tirsdag 11. august 2015

Reise i Sørstatene,USA 2015,del 1

For to år siden kjørte vi i California, nå skulle vi kjøre i Sørstatene. Reisen startet torsdag 23. juli, først fly til Amsterdam, der stod det digre flyet fra Delta som fløy oss til J.F.K- flyplassen i New York. Der var vi ut og luftet oss mens vi ventet på neste fly.

Pause på J.F.K. i New York

Vi fløy videre fra J.F.K til New Orleans. Vi var seks personer som kom direkte fra Norge. To av familiene hadde først hatt et opphold i New York, men alle skulle samles i New Orleans, der skulle vi ha et par dager før kjøreturen startet.

Solnedgang på flyturen til New Orleans

Vi tok inn på hotell Best Western Plus. Vi bodde ikke alltid på samme hotell, men i nærheten av hverandre. På stedene vi bodde hadde noen et annet program også, fordi de hadde med tenåringer. Denne dagen hadde vi hatt en lang flyreise og tok en tidlig kveld.

Hotellet vårt i New Orleans

Neste dag skulle vi se på byen. New Orleans er største byen i delstaten Louisiana som vi var i nå. Byen ble grunnlagt av franskmenn i 1718. Først spaserte vi i Royal Street, her ligger antikvitetsbutikker som ble bygd på slutten av 1700- tallet av oldefaren til den franske maleren Edgar Degas. Butikkene lå på rekke og rad. En katt hadde tatt plass inne i et av vinduene.

Fra Royal Street

Vi passerte høgsterett

Så til den flotte arkitekturen som viser byens flerkulturelle arv. New Orleans er verdenskjent for sine unike stilarter. Spesielt vil jeg nevne balkongene i det franske kvarteret.

Unik stil

Fine hus

Dette er eneste huset som stod igjen etter brannen i 1794. Nå huser det bymuseet.

Arkitektur

I huset under startet de å spille jazz i organiserte former. Her var ikke lov å servere alkohol, fordi alle kunne komme og oppleve jazz. Her var jazzens "vugge". Huset ser ut som en gammel rønne, men alt er som det var. Her er daglige konserter, folk står i kø for å komme inn.

Slik ser huset ut

Nå var vi kommet til St. Louis katedralen. Det er den eldste katedralen som er i bruk i USA. Vi var også inn en tur. Spesielt tak og fint kirkerom.

Katedralen

Fint inne

Spesielt tak

Både inne i kirken og i området var statue av Jeanne D'arc, også kjent som jomfruen av New Orleans. Det var hun som ledet Frankrike i hundreårskrigen mot England helt til hun ble tatt til fange og henrettet.

Statuen i kirken

På Jackson Square nær kirken stod en statue av Andrew Jackson. Han var generalen som ledet The  Battle of New Orleans og vant i 1815. Han ble president i USA.

Ved statuen av Jackson

Her hadde vi utsikt til Katedralen i bakgrunnen og hestedrosjene ved gaten.

Vi spaserte i det franske kvarter og så på de sjarmerende husene. New Orleans har også smijern i byvåpenet. Vi var inne på en butikk og blant annet prøvde masker.

Unik arkitektur

Her prøves masker

Vi kom til det franske marked. Her ble det vekslet varer med indianerne da de første innvandrerne kom.

Her er vi
Det ble jazzmusikk

Vi måtte ha pause

Så videre til bodene. Det blir også kalt Farmers Marked. Hit kom de før i tiden for å bytte varer.  Etterpå beundret vi videre bygningene i det franske kvarter.

Inne på markedet

Fine hus

Neste var en tur innom et voodoo- museum startet i 1972 av en lokal undergrunnsbevegelse. Folk syntes det var spennende og det ble en industri. Voodoo oppstod i Karibia, blant andre vest- afrikanske slaver så på det som en religion.

Inne på museet

Nå ble det lunsj på Burbon Heat. Det var varmt, og her holdt en "dampmaskin" luften fuktig.

Lunsj

Vi spaserte videre og kom forbi huset der forfatteren Tennessee Williams skrev: En sporvogn til begjær. Nå bokhandel i første etasje dedikert til forfatteren. Her kjøpte Håvard bok. Forfatteren hørte sporvognene dundre forbi, det gav ham inspirasjon til teksten.

Huset

Vi besøkte også Garden District kjent for sine hager og 1800-talls hus. Området var en del av rike plantasjer og ble en bydel i 1852. Her bor rike og kjente mennesker. Tar med bare tre hus her. I første huset ble spilt inn film. Benjamin Button vant Oscar for noen år siden. I det andre bor Sandra Bullock, hun kjøpte det i 2007. Til slutt huset til Nicklas Cage, filmskuespilleren som har vunnet  Oscar.

Flott hus

Huset til Sandra Bullock

Huset til Nicklas Cage

Så må jeg hoppe til kvelden. Først middag på Palace Cafe. Så spaserte vi på Bourbon Street. Her stod ungdommer på balkongene og kastet perlebånd ned til oss som spaserte på gaten. Vi avsluttet kvelden på jazzklubb. New Orleans er kjent som jazzbyen.

I Bourbon Street

Folk kastet perlebånd

Her i det rosa perlebåndet jeg fikk