke.

På bar 152

Inne var live musikk

Denne kvelden spiste vi på et kjent sted som hadde rykte for sin gode mat, og det viste den seg å være tilfelle.

Restauranten

God mat

Flere bilder av kjente personer var stilt ut, til og med presidenter hadde spist her. Da vi senere spaserte i gatene hørte vi musikk som strømmet ut fra mange steder. Vi avsluttet kvelden på ett av disse stedene.