lørdag 15. august 2015

Reise i Sørstatene, USA 2015, del 5

Siste dagen vår i Memphis ble også fylt av opplevelser. Etter frokosten spaserte vi til hotellet familien Byrne bodde på, det kjente Peadbody. På dette hotellet skrev Elvis Presley under platekontrakt med RCA og de første bildene ble tatt. Flere av USAs presidenter har bodd her, de fleste berømte personer som besøker byen bor på dette hotellet. Men vi var kommet for å se endene, de bor på takterrassen og har sin egen oppasser. Vi hadde også vært her dagen før, men da var vi litt seine og fikk ikke sett skikkelig seremonien med endene for her var for mye folk.

Oppasseren orienterer

Den røde løperen var lagt ut, og etter orienteringen dro oppasseren opp til endene for å hente dem. Vi hadde god plass og stirret spent mot heisen. Dørene åpnet seg, endene kom spaserende ut på den røde løperen, en liten pike hadde oppdraget med å følge etter, og til slutt kom oppasseren.

Her kommer enden

Endene spaserer opp den røde løperen og går til fontenen i lobbyen, der går de opp i vannet og plasker rundt. Der får de bade i flere timer før de blir ført samme vei tilbake til heisen og opp til boligen sin på takterrassen. Denne seremonien er blitt så kjent at folk strømmer til for å se. Jeg syntes det var artig.

På vei mot fontenen

En and bader flere klar på kanten

Dagen før hadde vi også sett litt av det som skjedde, og fikk med litt av badingen. Nå satt vi en liten stund i lobbyen før vi startet på resten av planene for dagen.

Bildet fra dagen før

Her satt vi en liten stund

Planen var nå for noen av oss å spasere til South Main. På veien passerte vi en statue av byens berømte sønn Elvis. Vi kom også forbi et kjent filmpalass, et av de få fra 1920- årene, Orpheum. Også i dag er her show og konserter for eksempel. Noe av det første vi så i strøket var et spesielt kunstverk.

Sammen med Elvis

Orpheum

Spesielt kunstverk

Så var vi i South Main som rundt 1850 var eget område med forstadsbebyggelse. Det var et perfekt sted for å bygge et jernbaneknutepunkt som ble bygd, samt fabrikker og varehus. Men på 1950- tallet avtok veksten, produksjonen flyttet østover, og de store varehusene forfalt. Drapet på M. L. King jr. i 1968 og opptøyene som fulgte etterpå var nådestøtet. Området forfalt og ble glemt i 20 år.

I South Main

Etter hvert snudde det, bygningene ble restaurert, men beholdt stilen og fasadene. Strøket ble ofte brukt som kulisser for filmer. Nå er det blitt et mer trendy sted, her bor ca. 2500 personer, og her er butikker og restauranter.

I dag

Hovedmålet vårt i South Main var å se stedet der Martin Luther King jr. ble myrdet. Nå stod vi utenfor motellet det skjedde 4. april 1968. Først så vi en stor plakat, foran motellet stod de to bilene slike som King benyttet.

Plakaten

Bilene

King var kommet til byen dagen før han ble skutt, han skulle delta i møter. Litt før kl. 18.00 denne dagen kom King fra rommet sitt og ut på altanen og snakket til medarbeidere som stod nedenfor. Da smalt det. Vi så kransen som henger der M. L. King stod da han ble myrdet.

Her stod King

Morderen stod i et baderomsvindu på et motell tvers over gaten, det het Lorraine. Dette motellet ble revet, men et nytt bygd på samme sted og med samme navn.

Stedet der morderen stod

Nå dro vi tilbake til hotellet for en pause. Men to av oss gikk en rask tur til sentrum for å se noen av bygningene der, men visitten ble rask.

Utenfor hotellet

Offentlig bygg

Kirke

En gammel brannstasjon

Minnesmerke over brannmenn omkommet i tjeneste

Nå måtte vi tilbake for å møte de andre, men hadde sett litt av sentrum. Planen nå var å besøke Mud Island, en kunstig oppbygd halvøy. Jeg hadde utsikt til den fra hotellrommet.

Mud Island

Vi tok monorail bort til Mud Island. Stedet ble åpnet i 1982 og viser Mississippielvens vei gjennom landskapet fra start til utløp. Her vises sandbanker og topografiske konturer. Mississippi renner fra Itascasjøen i Minnesota til Mexicogolfen.

Starten på modellen

Mississippielven renner gjennom to delstater, Minnesota og Lousiana. Den har videre vært grenseelv for åtte delstater. Nå gikk vi langs mesteparten av modellen som viste elvens vei. Det var fryktelig varmt denne dagen, men vi kom oss til elvens utløp på modellen.

Elven er 3734 km lang

Et punkt langs ruten

Da vi kom tilbake til bygningen der vi skulle ta monorailen tilbake, så vi malerier fra scener i bøkene til Mark Twain. Handlingen i bøkene foregikk i områdene ved Mississippielven. I bygningen er også et museum, men vi besøkte ikke det.

Ett av maleriene

Oppe i monorailen hadde vi god utsikt til kjøpesenteret vi skulle besøke. Det så ut som en pyramide, og da vi kom inn så vi det var helt spesielt. De solgte mest ting til jakt og fiske, også våpen og kuler. Forskjellige dyrefigurer var utstilt her og der. Noen av oss spiste sein lunsj her.

Pyramiden

Spesielt kjøpesenter

Seinere dro vi til Beale Street der vi var dagen før. Men nå var her utstilt motorsykler, mange sykler var noen sværinger. Igjen satt vi på et utested og betraktet livet i gaten. Denne siste kvelden i Memphis spiste vi middag i en Taverna.