onsdag 26. august 2015

Besøk i åtte stater i USA sommeren 2015

Hele åtte stater var vi innom på vår kjøretur i Sørstatene, USA. Reisen startet med fly til New Orleans, der var vi noen dager. Byen ligger i delstaten Louisiana. Delstatene har eget flagg. Som vi ser er det en pelikan med tre unger på blå bunn.

Flagget til Louisiana

Bildet under er tatt rett ved Jackson Square i New Orleans, der ligger Washington Artillery Park med blant annet utstilling av kanoner brukt under borgerkrigen (1861- 1865).

I New Orleans

Neste delstat var Mississippi, der besøkte vi blant annet Vicksburg. Flagget til denne delstaten er som vi ser i fargene blått, rødt og hvitt.

Flagget til Mississippi

I Vicksburg overnattet vi på en tidligere plantasje, i hovedhuset er nå hotell. Det er et staselig hus som minner om kolonistil. I en vegg i første etasje så vi spor fra kamper under borgerkrigen, en kanonkule står fortsatt der den traff.

Staselig hus

Kanonkulen

Tredje stat vi kom til var Tennessee. Her vil jeg nevne to byer, Memphis og Nashville. Her var vi et par dager i hver av byene. Først flagget til delstaten.

Flagget til Tennessee

I Nashville må jeg nevne besøket på Graceland, hjemmet til Elvis Presley, kongen av rock and roll. Elvis som var på topp fra han slo igjennom i 1956 til han døde i 1977.

The King

Det er lov å prøve

Før vi kjørte fra Memphis til Nashville, svippet vi over til staten Arkansas, den lå bare rett over brua fra byen. Det ble et kort besøk, men jeg har spasert på Arkansas jord.

Flagget til delstaten Arkansas

I Arkansas

Så kjørte vi tilbake over brua til Memphis og kjørte videre til Nashville, vi var nå tilbake i delstaten Tennessee. I Nashville kan jeg nevne besøk på Johnny Cash museet, og det var i Nashville vi danset linedans, men mesteren var Hedda. Hos henne satt trinnene korrekt.

Johnny Cash

Hedda danser linedans

Nå satte vi kursen mot Nasjonalparken Great Smokey Mountains og nå var vi på grensen, for Nasjonalparken ligger både i Tennessee og i North Carolina.

Flagget til North Carolina

På grensen
 Smokey Mountains

Neste delstat ble South Carolina. Da kjørte vi gjennom det som hadde vært Cherokee indianernes område. Nå var her museum en kunne besøke. Senere kjørte vi mot Savannah, over elven der er grensen til neste stat.

Flagget til South Carolina

Indianerområde

Savannah River

Nå kjørte vi inn i ny delstat, nemlig Georgia. Vi skulle ha to overnattinger i Savannah. En spesiell by med mange fine grønne pletter.

Georgias delstatsflagg

Grønt i Savannah

Festlig strøk

Siste staten vi besøkte var Florida. Turen ble avsluttet i Orlando Her ble det besøk i Disney World, samt badeliv ved hotellet vi bodde på. Da hadde vi besøkt åtte stater i USA. Jeg hadde vært i syv andre stater før, men det må jeg fortelle om en annen gang. Reisen i Sørstatene denne sommeren var svært interessant.