lørdag 22. august 2015

Reisen i Sørstatene, USA 2015, del 12

Vi kjørte til en stor parkeringsplass, og spaserte siste stykket til fergen som skulle ta oss over til Disney World. Noen av verdens største fornøyelsesparker ligger i Orlando, men Disney World er den originale. Vi gikk på land og til billettkontrollen, hadde en veske, ble den kontrollert. Først spaserte vi til Askepotts slott.

Ved slottet til Askepott

Vi hadde bestilt billetter til Space World og det ble litt av en tur i verdensrommet. De andre sa at jeg brølte, det er mulig, men jeg passer ikke som astronaut. Vi ble rett og slett skutt ut mellom planetene.

Vi satt i en slik

Vi var også i et spøkelseshus, men så meldte jeg fra om at nå fikk de dra på ting mens jeg ventet. Men jeg ble med på et tog rundt hele området.

I Disney World

Jeg hadde vært i Disney World før, da så jeg huset til Donald Duck, og bilen hans som var parkert utenfor, det var nå borte. Nå så jeg bare Langbein som en statue på en benk. Men en kunne møte disse eventyrfigurene inne på et teater. Her var også mye mer folk enn sist. Men så er Orlando en av verdens største turiststeder med 50 millioner besøkende i året, av disse er 95 % amerikanere.

Sammen med Langbein
 
Men her var idyller også

Før vi reiste hadde vi bestilt "front of line" billetter til paraden kl. 21.00 og fant en god plass ved hovedgaten i god tid. Jeg husker paraden fra sist jeg var her og var spent på hva de hadde å by på nå.
Lysene ble slukket i byen, så startet paraden. Jeg tar med bare noen få eksempel.

Starten lovet godt
 


Paraden skuffet ikke, den var magisk. Da paraden var over, skulle det snart være fyrverkeri. Vi bestemte oss for å ta fergen tilbake, og se fyrverkeriet fra kaien. Det var smart, for utsikten ble utmerket. Maken til fyrverkeri kan jeg ikke huske å ha sett, det var rett og slett ubeskrivelig med farger og mønster. Tar med bare ett eksempel.

Magisk fyrverkeri
 
Så tilbake til hotellet og fikk våre rom. Jeg var svært misfornøyd med balkongen til rommet jeg bodde på, for den lå rett ved det digre klimaanlegget som bråket noe grassat, men ventet med å klage til neste morgen. Vi var kommet til fredag 7. august. I resepsjonen sa de at nytt rom var ledig om en stund og det var ok. Rommet var like stort og fint, balkongen hadde nå utsikt til innsjøen, jeg var storfornøyd. Nå skulle hotellområdet inspiseres.

Flott innsjø

Hotellet var bygd i grupper av hus rundt innsjøen. Hver klynge med hus hadde nummer og italienske navn. Noen av oss bodde i nr. 5, navnet var Villa Di Ducale. En bro gikk over vannet til bassengene og resepsjonen blant annet. I sjøen var også skilpadder.

Skilpadder

Husene sett fra broen

Skiltet til vår avdeling

Nå ble det avslapning ved det bassenget vi likte best, det ble timer med sol og bading. Om kvelden tok vi taxi til Pointe Orlando. På vei til restauranten, ville Patryk holde en alligator som en mann hadde. Så ble det middag på Itta Bena.

Livet nytes

Badeliv i bassenget

Patryk med alligatoren
 
Lørdag 8. august var vår siste dag i Orlando. Noen av oss hadde bestemt at vi ville se Orlando City, og Håvard kjørte oss dit. Vi fant fort en parkeringsplass og parkerte. Vi var fire som spaserte en tur i Orlando by. Vi så flere gamle bygninger som det gamle posthuset som nå var rettsbygning.

Orlando by
 
Rettsbygningen
  
De har restaurert mange bygninger, men beholdt fasadene. Orlando var en mer sjarmerende by enn jeg hadde forestilt meg. Vi så det enetasjes huset som egentlig skulle ha 10 etasjer, men så kom depresjonen og dermed ble det kun en etasje.

De har beholdt den gamle stilen

Saloon

Det ble ikke 10 etasjer

Vi kom til Walt Disney Amfiteater. Vi var i Lake Eola Park et idyllisk sted med en sjø der både kvite og svarte svaner duvet majestetisk på vannet, andre fugler så vi også. Her var store trær og svært idyllisk.

Ved Amfiteateret

Fine trær
 

Vakre svaner

I den idylliske parken

Vi ruslet tilbake til mot bilen og jeg synes særlig en gate hadde et spesielt fint navn, idyllisk var den også kranset med grønne trær, Magnolia Street. Et lite stopp ved en plass med en alligator, heldigvis var den livløs.

Fra Magnolia Street

Sammen med alligator

Tilbake på hotellet ble det en rask tur til et outlet som lå på området, men det ble bare litt handel. Så  raskt skifte til badetøy og rett til bassenget. Der ble vi resten av ettermiddagen.

Badeliv
 
Hedda

Denne kvelden spiste vi nær hotellet på en australsk restaurant som het: Outback Steakhouse. Det var vår siste kveld i Orlando.

Restauranten

Så tilbake til hotellet

Neste morgen søndag 9. august skulle vi starte reisen tilbake til Norge. To av familiene skulle være en dag til, men vi seks som reiste sammen skulle dra. Først kjørte vi i bilen som ble levert på flyplassen, den hadde vi hatt helt siden vi dro fra New Orleans. Først ble det fly fra Orlando til Atlanta. Da vi gikk inn for landing i Atlanta syntes jeg vi var litt for nær et annet fly som også skulle lande der.

Vi skal lande i Atlanta

  På flyplassen i Atlanta stod det digre toetasjes flyet fra Delta som skulle fly oss til Europa. Flytiden var 7 timer og 35 minutter. Vi lettet ca. 18.35 lokal tid. Jeg fordrev tiden med å se to filmer. Dr. Zivago, og Brakefast at Tiffany. Det ble lite søvn. Alt gikk etter skjemaet, men vi hadde liten tid i Amsterdam. Vi rakk KLM- flyet vi skulle følge til Oslo, men nå var det blitt mandag. Alt gikk fint. Reisen i Sørstatene i USA var en stor opplevelse. Jeg vil kalle turen et eventyr.

På flyplassen i Atlanta

Flyet vi fulgte til Europa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar