mandag 17. august 2015

Reise i Sørstatene, USA 2015, del 7

Det var blitt fredag 31. juli, vi spiste frokost på hotellet flere av oss bodde på her i Nashville. Her i området Music Row, er alle platestudio og plateselskap konsentrert. Tre av oss startet dagen med å spasere et lite stykke for å se nærmere på strøket. Vi kom til en stor rundkjøring, midt på den stod en statue som viste flere nakne dansere. Statuen heter: Musica. Da statuen ble avduket i 2003, ble det stort rabalder blant religiøse som mente statuen var uanstendig.

Skiltet til hotellet

Ved statuen på rundkjøringen

Vi kom til studioet RCA, utenfor var statue av en mann som satt og spilte piano. Det var Owen Bradley, en kjent låtskriver og producer. Mens vi stod og studerte skiltene utenfor studioet, kom en buss og stoppet, den var fargerik med bilder av Dolly Parton. I dette studioet hadde hun sunget inn flere av sine kjente sanger, for eksempel: Jolene.

Owen Bradley

Fargerik buss

Mange flere stjerner har sunget inn plater i dette studioet. Elvis Presley spilte inn låter som: Are you lonesome tonight, og: It\s now or never. Hvem kjenner ikke de sangene? Flere stjerner har gått inn her. Jeg tok noen skritt for å gå der de har gått.

Ved et studio

Stjerner har gått her

Vi passerte flere studio, et fint område med mye blomster som livet opp. Vi kom til et spesielt sykkelstativ. En mikrofon der den krøllete ledningen var holder for sykler.

Blomster pyntet opp

Ved sykkelstativet

Etter spaserturen i Music Row, tok vi bussen til downtown. Først dro vi til State Capitol Building her i Tennessee. Bygningen er fra 1859 og bygd i gresk klassisk stil. Det var slaver som hakket ut stein fra området før det ble fraktet hit. Et imponerende bygg.

Imponerende bygg

Etter kontroll av vesker fikk vi komme inn. Innredningen var både stilig og flott. Vi studerte representantenes sal, og studerte takene som var ekstra fine med mange lysekroner.

Fra representantenes sal

Noen sannhetens ord

Flotte tak

Vi så mange byster av forskjellige viktige politiske personer som for eksempel den første svarte representanten. Gangene så ut som på luksushoteller. Et virkelig flott bygg.

Mange byster

Elegante ganger

Pauserommet også flott

Da vi kom ut, beundret vi utsikten mot byen, denne bygningen lå på en liten høyde. Vi studerte også blomstene som viste delstatsflagget.

Utsikten

Blomsterbed

Vi spaserte videre i byen, men måtte stoppe og beundre en stor bygning, Rymans Auditorium. Egentlig startet de her med religiøse møter, men akustikken var så god at fra 1943- 1974 holdt: The Grand Ole Opry, til her. Det er et amerikansk radio- og senere tv- program som fokuserte på countrymusikk. Det ble sendt over hele USA. Her ble mange artister berømte.

Rymans Auditorium

Vi spaserte også på den kjente gaten Honkey Tonk Highway. Musikken tonet ut overalt. Vi så mange kirker, men besøkte ingen av dem her. Vi tok en pause fra solskinnet og varmen på et sted som het:Big Shotz. Der underholdt to karer, og rett før vi gikk holdt den tredje på å rigge seg til.

Mange kirker

Fra Honkey Tonk Highway

Karene som underholdt

Nå gikk vi til River Side Park ved elven. Cumberland River deler byen i to. På andre siden av elven så vi et digert stadion, det kan romme 70 000 personer. Vi spaserte langs elven, så spiste vi lunsj på et spisested i området som het : Riverfront Tavern. Jeg studerte taket og lurte på om det var en masse vinopptrekkere som han der. Eller var det noe annet?

Fra River Side Park

Taket i River Side Tavern

Da vi kom ut passerte en av de underlige "trøbilene" som ofte var å se i gatene her. I midten var en bardisk, helst ungdom satt og trødde og holdt et svare liv. Han som styrte måtte være en offentlig tilsatt sjåfør.

Et hula liv

Nå dro vi tilbake til hotellet, og der fant vi flere fra gjengen ved det lille badebassenget. Da det led mot kvelden bestemte vi som bodde i Music Row å spise i dette området. Først slappet vi av på et utested, men i skyggen for solen skinte ubarmhjertig. Middagen spiste vi på en restaurant rett ved, den het: South. Vi valgte å sitte ute for kvelden var varm og fin. Det ble en hyggelig avslutning her i Nashville.