torsdag 20. august 2015

Reise i Sørstatene, USA 2015, del 10

Dagen etter var vi kommet til tirsdag 4. august. Vi sjekket ut fra Marshall House, og kjørte ut fra Savannah. Planen for dagen var å ta motorveien til Jacksonville, der stopp for lunsj, så ta kystveien til Daytona Beach. Langs motorveien var det også her ofte grønne trær på hver side av veien.

PC startet dagen ved rattet

Grønn natur ved motorveien

Vi passerte også våtmark. På et slikt sted så jeg store kvite fugler, lenger oppe sirklet en svart ørn. Jeg så mange ørner på denne turen. Vi nærmet oss Jacksonville som er en stor by med om lag 800 000 innbyggere.

Vi passerte våtmark og vann

Vi nærmer oss Jacksonville

Vi hadde nå kjørt fra delstaten Georgia og inn i delstaten Florida. I Jacksonville fant vi ganske raskt parkeringsplass, og noe av det første vi så var en rytterstatue av Andrew Jackson, presidenten som byen er kalt opp etter. Jackson (1767- 1845) var USAs 7. president og satt i to perioder. Han regnes som en av de mest betydningsfulle presidentene.

Presidenten som byen er oppkalt etter

Vi spaserte nedover mot elven, St. Johns River. Det var knallvarmt i solen så det var godt å komme seg inn på en avkjølt restaurant og spise lunsj. Jeg spiste pizza på Chicago Pizza.

Ved elven

Jennifer kommer fra denne byen, hun er en god venn av et par av oss turistene, derfor var det kjekt å se litt av byen hun kommer fra. Vi møtte ikke henne, for hun bor i utlandet. I byen så vi at der også var skyskrapere.

Høghus i Jackson

Det kom en regnskur og da gikk vi inn i en sko- og veskebutikk, og jammen ble det handel med et par av damene. Så spaserte vi tilbake til bilen.

I Jacksonville

Nå svinget vi inn på kystveien, målet var Dayton Beach, men vi skulle gjøre et lite stopp til. Vi kjørte til den lille byen St. Augustine som har ca. 15 000 innbyggere. Da vi kom fram, gikk noen av oss en runde i byen og så først borgen som spanjolene bygde, de startet byggingen i 1672 og det tok 25 år.

San Marcus- fortet

St. Augustine ble grunnlagt i 1565 av spanske oppdagere og nybyggere. Dette er den eldste byen i det kontinentale USA.

I den gamle byporten

I byen var tatt vare på gammel bebyggelse, Det var interessant å spasere mellom de gamle husene. Blant annet så vi det eldste trehuset i USA, der hadde vært den første skolen i territoriet.

Gammel bebyggelse

Den gamle skolen

St. Augustine var også en fin småby. Vi ruslet en tur og så blant annet småbåthavnen, men vi skulle videre og gikk til bilen og fant våre plasser.

Idyllisk by

I St. Augustine

Nå kjørte vi siste stykket mot Daytona Beach. Etter hvert så vi mer palmer og svære feriehus. Noen hus stod på påler, det er nok lurt når uvær kommer og bølgene slår innover stranden.

Hus på påler

Fine feriehus

Mange slike

Så kjørte vi inn i Daytona Beech og til hotellet der vi sjekket inn på Plaza. Vi ble svært fornøyd med rommene, rommet jeg skulle bo på hadde en utmerket utsikt.

Her bodde vi

Strålende utsikt

Etter å ha slappet av og gjort oss klare, møttes vi som bodde på dette hotellet i resepsjonen, så spaserte vi på strandpromenaden før vi bestemte oss for hvor vi skulle spise middag.

Pause på strandpromenaden

På strandpromenaden

Vi spiste middag på Main Street, restauranten het Lucky Rooster. I lokalet hang gamle bilder fra det som før var Daytona Beach.