torsdag 13. august 2015

Reise i Sørstatene, USA 2015, del 3

Etter besøket i Natchez fortsatte vi mot Vicksburg. Fantastisk grønn vegetasjon her i delstaten Mississippi. Nå nærmet vi oss Vicksburg som ligger på en høgde over en sideelv av Mihgty Mississippi River.

Grønn vegetasjon

I Vicksburg skulle vi overnatte på en tidligere plantasje. Jorden var etter hvert solgt til eiendommer, men hovedhuset var blitt overnattingssted. Vi fant fram og parkerte bilen, så studerte vi nærmere det staselige huset og hagen etter å ha sjekket inn.

Staselig hus

Inne i et av romma

En stor hage omgav huset, et lite badebasseng var der også. Etter å ha ruslet rundt i den store hagen, slappet vi av ved bassenget. Det var et varmt og strålende vær.

Flott hage

Mer av hagen

Vi slappet av ved bassenget

Om kvelden ble det servert middag i den staselige spisestuen. Her har sikkert herskapet sittet og spist og blitt oppvartet av sine slaver, tenkte jeg. Heldigvis var den tiden over.

Middag

Neste morgen fikk vi servert en utmerket frokost, det var ikke buffe, vi fikk servert delikat mat på en tallerken. I den lille skålen er en lys grøt. Alt smakte nydelig.

Frokost

Før vi sjekket ut, så vi enda en gang på de elegante værelsene. Her har sikkert vært mange storslagne selskaper da herskapene i slavetiden bodde her.

Staselige rom

Fint

En siste titt fra terrassen i andre etasje

Da vi dro, kjørte vi gjennom Vicksburg, men før vi forlot området skulle vi se Vicksburg National Military Park. Et digert område, derfor skulle vi kjøre gjennom parken med bilen. Her stod de avgjørende slagene i den amerikanske borgerkrigen. Krigen hadde startet i 1861, en av konfliktene gjaldt slaveriet som Sørstatene ville holde på.

Gjennom Vicksburg

Minnesmerke i parken

Vi brukte en og en halv time i parken. Av og til gikk vi ut av bilen for å se nærmere på ting og for å lese om ting som hadde foregått. På disse høgdene og kuperte terrenget stod de siste avgjørende slagene i 1865. Vi så blant annet kanoner, minnesmerker, statuer og forklaringer om det som skjedde.

Kanoner

Eneste huset som står igjen på slagmarken, det var hovedkvarteret til sørstatsledelsen, hvis jeg husker rett.

Minner fra krigen

Vi leste om to brødre som hadde kjempet mot hverandre, de stod på hver sin side av partene. Det ble en blodig krig, men i april 1865 overgav generalene og deres soldater seg, Sørstatene hadde tapt, og det ble mellom annet slutt på slaveriet. Vi så en rytterstatue av Grant som senere ble president i USA.

Brødrene som kjempet mot hverandre

Grant som senere ble president i USA

Besøket i militærparken var en lærerik opplevelse. Men nå kjørte vi videre og kurset mot Memphis.
Lærerikt besøk

På vei mot Memphis

Da vi kom til Memphis tok vi inn på hotell Comfort Inn som hadde god standard. Klokken 19.00 skulle vi på baseballkamp, billetter hadde vi bestilt i god tid før vi reiste. Ingen av oss hadde sett en slik kamp før, så dette ble en spennende avslutning på dagen.

På tribunen

Kampen i gang

Morsomt å oppleve. Hjemmelaget tapte.