fredag 21. august 2015

Reisen i Sørstatene USA 2015, del 11

Onsdag morgen 5. august våknet jeg i Daytona Beach til like strålende og varmt vær. Da jeg gikk ut på balkongen for å nyte utsikten, så jeg en delfin som hoppet rett inne ved stranden. Først så jeg bare ryggfinnen og trodde det var en hai, men da den hoppet så jeg hvilken skøyer det var. Folk som badet var rolige, det så sikkert med en gang at det var en delfin. Så ble det selvkomponert frokost på balkongen.

Frokost

Noen av oss hadde bestemt å gå en tur som start på dagen. Vi kom til en liten kirke som var bygget av stein, og stoppet for å studere den. Den så låst ut, men vi gikk inn i en slags bakhage. Her var stille og rolig.

Kirken

I bakhagen

Plutselig kom en mann som var i trimklær, først trodde jeg det var presten som hadde vært på joggetur, men det var en annen som var tilknyttet kirken. Jeg spurte om det var mulig å få se inn i kirken. Det skulle vi få, og akkurat da kom en kvinne som jeg tenkte var bestyrerinnen. Først viste mannen oss rommene som var tilknyttet kirken, så tok kvinnen over og viste oss inn i kirken.

Intimt og koselig kirkerom

Framme ved alteret

Kvinnen fortalte om kirken og viste oss rundt. Seabreeze United Church ble bygd i 1929, og var bygd av et unikt steinmateriale fra området. I 1995 ble kirken lagt til det nasjonale register for spesielle steder. Det er fortsatt en aktiv kirke, også turistkirke. Rike mennesker sponser kirken, slik som Rockefeller som bor i området.

Kvinnen forteller om kirken

Vi studerte de fine glassvinduene på sidene, samt de små rosevinduene øverst på veggene. Etter omvisningen skrev vi oss i gjesteboken og la noen dollar i kirkekassen.

Fine glassmalerier

Små rosevinduer øverst

Vi fikk en brosjyre om kirken og der leste jeg at den fine hagen vi først hadde beundret var en
"bibelsk hage", for de ulike buskene og plantene er sorter som er nevnt i Bibelen. Mannen vi traff først hadde bedt oss bli til lunsj, men vi måtte takke nei, tiden var for knapp. En svært interessant opplevelse som jeg ikke hadde ventet her på Daytona Beach.

Blomster nevnt i Bibelen

Vi gikk tilbake mot hotellet, for nå ville vi vasse i havet, noen ville også bade. Jeg er redd for hai, så det kunne ikke ramle meg inn å bade i havet. Men vasse var ok.

Litt bølger

Strendene her er kjent for at sanden er hardpakket, biler kan kjøre på visse avgrensede områder. Derfor er Daytona Beach et eldorado for bilsport. Det er spesielt å gå på denne stranden, en slipper å synke ned i den myke sanden.

Fra Daytona Beach

Så opp til hotellet og bassengområdet. Det var nær havet, bare noen skritt opp fra stranden og vi kom til hotellhagen med bassenget. Jeg studerte alle fuglene som fløy over oss, som regel en lite flokk sammen. Noen var pelikaner, andre var store svarte eller grå fugler.

Fra bassengområdet

Fugler

Vi skulle snart ut for kvelden, men først ble det samling på rommet jeg bodde, der var den fineste utsikten.

God utsikt

Så ut for å se på Daytona Beach. Det er en by i Volusia County her i Florida. Her er om lag 60 000 innbyggere, og byen ligger ca. 82 km nordøst for Orlando. Før i tiden var dette område for Timicuan indianere som bodde i befestede landsbyer. Indianerne ble nesten utryddet da europeerne kom med krig, sykdom, og slaveri. i 1871 kjøpte Mathias Mansfield Day jr. land på vestbredden av Halifax River, her bygde han hotell. Senere mistet han eiendommen, men innbyggerne valgte å bruke navnet hans, derfor Daytona Beach. Nå kulle vi ut og spise middag.

I resepsjonen og venter på de andre

Vi valgte å spise på restauranten Bubba Gump, oppkalt etter bestekameraten til filmpersonen Forrest Gump, han jeg nevnte i Savannah. Bubba var rekefisker, og Forrest Gump var på rekebåten sammen med Bubba.

Utenfor restauranten

Kelneren vår var en skøyer, plutselig stilte han seg ved bordet og startet med quiz, men det var artig.
Det ble en livat kveld.

Det ble quiz

Ved bordet sammen med Patryk

Torsdag morgen var jeg oppe klokken 07.00 for å se soloppgangen over Daytona Beach. Solen var kommet over havflaten, men likevel et vakkert syn.

Soloppgangen

Senere sjekket vi ut fra hotellet som var både stort og fint, og kjørte gjennom Daytona by da vi dro.

Hotellet

Vi drar fra Daytona Beach

Vi passerte straks en diger racerbilbane som heter: Daytona Speedway. Her blir holdt store billøp med racerbiler.

Litt av det digre anlegget

Vi satte kurs mot Orlando og nå så vi mer palmer langs veien. Vi kjørte over brua som går over St. Johns River.

Mer palmer å se

Over elven St John

Vi kjørte siste stykket mot Orlando og inn på området hvor vårt hotell lå. Det var et stort område, men vi kjørte til resepsjonen og sjekket inn. Det var på formiddagen så våre rom var ikke klare. Men vi sjekket inn og satte bagasjen på et rom ved resepsjonen. Nå hadde vi resten av dagen til disposisjon, og fulgte våre opplagte planer som var besøk i Disney World.